تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۲۶۲۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
کارگردان جوان سینمای ایران در گفت و گو با تدبیر24

توسعه وزارت ارشاد باعث بی نیازی توسعه گشت ارشاد

آقای جنتی باید با یک دستور صریح همه اختیارات سینما را از همه ارگان های کشور در سازمان سینمایی متمرکز کند تا با یک برنامه ریزی صحیح 4 سال پیش رو را به سکوی پرتاب سینمای کشور تبدیل کنیم. . .

تدبیر24 : صالح دلدم کارگردان جوان و خوش آتیه سینمای ایران که در عرصه های مختلف کارگردانی و تهیه کنندگی فعالی است یکی از امید های هنر هفتم در آینده ای نه چندان دور به شمار می رود . دلدم که فیلم های بی دل و کباب غاز را در کارنامه کاری خود دارد اگرچه از مشکلات سینمای ایران نگران است اما به روزهای پیش رو کاملاٌ امید دارد . گفت و گوی خبرنگار فرهنگی هنری تدبیر 24 را با این کارگردان  می خوانید .

تدبیر24 : آقای دلدم کارگردانی مانند شما که قرار است آینده سینما را بسازد مشکل امروز سینما را در چه می داند؟

مشکلات اساسی ما در سینمای کشور از زیر ساخت ها  و ریشه ها شروع میشود.این مشکلات در دو دسته مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری جای می گیرد. مشکلات سخت افزاری ما در کشور اول سالن های سینمای ما هستند که در وضعیت رکود قرار دارند که خود این موضوع دلایل مختلفی دارد :یکی اینکه ما باید به سینما خوراک فیلم خوب بدهیم. وقتی وزارت ارشاد سلیقه ای عمل می کند و مجوزهای لازم را بر ای سوژه های مناسب و بعضا ملتهب و انتقادی صادر نکند آثار فیلمسازان ما خنثی می شود ومردم به دنبال فیلم خنثی نمی روند. مردم به دنبال فیلمی در پرده ی سینما هستند که فراتر از فیلم های تلویزیونی است.این مشکل حل نمی شود مگر در تجدید نظر در سیاسیت های وزارت ارشاد و استفاده ازنیروهایی در شورای پروانه ساخت و پرونه نمایش که به دور از تنگ نظری فضای نقد را باز بگذارند که فیلمسازان به هر موضوعی که میخواهند بپردازند و مردم هم استقبال میکنند.

 مشکل دوم سالن های سینمایی این است که سالن ها عوارض میدهند و هزینه حامل های انرژی مانند بر ق ، آب و.. متناسب این بخش فرهنگی نیست و بصورت تجاری محاسبه میشود وبابت این هزینه ها  خیلی از سینما ها به دولت بدهکار هستند . از سوی دیگر خیلی از سینماهای ما قدیمی ساز هستند و پس از انقلاب به دلایل مختلف مانند جنگ حمایت نشدند یا شرایط اقتصادی مختلف  یا همان دیدگاه تنگ نظرانه ای که عده ای دارند و آن اتفاقی که باید در جذب جمعیت برای سالن های سینمایی صورت میگرفت انجام نشده است.در خیلی از شهرستان ها اصلا سالنی وجود ندارد  واین عدالت نیست که در تهران در یک خیابان چندین سینما باشد و در برخی شهرستان ها هیچ سینمایی وجود ندارد.دولت باید وارد عمل شود و وام های کم سود یا حتی بلا عوض برای سینماها در نظر بگیرد.

تدبیر24 : در بخش های نرم افزاری چه طور؟

در بخش نرم افزاری ساخت فیلمها مورد توجه است که به ان اشاره کردم و باز هم عرض میکنم که فیلمسازان باید آزادانه موضوعات خود را پیگیری کنند.مشکلی که در وزارت ارشاد وجود دارد وجود شوراهای مختلف است که فیلم ساز باید برای مجوز گرفتن برای فیلم خود از هر کدام ازین شوراها مجوز بگیرد و یعنی یک بروکراسی اداری که هم وقت گیر است هم سنگ اندازی های بسیاری انجام میدهند و این جرح و تعدیل ها و سانسورها باعث میشود که مخاطب ما به طرف شبکه های ماهواره ای کشیده شود که با فرهنگ ما هیچ سنخیتی ندارند.

تدبیر24 : پس به نظر شما سرمایه گذاری مناسبی در فرهنگ نشده؟

وقتی در فرهنگ یک کشور سرمایه گذاری شود و مشکلات فرهنگی برطرف شود به تبع مشکلات اجتماعی سیاسی اقتصادی نیز حل میشود.بنده همیشه عرض کردم که توسعه ی وزارت ارشاد ما را از توسعه ی گشت ارشاد بی نیاز میکند. بنده معتقدم بجای برخوردهای سلبی وقتی دست فعالین و کارشناسان فرهنگی را در عرصه های مختلف باز بگذاریم یکسری برخوردهایی در کشوری  که شعارش استقلال و ازادی و جمهوری اسلامی است اتفاق نمی افتد. بطور مثال در بحث مساله حجاب و عفاف که در جامعه مطرح است.این که ون راه بندازید وجوانهای ما بجای اینکه پلیس را ببینند و احساس امنیت کنند ،احساس ترس به آنها دست دهد جز ایجاد شکاف بین مردم وحاکمیت هیچ  نتیجه ای ندارد.اگر قرار بود مشکلی حل شود در این 35 سال باید نتیجه ی آن را میدیدم.

تدبیر24: ایراد کار کجاست؟

ایراد ما مشکل فرهنگی در صدا و سیما و سینما است و سینمای ما در جایگاه مناسبی قرار ندارد.عده ای صحبتهایی در رابطه با تعطیلی سینما  در کشور میکنند که کامل با سخن و نظر امام خمینی متفاوت است.امام فرمودند ما با سینما مشکل نداریم ما با فساد و فحشا مشکل دارم و سینمای ما به برکت انقلاب فساد و فحشا در آن  ازبین رفت ومتاسفانه یکسری گروه تندرو وجود دارند که یکسری صحبتهایی میکنند که این ها مشکل سینمای ما نیست مشکل ما تفکر آن فردی است که این حرفها را میزند.

مشکل دیگر ما در بحث سینما در واقع بحث قاچاق و تکثیرغیر مجاز سی دی ها در کشور است.زمانی این موضوع در دست اتحادیه تهیه کنندگان بود و آنها توانستند این موضوع را تا حد زیادی ریشه کن کنند اما وزارت متاسفانه خودش وارد شد و اعلام کرد که ما خودمان اقدام میکنیم .حالا تهیه کننده باید بیاید یک مبلغی را برای خرید هولوگرام به مبارزه با قاچاق وزارت ارشاد بدهدتا این ستاد بیاید و با قاچاق مبارزه کند ولی این پولی که فیلم ساز میدهد تا فیلمش غیر قانونی تکثیر نشود نتیجه اش کجاست؟ جز اینکه فیلمش در سایتها و بازار نسخه قاچاقش وجود دارد.این باعث ورشکستگی تهیه کننده و شرکت های پخش فیلم میشود.

وزارت ارشاد باید فکری به حال این قضیه بکند .اگر مشکل خلا قانونی است ، قانونی بابت این قضیه تصویب بشود ولی اگر مشکل مجری قانون هست که بنظر بنده دومی میباشد ومجری ای که وجود دارد دلسوز نمیباشد چون زحمتش را نکشیده است اما اصناف چون زحمت این کار را کشیده اند دلشان میسوزد ما بسیاری از مسائلمان با واگذاری امور به بخش های خصوصی حل خواهد شد ماباید به اصل 44 رجوع کنیم .

تدبیر24 : در خصوص بازگشایی خانه سینما نظرتان چیست؟

بنده از بازگشایی خانه ی سینما حمایت می کنم اما خانه ی سینمایی که قانونی باشد وثبت شده باشد در وزارت ارشاد.وزارت ارشاد در بررسی های خود به این نتیجه رسیده است که هیئت مدیره قبلی غیر قانونی است و آمدند و تلاش کردند که اینجا  را قانونی بکنند . به نظرم دولت تدبیر و امید و شخص آقای جنتی می تواند یک خانه سینمای قانونی را روی کار بیاورد.

تدبیر24 : دعوای دو خانه سینما بر سر چیست؟

این دعوا دعوای قدرت و اموال هست . برخی  آقایان حق بیمه های دوستان را بجای اینکه پرداخت کنند در سفرهای خارجی به سر می بردند که حرفهایی که گفته شد وهمچنین از لحاظ پوششی و نیز با کسانی که دیدار داشتند اصلا متناسب و در شان کشور نبود به جای اینکه خانه  سینما به صنفها برسد بدنبال عکس یادگاری هستند که بعد بتوانندگرین کارت شان را بگیرند.

ما تاکید میکنیم خانه ی سینما باید باز شود و در اختیار صنوف قانونی قرر بگیرند و با نظارت وزارت ارشاد و انتخابات قانونی ای که صورت گرفت در اختیار افراد قرار بگیرد و یا انتخابات بازیابی شود .ما باید قانون را همیشه در کشور قبول داشته باشیم نه زمانیکه به نفعمان نیست از آن سرکشی کنیم.

تدبیر24 : در خصوص افرادی که در ابتدای مصاحبه گفتید چه نظری دارید؟

آقای جنتی باید توجه داشته باشد در حوزه ی پروانه ی نمایش افرادی را بگذارد که از بدنه ی سینما هستند وبجای اینکه کسانی را بگذارد که دیدگاه امنیتی و حذفی داشته باشند کسانی باشند که از کارشناسان فیلم سازان وپیشکسوتان این عرصه باشند.کسیکه در حوزه ی سینما در حوزه کتاب نشر موسیقی...هست و میخواهد مجوزی را صادر کند باید خودش درآن  رشته اطلاع و اگاهی داشته باشدوازهمان صنف باشدو بنظر من باید از خود صنوف نماینده ای وجود داشته باشد تا اینکه بخواهد از بیرون نماینده ای به وزارت ارشاد تحویل شود.

تدبیر24: به نظر شما سینمای ما الان تاثیرگذاری لازم را دارد؟

در دنیای امروز سینما از بمب اتم کارایی بیشتری دارد الان جنگ جنگ فرهنگی است. ما نباید عقب بکشیم . متاسفانه ما تولیدات قابل دفاعی نداریم اکثر تولیدات ما تولیداتی است که از بنیاد فارابی و یا حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بیرون آمده اند .این فیلمها نتوانستند با مخاطب ارتباط برقرار کند فقط یک عده ای آمدند واین فیلمها را ساختند و بودجه های انچنانی گرفتند بدون اینکه فروش مد نظرشون باشد ودر تولید فیلم به سودشان رسیدند در صورتی که این پول مال بیت المال هست و بیت المال یعنی اینکه این حق اون کپر نشینی که در سیستان وبلوچستان یا کردستان هست نیز میباشد . اون فیلم ساز حق ندارد بیاید پول بگیرد از رانت استفاده کند و فیلمی بسازد که فروش ندارداین فیلمهای سفارشی کدامشان موفق بودند کدامشان توانستند پیام نقلاب ما را برسانند؟کدامشان صرفه اقتصادی داشتند .ضوابط باید جای روابط را بگیرد استعداد افراد باید مد نظر قرار گیرد.

تدبیر24 : در خصوص دعوای سینماگران و حوزه هنری چه نظری دارید؟

 موضوع دیگر در رابطه با حوزه هنری  و خانه سینماست .حوزه هنری از قدرت خود استفاده کرد وسالن های سینمایی را که در اختیار دارد تحت فشار قرار داد و فیلم های مجوز دار را اکران نکرد سینمای کشور را تا مرز ورشکستگی پیش برد . به نظر من آقای جنتی باید با یک دستور صریح همه اختیارات سینما را از همه ارگان های کشور در سازمان سینمایی متمرکز کند تا با یک برنامه ریزی صحیح 4 سال پیش رو را به سکوی پرتاب سینمای کشور تبدیل کنیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
0
5
تیترتون خیلی جالب بود
لاله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
5
1
اینا از اون طایفه ای هستند که سینما رو ن... کردند چرا باید به این آدما فرصت مصاحبه داد وقتی که هیچی نمی....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
0
2
دلدم دوست داریم گشت ارشاد بای بای
ناشناس
|
Canada
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
0
4
لاله! همون بهتر امثال شما اضهارنظر نکنن هرکسی حق صحبت و مصاحبه داره شما چه کاره ای که تعیین تکلیف می کنی؟! معلومه شما غرض ورز و حسودی و خیال کردی سینما ارث پدری شماست!
نظر شما: