تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۲۶۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
عضو کمیسیون آموزش و تحقیق مجلس گفت:

به غیر قانونی بودن بورسیه ها اعتقادی نداریم!

به واژه غیر قانونی اعتقاد نداریم. مسیری طی شد و نه ما بلکه خود آقای دکتر صدیقی-رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز به این مساله اعتقادی ندارد که ...
تدبیر24:  در پی اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری مبنی بر پرونده 3 هزار دانشجوی بورسیه غیر قانونی که در دولت احمدی‌نژاد رخ داده بود و دستور پیگیری اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، همچنان نمایندگان مجلس و به خصوص اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات اصل موضوع را انکار می‌کنند و بورسیه‌های مطرح شده را غیر قانونی نمی‌دانند. علی اصغر زارعی نائب رئیس دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار پویش به صراحت اعلام کرد که «حرف‌های وزرات علوم مبنی بر غیر قانونی بودن بورسیه‌ها را قبول نداریم، در عین حال موضوع را در مجلس بررسی می‌کنیم و هنوز بررسی‌ها تمام نشده که مشخص شود تخلفی صورت گرفته یا نه و وقتی جمع‌بندی صورت گرفت سخنگوی کمیسیون طی چند روز آینده نتیجه بررسی‌ها را اعلام خواهد کرد».
 
 
 
در همین رابطه گفتگویی را با قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انجام داده که در ادامه می خوانید:
 
 
جریان بورسیه‌های غیر قانونی در دولت قبل چیست؟
 
به واژه غیر قانونی اعتقاد نداریم. مسیری طی شد و نه ما بلکه خود آقای دکتر صدیقی-رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز به این مساله اعتقادی ندارد که مساله بورسیه‌ها غیر قانونی است. مسیری طی شد و الان نیز در حال بررسی است، تعدادی از آنها هم بررسی شده است. بحث بر سر این بود که جانمایی‌ها یا مکان‌یابی‌ها باید از قبل انجام می‌شد و این طبیعی است. اینکه بگوییم نمی‌توانند و خلاف است اینگونه نیست و نیز حرف‌هایی که زده می‌شود که برخی از منتسبین به مسئولان قبل هستند باید بررسی شود؛ اگر بر اساس معیارها و چارچوب‌های قانونی جذب شده‌اند چه اشکالی دارد که اگر فردی قوی است و روال قانونی را طی کرده گناه نیست که فرزند مسئول بوده اما اگر فرزند مسئول بوده و رعایت موزارین و مقررات برای او انجام نشده و بورسیه هیئت علمی شده است، اینجا تخلف است و به نظر من هم مماشات کردن با این قضیه خلاف و گناه است. اما تا این لحظه چیزی که اعلام شده باشد مبنی بر اینکه تخلفی اتفاق افتاده مدارکی وجود ندارد و در حال بررسی است . آخرین جلسه‌ای که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در هفته گذشته تشکیل داد هم آقای ملاباشی-معاون دانشجویی سابق- و دکتر مسلمی نائینی- مدیرکل سابق امور دانشجویان داخل کشور و نیز آقای دکتر صدیقی-معاون امور سازمان دانشجویان کشور- این موضوع بحث و بررسی شد و قرار شد کمیته آموزش عالی هم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این موضوع را پیگیری کنند و نتیجه آن را برای جلسه بعد به کمیسیون بدهند.
 
اگر قبول ندارید که بورسیه‌ها غیر قانونی نیست چرا چنین جلساتی در مجلس شکل می‌گیرد؟
 
باید موضوع بررسی شود. تا این لحظه چیزی که خلاف قانون رخ داده باشد و مدارک آن موجود باشد، وجود ندارد. بنابراین باید بررسی شود و شاید در آینده مدارکی به دست بیاید اما فعلاً چنین مدارکی موجود نیست.
 
مجلس هیچ‌کدام از حرف‌های وزارت علوم مبنی بر غیر قانونی بودن بورسیه‌ها را قبول ندارد؟
 
ما تا این لحظه‌ چیزی که دال بر غیر قانونی بودن بورسیه‌ها باشد دریافت نکرده‌ایم. در بحث بورسیه‌ها باید مستندات افراد از قبل آمده باشد، بررسی‌های لازم روی پرونده آنها انجام شده باشد، در کمیسیون‌های مختلف رفته باشد و کمیته‌ها تائید کرده باشند. این رویه را باید طی کند و این مساله را دوباره بررسی خواهیم کرد و اگر طبق این رویه اتفاق نیفتاده باشد می‌گوییم اشکال دارد اما تا این لحظه مستنداتی در این بخش نداریم. گفتن اینکه این بورسیه‌ها غیر قانونی است که ملاک نیست و باید بررسی شود، ضمن اینکه رقم 3000 بورسیه رقم دقیقی نیست و کم و زیاد دارد. با این اوصاف در حال بررسی هستیم و تا وقتی نتیجه بررسی را نبینیم مطلق آری یا مطلق نه را به کار نمی‌بریم. از آنجایی که مجلس یک دستگاه ناظر است و اجرایی نیست. به همین علت آقای ملاباشی، مسلمی نائینی و صدیقی را هفته گذشته وارد مجلس کردیم و بحث‌ها مطرح شد اما تمام نشد و انشاء الله نتیجه که حاصل شد حتماً آن را اعلام خواهیم کرد.
 
همین بررسی‌ها دال بر غیر قانونی بودن نیست؟
 
اینها حرف‌هایی است که زده می‌شود و باید بررسی شود. خود آقای دکتر صدیقی نیز در آن جلسه من ندیدم که اذعان کنند که بورسیه‌ها خلاف بود. به هر حال اگر غیر قانونی بود ایشان به عنوان نفر جدید باید اعلام می‌کردند که نفر قبلی اینگونه بوده و من نمی‌توانم انجام دهم اما ما هنوز این واژه را از ایشان نشنیده‌ایم که گفته باشند. تا این لحظه که در حال بررسی هستیم موضوعی که دال بر غیر قانونی بودن بورسیه‌ها باشد، نیست و بررسی‌های ما ادامه دارد. اینکه ما شعار می‌دهیم برخی از فرزندان مسئولان بورسیه شدند و غیر قانونی بوده را نیز بررسی می‌کنیم و پرونده‌ها را تک به تک چک می‌کنیم. اگر مسئولی فرزندش طبق روال قانونی بورسیه شده اشکالی ندارد اما اگر بر اساس معیارها و موارد قانونی انجام نشده باشد تخلف خواهد بود و نیاز به برخورد دارد تا این لحظه مستندی که این تخلف را نشان بدهد ارائه نشده است.
 
اگربورسیه‌ها غیر قانونی نیست چرا باید چنین موضوعی وقت مجلس را برای بررسی تک تک پرونده‌ها بگیرد؟
 
متاسفانه از این دست کارها فراوان است؛ حتی گاهی سوالی برای وزیر مطرح می‌کند اما سوال در حدی نیست که وقت مجلس گرفته شود زیرا یک سوال غیر فنی و غیر کارشناسی از یک دستگاه تخصصی پرسیده می‌شود و این اشکال دارد. بنابراین اینکه پرسیده می‌شود دلیل بر حق بودن نیست. این بررسی وقت مجلس را می‌گیرد اما اگر هم برای بررسی تن ندهیم فردا ممکن است ذهنیت جامعه را خراب کنند که چرا بررسی نکردند، شاید اتفاقاتی افتاده بود پس ما مجبور هستیم بررسی کنیم و نمی‌شود رها کرد.
 
جلسه بررسی مجدد چه زمانی تشکیل می‌شود؟
 
در همین هفته جاری قرار شد کمیته آموزش عالی بررسی‌های لازم را انجام دهد و نتیجه را به کمیسیون اعلام کند. خود آقای دکتر صدیقی که در جلسه آمد مبنی بر این است که بررسی‌ها در حال انجام است و موردی نیز ندارند حدود 900 پرونده نیز بررسی شد.
 

منبع: پویش
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: