تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
کد خبر: ۳۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸

تلاش داعش در نفوذ به حاشیه‌های بغداد

یکی از طرح های ˈداعشˈ از هشت ماه پیش تاکنون، هنگام آغاز بحران در ˈفلوجهˈ، الگو برداری از جنگ در سوریه با ایجاد ˈریف بغدادˈ بود و در همین چارچوب حملات سازمان یافته ای را به پایتخت عراق برنامه ریزی کرد و آن را ˈنبرد نهاییˈ خواند.
تدبیر24: از همین رو، در تمام هشت ماه گذشته این گروه تروریستی تلاش کرد خود را به حومه های بغداد برساند و از طریق عواملی که در پایتخت دارد، درهای این ˈدژ مستحکمˈ را باز کند و این تلاش ها در تمام طول هفته گذشته ادامه یافت.

مروری بر حملات تروریستی در هفته گذشته نشان می دهد که این گروه همچنان چشم به بغداد دارد، بطوری که هفته گذشته تلاش کرد، یک پل مهم و راهبردی را در منطقه مرکزی بغداد منفجر کند.

برای این کار ، عناصر گروه تروریستی داعش یکشنبه گذشته یک خودرو با مقادیر زیادی بمب و مواد منفجره را بر روی پل رها کردند که به موقع توسط نیروهای امنیتی خنثی شد.

تلاش برای ورود به ˈمنطقه سبز امنیتیˈ، جایی که بسیاری از نهادهای حاکمیتی از جمله ساختمان نخست وزیری، پارلمان ، وزارت دفاع و برخی وزارتخانه ها و نیز سفارتخانه های آمریکا و انگلیس در آن قرار دارد، از دیگر تحرکات داعش درهفته گذشته بود.

منطقه ˈالطارمیهˈ در شمال بغداد نیز هفته گذشته بارها شاهد نفوذ نیروهای داعش بود که به درگیری های مسلحانه با سلاح های سبک و نیمه سنگین با نیروهای امنیتی عراق انجامید.

حملات خمپاره ای در این منطقه موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد و نیروهای امنیتی به همراه نیروهای داوطلب مردمی، در مقابل این حملات مقاومت کردند.

روستای ˈالفلاحاتˈ در همان منطقه نیز در هفته گذشته شاهد درگیری های سختی بود و تلفاتی هم به همراه داشت.

در کنار این حملات، تروریستهای داعش در تمام این مدت تلاش کردند تا از طریق جنوب به بغداد نزدیک شود. منطقه ˈجرف الصخرˈ و ˈمثلث مرگˈ که از 30 کیلومتری حومه جنوبی بغداد شروع می شود، شاهد درگیری های سنگین بود و این شهر چند بار دست به دست شد.

تروریستهای داعش تلاش دارند از جرف الصخر خود را به شهرهای در مسیر بغداد به استان های جنوبی یعنی ˈلطیفیهˈ، ˈاسکندریهˈ، ˈیوسفیهˈ و ˈمسیبˈ برساند. این شهرها در داخل و محدوده مثلث مرگ هستند و روز جمعه درگیری ها به اسکندریه در حدود 50 کیلومتری جنوب بغداد هم رسید.

در صورت تسلط داعش بر این منطقه، عملا راههای مواصلاتی بغداد به استان های جنوبی از جمله ˈکربلاˈ، ˈنجفˈ، ˈمیسانˈ و ˈبصرهˈ قطع خواهد شد.

تروریستهای داعش در کنار این عملیات، کار انفجارهای روزانه تروریستی را هم پی گرفت. دهها خودرو در هفته گذشته در مناطق مسکونی، تجاری و یا در مقابل پست های بازرسی در بغداد منفجر شد و تعداد زیادی از شهروندان پایتخت را به کام مرگ کشاند.

مهمترین این حملات در مناطق شرقی و جنوب شرقی بغداد یعنی شهرک ˈصدرˈ، ˈجمیلهˈ، بغداد جدیده و نیز ˈکرادهˈ و ˈباب شرقیˈ در مرکز این شهر صورت گرفت.

در این مدت، عملیات ترور نیز به لیست فعالیت های تروریستی داعش در بغداد اضافه شد. آنها یک رییس پلیس راهنمایی و رانندگی را در کراده در مرکز بغداد هدف گرفته و کشتند.

نیروهای امنیتی، اعم از نیروهای وزارت کشور، وزارت دفاع و پلیس فدرال عراق هم بیکار نبودند و بر عملیات حفاظتی، نظارت ها و رصد فعالیت های داعش افزودند، بطوری که پست های بازرسی تقویت شد و گشت های بیشتری در سطح شهر بکار گرفته شد.

در همین ارتباط ، برخی مقامات عراقی 10 روز پیش بخش هایی از طرح های داعش را برای تصرف بغداد فاش ساختند.

ˈهادی العامریˈ رهبر ˈسازمان بدرˈ که وزیر حمل و نقل عراق هم هست، اعلام کرد که داعش قصد داشته از سه محور به داخل بغداد نفوذ کند. یکی از محورها از سمت استان ˈالانبارˈ است که هم از مناطق جنوبی و هم از مناطق غربی با بغداد مجاورت دارد. محور دیگر، از سمت استان ˈصلاح الدینˈ است که به ˈمحور شمالیˈ معروف است و محور دیگر عملیات داعش قرار بود، از استان ˈدیالیˈ به عنوان ˈمحور شمال شرقیˈ استفاده شود.

این طرح با هوشیاری نیروهای اطلاعاتی و امنیتی عراق ناکام ماند. نیروهای داعش همچنین به تونل های مخفی دوران ˈصدام حسینˈ دست یافتند که از طریق آن می توانستند از شمال بغداد به جنوب آن در جرف الصخر وصل شوند.

ˈمقتدا صدرˈ رهبر ˈجریان صدرˈ هم در همان زمان گفت که به یک سری اطلاعات دسترسی پیدا کرده که نشان می دهد داعش برای نفوذ به بغداد و تصرف آن، نقشه و طرح عملیاتی دارد.

در پی انتشار این اطلاعات در رسانه ها، بسیاری از گروههای مردمی برای حفاظت از بغداد داوطلب شدند و اکنون آمادگی بیشتری برای مقابله با تحرکات داعش، بویژه در شرایطی که روند سیاسی عراق در حال انتقال قدرت است، ایجاد شده است، با این حال نمی توان تروریست ها را نادیده گرفت.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: