تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۳۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
کارشناس فرانسوی

کاهش تنش بین ایران و عربستان

«تیری کوویل» پژوهشگر موسسه ملی روابط بین الملل و راهبردی پاریس و کارشناس مسائل ایران، گفت: کاهش تنش در روابط ایران و عربستان سعودی موجب تضعیف قدرت داعش می شود.
تدبیر24: کوویل در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی «ژول پرس» در پاسخ به این پرسش که «آیا برای پیروزی بر داعش، اتحاد ایران و عربستان ضروری است»، گفت: بهبود روابط دو کشور به کاهش تنش در منطقه می انجامد و به این ترتیب گروه هایی چون داعش با مشکل تامین منابع مالی مواجه می شوند. همچنین کاهش تنش میان تهران و ریاض می تواند بنیادگرایی را در جوامع سنی عراق کاهش دهد، در نتیجه از تعداد حامیان داعش در خاک این کشور نیز کاسته می شود.
وی با درخواست از فرانسه و آمریکا برای حمایت از عادی سازی روابط تهران -ریاض، در مورد نقش کشورهای عربی در ناآرامی منطقه افزود: این قدرت ها باید رویکرد جانبدارانه حمایت از یک گروه را در ناآرامی های منطقه ای متوقف کنند و این ناآرامی ها را به جنگ میان شیعه و سنی نسبت ندهند.
پژوهشگر موسسه روبط بین الملل و راهبردی پاریس، در مورد فرضیه رویارویی ایران و عربستان، گفت: بیش از هر چیز مساله رقابت میان دو قدرت منطقه ای خاورمیانه در میان است. به موازات آن، رقابت های اقتصادی نیز وجود دارد زیرا دو کشور از اعضای مهم سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) هستند و برای ایجاد تنوع اقتصادی تلاش می کنند.
کوویل «ارتباط دادن اختلاف دو کشور به جنگ مذهبی شیعه و سنی'، را اشتباه دانست و یادآور شد: این اشتباهی است که معمولا در تحلیل وقایع میان دو کشور رخ می دهد. تهران بیش از هر چیز متحدان منطقه ای خود را بر اساس ملاحظات راهبردی انتخاب می کند. برای نمونه با سقوط صدام در عراق، روی کار آمدن دولتی شیعه (برای ملاحظات راهبردی تهران) در این کشور ضروری بود. در حقیقت، عراق سنی مذهب زمان صدام، مهمترین تهدید راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شد.
کوویل افزود: حمایت ایران از «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه نیز بیش از هر چیز به این امر مربوط است. این مساله از حاکمیت شیعه بر اکثریت سنی مذهب سوریه (برای تهران) مهم تر است. برای عربستان سعودی نیز مساله مهم، نفوذ ایران در منطقه است؛ روندی که با سقوط صدام در سال 2003 و به قدرت رسیدن شیعیان در عراق آغاز شد.
وی افزود: بر پایه آنچه می دانیم، داعش در عراق و در فضای مبارزه سنی ها با اشغالگری آمریکا و تسلط شیعیان به وجود آمده است. در ادامه و با آغاز جنگ داخلی در سوریه علیه بشار اسد، این گروه از حمایت مالی و تجهیزاتی عربستان سعودی و قطر برخوردار شد، ماه هاست مطبوعات ایران معتقدند ریاض با حمایت از این گروه های خطرناک و غیر قابل کنترل، بازی با آتش را آغاز کرده است.
وی در مورد اینکه برنده نهایی این جنگ سرد چه کسی خواهد بود؟ از ایران نام برد و افزود: در حقیقت نوسازی تماشایی جامعه ایرانی در 30 سال گذشته اندوخته و تجربه منحصر به فرد و تعیین کننده این کشور در شرایط کنونی است. این نوسازی جامعه به ظهور نسل جدیدی از کارآفرینان منجر شده که می تواند به نوسازی اقتصاد ایران منجر شود. از سوی دیگر پیشرفت ها در جامعه ایرانی و به ویژه وجود زنان تحصیل کرده، چهره جذابی از جمهوری اسلامی ایران در منطقه به نمایش گذاشته است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: