کد خبر: ۲۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲

خشکسالی به استان اردبیل هم آمد

همزمان با افزایش دامنه خشکسالی در کشور، استان اردبیل نیز گرفتار این پدیده شده است.
تدبیر24:    مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با اشاره به بروز خشکسالی طی سال گذشته و اوایل سال جاری گفت: با توجه به تداوم کاهش بارندگی ها در سال جاری احتمال افزایش خسارت های ناشی از خشکسالی در این استان وجود دارد.
 
به گزارش ایرنا، علی اسلامی روز سه شنبه در جلسه مدیریت بحران استان اردبیل افزود: از اول سال تاکنون 186 میلیمتر بارندگی در سطح استان وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (204 میلیمتر) 18 درصد کاهش و نسبت به متوسط بارش ها (266 میلیمتر) 30 درصد کاهش نشان می دهد.
 
وی اضافه کرد: در شهرستان بیله سوار میزان بارندگی ها 41 درصد نسبت به سال گذشته و نسبت میزان متوسط51 درصد کاهش داشته که از جمله شهر ستان هایی است که بیشترین زمین های دیم استان را دارد.
 
او ادامه داد: در شهرستان خلخال نیز گرچه شاهد افزایش 19 درصدی بارندگی ها نسبت به سال پیش هستیم اما نسبت به متوسط منطقه با 22 درصد کاهش مواجه هستیم و شهرستان اردبیل نیز با چهار درصد کاهش نسبت به سال پیش و 32 درصد نسبت به متوسط بارندگی ها روبرو ست.
 
اسلامی با اشاره به خسارت حدود دو هزار و 500 میلیارد ریالی بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: در بخش زراعت حدود 400 هزار هکتار زمین دیم و 223 هزار زمین آبی داریم که بیشترین خسارت به بخش دیم وارد شده است.
 
وی یکی از راه های جبران این خسارت ها را بیمه محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: ما جزو استان های برتر در این زمینه بودیم اما امسال با کاهش روبرو شدیم به طوری که بیمه زمین های کشاورزی از 245 هزار هکتار به 163 هزار هکتار (33 درصد) کاهش یافته است.
 
او افزود: علت این کاهش در دست بررسی است شاید یکی از دلایل رقم پایین پرداخت بیمه ها باشد ، صندوق بیمه کشاورزی سال 92-91 حدود 280 میلیارد ریال حق بیمه کشاورزی پرداخت کرد که حدود 100 میلیارد ریال توسط بیمه گذار و باقیمانده توسط دولت پرداخت شد.
 
مدیرکل مدیریت بحران استان در ادامه به پرداخت نشدن اعتبارات بلاعوض اشاره کرد و گفت: حدود پنج سال است اعتبارات بلاعوض کشاورزی و دامی از طریق وزارت کشور پرداخت نشده است که امیدواریم با در سال جاری با پرداخت بخشی از تسهیلات ویژه به باغداران و کشاورزان اختصاص یابد.
 
وی همچنین بیان کرد: قرار است به منظور کمک به کشاورزان منطقه استمهال سه ساله تسهیلات کشاورزی انجام شود و کارگروهی برای بررسی این امر تشکیل شده است.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: