تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
کد خبر: ۳۹۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
کاخ سفید اعلام کرد
دیدار با اوباما در دستور کار سفر من نیست، اما هر چیزی در دنیای سیاست امکان‌پذیر است البته بسته به شرایطی است که به‌وجود می‌آید.» سخنگوی کاخ‌سفید ...
تدبیر24: چراغ‌های رابطه می‌رود که روشن شود؛ فرصت حضور «حسن روحانی» در مقر سازمان‌ملل، فقط تحلیلگران و روزنامه‌نویس‌ها را به سودای احتمال مذاکره ایران و آمریکا نینداخته است. سخنگوی کاخ‌سفید روز پنجشنبه از آمادگی اوباما برای دیدار با روحانی سخن گفته است. به گزارش «رویترز»، «جی کارنی» اعلام کرده که «اگر ایران در سیگنال‌هایی که درباره موضوع هسته‌ای داده، جدی باشد، اوباما آماده است هفته آینده در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با رییس‌جمهور ایران دیدار کند.» سخنگوی کاخ‌سفید اندکی پس از مصاحبه حسن روحانی با شبکه «ان‌بی‌سی» این موضع را اتخاذ کرده، روحانی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی در مورد دیدار احتمالی او با باراک اوباما در نیویورک گفت:«دیدار با اوباما در دستور کار سفر من نیست، اما هر چیزی در دنیای سیاست امکان‌پذیر است البته بسته به شرایطی است که به‌وجود می‌آید.» سخنگوی کاخ‌سفید پس از انتشار این مصاحبه گفته «تغییری در لحن بیان ایران و غرب ایجاد شده است. غرب از زمانی که روحانی برسر کار آمده است اعلام کرده که چنین دیداری محتمل است اما برای این دیدار برنامه‌ریزی نشده است.» او ادامه داد: «این احتمال وجود دارد و همواره این احتمال موجود است.» ایسنا در گزارش خود نوشته، سخنگوی کاخ‌سفید با اشاره به مصاحبه‌ حسن روحانی با شبکه‌ «ان‌بی‌سی»، گفت: روحانی در این مصاحبه نشانه‌های مثبتی را درباره‌ این احتمال بیان کرده است، اما عملکرد مهم‌تر از حرف‌هاست. «کارنی» اضافه کرد: «اوباما تمایل به برگزاری مذاکرات دوجانبه با ایرانیان دارد به شرط اینکه ایرانیان درباره‌ پاسخ به جامعه‌ بین‌المللی جدی باشند و برنامه‌ نظامی هسته‌ای خود را کنار بگذارند.»این درحالی است که رییس‌جمهوری ایران در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی»، با تاکید بر اینکه ایران هرگز به‌دنبال ساخت بمب اتمی نیست، گفت: از اختیار تام برای حل پرونده هسته‌ای ایران برخوردار است. استقبال دبیر سابق ناتوبه گزارش «گلوبال‌پست»، «آندرس فوگ‌راسموسن» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از سخنان اخیر «حسن روحانی» رییس‌جمهور ایران استقبال کرد و گفت: «اینکه ایران تمایلی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای ندارد را بسیار دلگرم‌کننده می‌دانم.» وی گفت که چنین روشی در راستای بهترین منافع ایران است و اگر این همان چیزی است که ایران به‌دنبال آن است، وی از آن حمایت می‌کند. راسموسن در عین حال تاکید کرد که ایران باید نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای خود را برطرف کند. قرار است حسن روحانی روز سه‌شنبه (دوم مهر‌) در مراسم افتتاحیه شصت‌وهشتمین مجمع عمومی سازمان‌ملل متحد حضور پیدا کند و اواخر این روز (بامداد روز چهارشنبه سوم مهر به وقت تهران) در جمع سران کشورهای عضو این مجمع به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت. او همچنین در اجلاس خلع سلاح اتمی که روز چهارم مهر برگزار خواهد شد، به‌عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها سخنرانی می‌کند. سخنرانی باراک اوباما نیز برای صبح روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده ‌است. این در حالی است که وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی از این خبر می‌دهد که هنگام سخنرانی رییس‌جمهوری ایران احتمالا مقامات دولت آمریکایی صحن سازمان‌ملل را ترک نخواهند کرد.

«رویترز» در گمانه‌زنی‌هایی درباره دیدار اوباما و روحانی نوشته که «اوباما دست خود را به سمت روحانی جلو می‌برد و به‌هنگام دست دادن دو طرف تحت‌اللفظی و سمبلیک با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.» در ادامه این گمانه‌زنی‌ها که سطح مذاکره بین دو طرف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، یک مقام آمریکایی از احتمال دیدار آمریکا و ایران در سطوح پایین، سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: «معمولا اینگونه دیدارها به این شکل آغاز می‌شود. آمریکا برای دیدار در سطح پایین کاندیداهایی دارد که می‌توان به «وندی شرمن» که در حال حاضر نماینده آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران است و «بیل برنز» مذاکره‌کننده پیشین با ایران و کارشناس خاورمیانه، اشاره کرد.»

3 مصاحبه برخلاف 30 سال فقدان رابطه

هفته گذشته، تغییرات شگرفی در رابطه ایران و آمریکا رخ داده است؛ دو کشوری که بیش از سه دهه رابطه خود را بدون هیچ گفت‌وگویی پیش برده‌اند، از احتمال ملاقات بین روسای‌جمهوری سخن گفته‌اند.

باراک اوباما روز سه‌شنبه (۱۷سپتامبر، ۲۶ شهریور) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان «تله‌موندو» گفت: «به نظر می‌رسد حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در پی گفت‌وگو با آمریکا و غرب است.» او اضافه کرده که «ما باید این [اراده به گفت‌وگو] را هم امتحان کنیم.» اوباما افزود: «می‌خواهم حرکت در راستای تمایل رییس‌جمهوری ایران برای مذاکرات را آزمایش کنم.» او گفت: «این یک فرصت دیپلماتیک است، امیدوارم ایرانیان قدر آن را بدانند. این رویکرد رییس‌جمهوری ایران، پیش از این سابقه نداشته است.» پیش‌تر نیز اوباما در مصاحبه‌ای با شبکه «ای‌بی‌سی» از ردوبدل‌شدن نامه‌ بین او و حسن روحانی خبر داده بود. اوباما گفته بود نحوه برخورد ما با موضوع سلاح‌های شیمیایی سوریه به ایران نشان می‌دهد که می‌توان مساله هسته‌ای ایران را از طریق دیپلماسی حل کرد. رییس‌جمهوری ایران نیز در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی» در مورد ردوبدل‌شدن نامه بین او و رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «از نقطه‌نظر من لحن نامه اوباما مثبت و سازنده بود.»

استقبال جان کری و فرانسوا اولاند

مصاحبه روحانی با این شبکه تلویزیونی آمریکایی مورداستقبال وزیر خارجه آمریکا و رییس‌جمهوری فرانسه نیز قرار گرفت. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از اظهارات روحانی مبنی بر اینکه کشورش تمایلی برای ساخت تسلیحات اتمی ندارد، استقبال کرد و آن را بسیار مثبت ارزیابی کرد. اما در عین حال گفت که هر موضوعی را باید مورد آزمایش قرار داد. خبرگزاری فارس به نقل از «پرس تراست آو ایندیا»، نوشت: «کری» به خبرنگاران در ساختمان مرکزی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: «من فکر می‌کنم که اظهارات روحانی بسیار مثبت بود. اما همه‌چیز نیازمند آزمودن است. ما خواهیم دید که به کجا خواهیم رفت. من فکر می‌کنم در زمانی درست کاخ‌سفید و وزارت خارجه روشن کنند که چه باید بکنیم.»علاوه بر مباحثی که در مورد احتمال دیدار حسن روحانی و باراک اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان‌ملل متحد مطرح شده و رییس‌جمهوری ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان‌ملل متحد با تعدادی دیگر از روسای‌جمهور کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد، رییس‌جمهوری فرانسه برای دیدار با روحانی اعلام آمادگی کرده است. فرانسوا اولاند گفته: «من قصد دارم به درخواست رییس‌جمهوری ایران پاسخ داده و با وی دیدار کنم.» رییس‌جمهور فرانسه افزود وی دعوت به این دیدار را که قرار است هفته آینده در نیویورک برگزار شود، روز پنجشنبه پذیرفته است. این نخستین دیدار میان روسای‌جمهور دو کشور ایران و فرانسه از سال 2005 تاکنون است. خبرگزاری روسی «نووستی» نوشته انتظار می‌رود برنامه هسته‌ای ایران موضوع کلیدی در دیدار روسای‌جمهور دو کشور باشد. همچنین احتمال این می‌رود که روحانی در جریان این سفر با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان‌ملل متحد دیدار کند. رییس‌جمهوری ترکیه نیز روز جمعه پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع‌عمومی سازمان‌ملل متحد در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه آنکارا گفت: دیدارم با روسای‌جمهوری ایران و فرانسه در خلال این نشست قطعی است و با برخی دیگر از رهبران کشورهای مختلف نیز دیدار و گفت‌وگو خواهم کرد.

تنها ساز مخالف

در حالی که مقامات کشورهای غربی از سخنان اخیر حسن روحانی استقبال ویژه‌ای کرده‌اند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل همچنان ساز مخالف را کوک می‌کند. او به «تایمز اسراییل» گفته: «دنیا نباید فریب سخنان رییس‌جمهور ایران را بخورد. به گزارش سرویس بین‌الملل انتخاب، نتانیاهو گفت: ایرانی‌ها به فریب دادن ادامه می‌دهند و در همین حال سانتریفیوژ‌های آنها در حال چرخش است. وی افزود: اقدامات ایران است که باید مورد آزمون قرار گیرد، نه حرف‌هایش. درحالی‌که روحانی برای انجام مصاحبه روی صندلی می‌نشیند، اما همچنان برنامه هسته‌ای این کشور را ادامه می‌دهد. جهان نباید به خود اجازه دهد که فریب سخنان غیرقابل اعتماد رییس‌جمهور ایران را بخورد. این همان روحانی است که جامعه بین‌المللی را در گذشته بر سر برنامه هسته‌ای فریب داد.

منبع:روزنامه شرق

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها