کد خبر: ۲۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴

مارکز و هشت سال دفاع مقدس

نویسنده رمان 99 سال تنهایی می گوید که او تلاش کرده تا دراین اثرخود با مضامینی چون ایثار و مقاومت را درگونه دفاع مقدس و با الهام از صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز بنویسد.
تدبیر24: محمد بداقی در گفت و گو با  ایرنا از نگارش رمانی در گونه ادبیات دفاع مقدس با الهام از رمان جاودان و شاهکار نویسنده فقید گابریل گارسیا مارکز خبر داد و افزود: علاقه مندی ام به این نویسنده به هیچ وجه ارتباطی با درگذشت وی طی چند روز اخیر ندارد و در سال های جنگ تحمیلی و در سنگرهای نبرد با این نویسنده آشنا شدم.
 
گابریل گارسیا مارکز رمان نویس، نویسنده، روزنامه نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی بود. او بین مردم کشورهای آمریکای لاتین با نام گابو یا گابیتو (برای تحبیب) مشهور بود و پس از درگیری با رییس دولت کلمبیا و تحت تعقیب قرار گرفتنش در مکزیک زندگی می کرد.  
 
مارکز برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۲ را بیش از سایر آثارش به خاطر رمان صد سال تنهایی چاپ ۱۹۶۷ می شناسند که یکی از پر فروش ترین کتابهای جهان است.
 
بداقی ادامه داد: برای نخستین بار آثار مارکز و به خصوص رمان 100 سال تنهایی وی را بین سال های 1364 تا 1366 در زمانی که در سنگر مخابرات در جبهه های حق علیه باطل مشغول خدمت بودم خواندم و با امانت دادن این اثر به دیگر سربازها شاهد علاقه مندی آنها به این رمان و نثر و قلم مارکز بودم.
 
این نویسنده رمان ها و داستان های دفاع مقدس با اشاره به این مساله که محور رمان 99 سال تنهایی مربوط به شهدای دانش آموز هشت سال جنگ تحمیلی است خاطرنشان کرد: در این اثر نهایت تلاش و کوشش خود را به کار بسته ام تا ارتباطی میان 100 سال تنهایی ماکز با شهدای دانش آموز به شیوه ای پیدا کنم که برای مخاطبان هم قابل درک و همذات پنداری باشد.  
 
نویسنده رمان دفاع مقدسی پدربزرگ در توضیح تم و مضمون داستانی که در نگارش 99 سال تنهایی به کار برده است گفت: قهرمان این رمان دانش آموزی است که کتاب 100 سال تنهایی مارکز را از معلم خود به امانت می گیرد و درست در همین فاصله زمانی نیروهای لشگر بعث عراق به خاک ایران یورش می آورند و در نتیجه این حمله خرمشهر به دست آنها می افتد ، در ادامه شاهد تلاش این دانش آموز برای مقابله با دشمنان در کنار حس امانت داری و حفظ این کتاب برای بازگرداندن به معلم خود هستیم.
 
وی ادامه داد: به دلیل ارتباط تنگاتنگ موضوع این رمان با 100 سال تنهایی ماکز سعی کردم تا بخش هایی از شاهکار ماکز را نیز در لا به لای این رمان بیاورم تا علاوه بر جذابیت بیشتر ادای دینی هم به این نویسنده فقید جهان داشته باشم. نکته جالب توجه آنجا بود در حالی که دو فصل از این رمان را به پایان رسانده بودم و درست با اتمام صحنه حمله لشگر صدام به خرمشهر و سقوط این شهر خبر درگذشت گابریل گارسیا مارکز را از رسانه ها شنیدم.
 
بداقی محور اصلی رمان 99 سال تنهایی را امید دانست و تصریح کرد مقوله امید به عنوان شعار و آرمانی جهانی در لا به لای روایت رمان 100 سال تنهایی به چشم می خورد و به دلیل جنس روایت رمان 99 سال تنهایی که در بطن خود به سال های بعد از جنگ و مقوله ایثارگران نیز می پردازد با زبان امید و امیدآفرینی به سراغ این افراد رفتم تا ادای دینی در حد خود نسبت به این افراد جامعه نیز داشته باشم.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: