تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۳۸۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸

بازی تازه صهیونیست‌ها در قدس

نقشه رژیم صهیونیستی درباره تقسیم زمانی مسجدالاقصی برای حضور در آن و طرح های پیرامونی، از دسیسه های بلندمدت این رژیم نشان دارد که به سبب جایگاه منطقه ای و بین المللی این مکان به یقین پیامدهای گسترده تری برای صهیونیست ها به همراه خواهد داشت.
تدبیر24: اختلاف ها در کابینه رژیم صهیونیستی از زمان جنگ 51 روزه غزه هر روز بالاتر می گیرد.

بخشی از این اختلاف ها به پیامدهای جنگ برمی گردد و بخش دیگر به سیاست های داخلی این رژیم به ویژه بر سر شهرک سازی ها که از ماه ها پیش صدای همپیمانان غربی صهیونیست ها را نیز بلند کرده است.

این در حالی است که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی از سوی سوئد و سپس مجلس انگلیس نیز عرصه را بر رژیم صهیونیستی تنگ تر کرده است.

به گزارش پنجم آبان ماه روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، وزرای دارایی و دادگستری این رژیم با اعلام مخالفت با شهرک سازی بیشتر در کرانه باختری در برهه کنونی، در مورد پیامدهای چنین تصمیمی و امکان تنش آفرینی بیش از پیش آن هشدار دادند (1).

به نوشته دوم آبان ماه تارنمای «فلسطین الیوم» به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، قرار است ششم آبان ماه طرح ساخت یک هزار و 600 واحد مسکونی تازه به جریان بیفتد.

به نوشته این روزنامه، افزون بر نشست هایی برای بررسی ساخت و ساز بیشتر واحدهای مسکونی بیرون از خط سبز، قرار است کمیته امنیت مجلس نیز مساله امنیت در شهر قدس را بررسی کند (2).

** طرح یهودی سازی قدس

اشغالگران قدس برای فرار از زیر بار فشارها و انتقادهای داخلی و بین المللی چندی است به اقدامی تازه دست زده اند.

طرح ساخت یک کنیسه یهودی نزدیک «باب الرحمه» در مسجد الاقصی شکل جدی تری به خود گرفته است.

از سوی دیگر، برنامه ریزی زمانی برای حضور یهودیان و غیریهودیان در مسجد الاقصی مشابه آنچه 2 دهه پیش برای حرم شریف ابراهیمی در شهر «الخلیل» پیاده شد، حساسیت هایی را برانگیخته است (3).

ماجرا این است که از خردادماه امسال فلسطینیان از ساعت 7:30 تا 11:30 حق حضور در مسجد الاقصی را ندارند و به بهانه حضور گردشگران خارجی، فقط صهیونیست ها می توانند به این مکان وارد شوند.

این جداسازی زمانی همسو با طرح صهیونیست ها برای تغییر ترکیب جمعیتی قدس است. بر پایه این طرح، قدس تا سال 2030 میلادی (1409 خورشیدی) کمتر از 12 درصد فلسطینی و 88 درصد یهودی خواهد بود.

سی ام مهرماه نیز دبیرخانه اتحادیه عرب درباره تصمیم رژیم صهیونیستی برای تقسیم مکانی و زمانی مسجد الاقصی و به رای گذاشتن آن در مجلس این رژیم در ماه آینده هشدار داد.

به نوشته تارنمای اتحادیه عرب، «این تجاوز به طور کلی به منظور یهودی سازی این شهر مقدس است و آنان قصد ادامه نقض حرمت مسجد الاقصی را دارند» (4).

یک روز پیش از آن نیز پایگاه خبری «فلسطین الیوم» به نقل از شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشت: قدس از زمان پایان تجاوز نظامی به غزه و به ویژه طی هفته های گذشته ناامن تر شده است (5).

** فلسطین و پیگیری ها در مجامع بین المللی

اعتراض های مردمی نسبت به این طرح پس از درخواست «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، از اعضای جنبش «آزادی بخش میهنی فلسطین» (فتح) برای جلوگیری از ورود شهرک نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی به هر شیوه ممکن شکل جدی تری به خود گرفته است.

به گزارش بیست و ششم مهرماه خبرگزاری رسمی فلسطین، ابومازن گفت: تنها خواسته ما پشتیبانی از مسجد الاقصی است. بیت المقدس پایتخت ابدی کشور فلسطین است و بدون آن کشور شکل نخواهد گرفت (6).

وی 2 روز پیش از آن از تصمیم خود برای ارایه درخواست به شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایجاد کشور فلسطین به پایتختی بیت المقدس و نیز تعیین مهلت زمانی مشخص برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی خبر داده بود (7).

فلسطین با رای اعضای سازمان ملل متحد در سال 1391 از نهاد ناظر به دولت ناظر غیرعضو تغییر وضع داد. از این رو، در صورت مخالفت کشورهای دارای حق وتو مانند آمریکا با درخواست ارایه شده، آنگونه که «صائب عریقات» مذاکره کننده ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین بیست و نهم مهرماه طی بیانیه ای اعلام کرد، فلسطین برای پیوستن به 522 سازمان و پیمان بین المللی اقدام خواهد کرد (8).

** رژیم صهیونیستی در تنگنا

روشن است در شرایطی که فلسطین به دلیل تشکیل دولت وفاق ملی میان فتح و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از موقعیت برتری در معادلات موجود برخوردار بوده و پیگیری های آن در نهادهای بین المللی نیز شدت گرفته، جایگاه رژیم صهیونیستی متزلزل شده است.

آنگونه که یکم آبان ماه روزنامه هاآرتص نوشت «اعضای کابینه از تحریم های احتمالی اروپا نگرانند و قرار است سفیر اتحادیه اروپا در تل آویو پیام تندی به وزارت امورخارجه اسراییل درباره شهرک سازی ها و مصادره زمین های فلسطینیان بدهد» (9).

نگرانی دیگر رهبران رژیم اشغالگر، به واکنش های فلسطینیان به طرح یهودی سازی قدس برمی گردد؛ زیرا اقدام شهادت طلبانه «عبدالرحمان شلودی» در سی ام مهرماه زنگ های خطر آغاز انتفاضه ای تازه را برای آنان به صدا در آورده است.

دوم آبان ماه «عاموس هارییل» تحلیلگر صهیونیست در روزنامه هاآرتص، این عملیات شهادت طلبانه را «انتفاضه محدود» دانست که احتمال گسترش دامنه آن به کرانه باختری وجود دارد.

به نوشته او، «طرح ساخت مترو در شهر قدس به کانون درگیری ها و محور مبارزه های مردمی فلسطینیان تبدیل شده است و پس از شهادت «محمد ابوخضیر» در کرانه باختری حمله به ایستگاه های قطار شهری و پرتاب سنگ به سوی قطار مسافربری همچنان ادامه دارد» (10).

ابوخضیر نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی بود که تیرماه امسال به دست صهیونیست های تندرو ربوده و زنده زنده سوزانده شد.

به نظر می رسد رژیم صهیونیستی در شرایطی که از سوی مجامع بین المللی روز به روز با فشار بیشتری روبرو می شود در داخل سرزمین اشغالی می کوشد طرح های توسعه طلبانه خود را بیش از پیش پیگیری کند.

دست اندازی بر قدس به سبب تاکیدها بر انتخاب آن به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطینی نیز تاکتیک این رژیم برای سنگ اندازی در این راه است که می تواند پیامدهای بیشتری به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر، قدس به سبب جایگاه تاریخی و مذهبی بین المللی و منطقه ای در جهان اسلام زیر ذره بین کشورهای اسلامی- عربی و منطقه ای قرار دارد. بنابراین صهیونیست ها نمی توانند از پیامدهای هر گونه اقدام به ویژه در قدس و مسجد الاقصی بگریزند؛ آن هم در شرایطی که همه نگاه ها به چگونگی پیاده سازی بندهای آتش بس غزه است.

اشغالگران هر قدر بکوشند مشکلات خارجی خود را با ماجراجویی های داخلی بپوشانند و جبران کنند، به سبب پیوند غیر قابل انکار فلسطین با تاریخ و شرایط ژئواستراتژیک خاورمیانه باز هم اقدام های آنان ابعادی منطقه ای و بین المللی می یابد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: