تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
کد خبر: ۳۳۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۰
رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات امروز طرحی را رونمایی کرد که به گفته او از سال 82 تاکنون بر زمین مانده بود.
تدبیر24: یحیی طالبیان روز سه شنبه در مراسم رونمایی از طرح پیمایش ملی سنجش نگرش ها و ارزش های ایرانیان (موج سوم) فرهنگ اجتماعی گفت: از سال 82 زمینه های انجام این طرح ملی فراهم شد که مراحل اول و دوم آن یعنی مبانی نظریه و تعیین شاخص انجام شد.

این طرح ملی طبق قانون در سال های 51، 75 و 78 در قالب موج اول و موج دوم اجرا شد و به گفته طالبیان مرحله سوم این طرح ملی درحال انجام است که به عنوان موج سوم معرفی می شود.

طرح پیمایش ملی سنجش نگرش ها و ارزش های ایرانیان اطلاعاتی را تولید می کند که شکاف های مربوط به کمبود اطلاعات در حوزه فرهنگ را برای تمام اصحاب فرهنگ تامین خواهد کرد.

اجرای این طرح بر عهده مجید توسلی رکن آبادی قرار دارد که با همکاری صد پژوهشگر فقط مراحل اول و دوم آن انجام شده و این طرح توانسته شاخص ها و مبانی نظری پیمایش را تعیین کند.

توسلی درباره اهمیت این طرح گفت: در چنین طرحی تغییر نگرش ها نسبت به ارزش ها مشخص می شود و مسوولان تلاش می کنند تا با توجه به این تغییرات، سیاست های خود را اجرا کنند و به همین دلیل در برخی کشورها این طرح هر سال انجام می شود.

هرچند اجرای طرح پیمایش ملی از سال 53 در ایران آغاز شد ولی نتایج بخش هایی از آن به گفته توسلی در دسترس نیست و در آن زمان برای پردازش نتایج این طرح، آن را به فرانسه فرستادند ولی اکنون چنین مشکلی در ایران وجود ندارد. چون پژوهشگران ایرانی این کار را انجام می دهند.

به گفته توسلی در قانون چهارم توسعه مصوب شده بود که هر دو سال یکبار این پیماش صورت گیرد ولی در قانون پنجم توسعه مبنا را بر هر پنج سال گذاشتند.

وی در ادامه گفت: وقتی 10 سال از یک پیمایش می گذرد و شاخص های جدیدی بوجود می آید لذا مسوولان پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پذیرفتند تا این کار صورت پذیرد و ابتدا به سازمان هایی مراجعه کردیم که تحقیقات اجتماعی انجام داده بودند.

وی افزود: در حدود 2 هزار تحقیق مورد بررسی قرار گرفت که در مرحله دوم 330 تحقیق بررسی شد که 9 مورد از این پژوهش ها جنبه ملی داشت و بر همین اساس 279 طرح در یک نمونه ثابت، طراحی و بازسازی شد.

در اهمیت این طرح باید گفت با توجه به این که تمام تحقیقات مهم کشور در این طرح بررسی شده، چنانچه این پیمایش به صورت کتاب منتشر شود، بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان در تحقیقات اولیه خود بی نیاز خواهند بود.

توسلی گفت: مفاهیمی که باید در موج سوم قرار گیرد و بررسی شود، در تمام کشور قابل اجراست. به گونه ای که نتایج آن قابلیت مقایسه را خواهد داشت.

البته این طرح علاوه بر این که در شورای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تصویب شده، شورای عتف یعنی شورای علوم، تحقیقات و فناوری وزارت علوم نیز آن را مصوب کرد.

افسانه ادریسی به عنوان یکی از دست اندرکاران این طرح ملی گفت: طرح های ملی برای برنامه ریزی کشور ضروری است و فضای دانشگاهی نیز نیازمند اطلاعاتی است که بتوانند تحقیقات قوی انجام دهند.

وی از تعطیلی دفتر طرح های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 81 سخن گفت و افزود: از همان زمان این کار بزرگ بر زمین ماند.

این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به تحقیقات انجام شده از سوی سازمان ها و نهادهای مختلف گفت: در بسیاری از این تحقیقات وحدت موضوع وجود ندارد ولی در این طرح ملی با استفاده از روش فراتحقیق به بازیافت مفاهیم جدید پرداخته ایم و به نتایج خوبی درباره مفاهیم و سنجش آن رسیده ایم.

وی همچنین گفت: متاسفانه موسسات و پژوهشگران، سنجش مفاهیم را با شاخص های متنوع و متفاوت انجام داده اند که ما را برای رسیدن به فراتحقیق دچار مشکل می کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها