تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
کد خبر: ۴۰۴۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲

دلواپسی خارج از موضوع

حامد قادرمرزی نایب‌رییس اول فراکسیون دانشگاهیان مجلس گفت: نگارنده با این برداشت که صلاحیت‌های عمومی دکتر آشتیانی بررسی و تاییدشده، به همکارانم پیشنهاد می‌کنم، مبنای قضاوت خود را بر تجارب مدیریتی و تخصصی و برنامه‌های وزیر پیشنهادی متمرکز کنند.
تدبیر24: حدود 15ماه از آغاز به کار دولت یازدهم می‌گذرد. دولتی که هنگام مراسم تحلیف، اعضای هیات وزیران پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد. از میان وزرای پیشنهادی، مجلس حساسیت خاصی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته و دارد، به نحوی که در همان آغاز کار دولت یازدهم دکتر جعفر میلی منفرد، وزیر پیشنهادی دولت توسط مجلس رد شد. سپس دولت تحت فشار بسیار زیاد از معرفی دکتر جعفر توفیقی به مجلس، منصرف و دکتر رضا فرجی‌دانا را معرفی و موفق به کسب رای اعتماد شد. اما دیری نپایید که انتصابات وزارت علوم در ستاد وزارتخانه و دانشگاه‌ها، افشای بورسیه‌های غیرقانونی و پافشاری بحق فرجی‌دانا بر استقلال وزارت علوم، گروهی از نمایندگان مجلس را به طرح سوال و استیضاح وادار کرد و با 159رای موافق با استیضاح، وزیر علوم دولت توسط مجلس عزل شد. سپس دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی سومین گزینه پیشنهادی وزارت علوم به صورت رسمی معرفی و با 160رای مخالف مورد بی‌اعتمادی مجلس برای تصدی مدیریت وزارتخانه قرار گرفت. نهایتا دولت چهارمین کاندیدای خود را برای وزارت علوم معرفی کرد؛ دکتر فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی که قبل از معرفی رسمی، از طرق مختلف مورد تخریب برخی سایت‌ها و رسانه‌های ارتباط‌جمعی قرار گرفت. در مورد هر چهار وزیر پیشنهادی، دولت برای وزارت علوم مباحث مشترکی توسط منتقدان و مخالفان دولت مطرح شده که «انتساب به حوادث 88» و «انتصاب از فعالان حوادث سال 88» در نهادهای تحت امر وزرای پیشنهادی دو رکن اصلی و اساسی مخالفت نمایندگان مجلس با وزرای پیشنهادی دولت بوده است. البته نداشتن تجربه مدیریتی لازم در مورد دکتر فرجی‌دانا و دکتر نیلی‌احمدی‌آبادی یک بحث بسیار مهم میان مخالفان آنان بود، اما سوابق کاری چهارمین وزیر پیشنهادی راه علم‌کردن بی‌تجربگی مدیریتی را بر مخالفان بسته و آنها ناچارا به طرح مباحث حاشیه‌ای دیگر روی آورده‌اند. گفتنی است که آشتیانی به لحاظ تجارب مدیریتی سوابق بسیارخوب و متناسبی دارد، از جمله حضور در دفتر فنی سپاه، همکاری با قرارگاه خاتم‌الانبیا، مدیرکل طرح‌های عمرانی، معاون امور جنگ، معاون امور عمرانی و دفاعی، معاون اداری و پشتیبانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، معاون طرح و توسعه وزارت علوم و قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و برخی مدیریت‌های مهم دیگر در آن وزارتخانه.  نکته جالب توجه اینکه، تفکری خاص در میان برخی نمایندگان مجلس حاکم است که هر شخص و تفکر خارج از گروه خود را نامحرم به نظام و انقلاب می‌دانند. اینها اغلب همان حامیان دولت‌های نهم و دهم هستند که در وزارت علوم، آن فساد بزرگ علمی، یعنی بورسیه‌های غیرقانونی اتفاق افتاد و این افراد هم آن زمان شاید بنا به دستور یا مصلحت یا... سکوت پیشه کردند.  هر چهار گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سابقه کار و فعالیت مهم در نهاد انقلابی سپاه و دوران دفاع مقدس را داشته‌اند. آیا از نظر برخی نمایندگان مجلس به فعالان نهادهای مهم انقلابی هم نمی‌شود اعتماد کرد؟ چرا آنها دوستداران نظام را فقط در انحصار خود قبول دارند؟ حال که به انقلابیون هم از نظر برخی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد، به راستی تکلیف مدیران ارشد نظام در آینده چیست؟ همان نسل‌های بعدی، همان جوانان امروز، همان کسانی که در زمان وقوع انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس به دنیا نیامده یا در «گـهــواره» بودند، چگونه می‌توانند به تفکر انحصارطلب بقبولانند که نظام را دوست دارند و باید مورد اعتماد واقع شوند؟!
امیدوارم همکاران مجلس در مورد رای اعتماد به دکتر آشتیانی صلاحیت‌های علمی و مدیریتی را ملاک اصلی قرار داده و گرایش و تعصب‌های سیاسی و جناحی خود را معیار قضاوت قرار ندهند تا وزارت علوم و مجموعه دانشگاهیان کشور بیش از این در بلاتکلیفی نمانند. آنچه واضح است اینکه نهادهای قانونی متولی بررسی صلاحیت‌های عمومی به عنوان نهادهای نظام با هیچ‌کس تعارف ندارند و یقینا آنها صلاحیت‌های عمومی وزیر پیشنهادی را بررسی و تایید کرده‌اند که رییس‌جمهور به عنوان رییس شورایعالی امنیت‌ملی ایشان را برای تصدی وزارت بسیار مهم و سرنوشت‌ساز علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرده است؛ به‌همین‌دلیل با وجود علم و احترام ویژه به اختیارات قانونی مجلس نگرانی و دلواپسی بیش از حد برخی نمایندگان محترم را مقداری خارج از موضوع می‌دانم. نگارنده با این برداشت که صلاحیت‌های عمومی دکتر آشتیانی بررسی و تاییدشده، به همکارانم پیشنهاد می‌کنم، مبنای قضاوت خود را بر تجارب مدیریتی و تخصصی و برنامه‌های وزیر پیشنهادی متمرکز کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ضدفتنه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
1
0
وقتی کسی سابقه فتنه گری داشته باشد اعتمادی به او نیست. هرچند سوابق عمومی اش خوب باشد.
نظر شما: