تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۴۷۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
احمد شیرزاد کارشناس امور بین‌الملل

طرفین خواستار امضای توافق

تصمیم‌گیری نهایی مستلزم نوعی شجاعت است. در ایران وضع به مراتب بهتر است و در ماه‌های اخیر با موضع‌گیری‌هایی که مقام معظم رهبری داشته‌اند، جریانها منتقد دیگر مانند گذشته رفتار . . .
تدبیر24: دور تازه مذاکرات آغاز شده است. در یک ماه اخیر در پرونده هسته‌ای اتفاق جدیدی صورت نگرفته چنانکه اتفاقات رخ داده بیشتر در حاشیه بوده است. بافت تازه کنگره آمریکا وضع مذاکرات را پیچیده‌تر کرده و کار برای دولت آمریکا دشوارتر از قبل شده است. دولت آمریکا از این پس از جانب خود سخت‌تر می‌تواند درمورد توافق با ایران تصمیم‌گیری کند. در ایران نیز بحث و گفت‌وگو کماکان ادامه دارد و جریانات مختلف سیاسی موضع خود را درمورد مذاکرات اعلام می‌کنند. نکته مهم اینکه دو طرف بیش از اینکه نگران به نتیجه رسیدن مذاکرات باشند در این فکر هستند که برای واکنشهای داخلی خود چه پاسخی داشته باشند که همین موضوع، کار را تاحدودی پیچیده‌ کرده است. به‌عبارت دیگر مذاکره‌‌کنندگان ایرانی و آمریکایی می‌دانند اگر از صحنه مذاکرات با توافق بازگردند، به‌جای اینکه مورد استقبال واقع شوند ممکن است از طرف رقبای خود با خرده‌‌گیری مواجه شوند و به هر گوشه‌ای از این توافق خرده‌ای گرفته شود. نکته جالب اینکه تندروهای کنگره آمریکا به تبعیت از رژیم‌صهیونیستی توافقی را توافق خوب می‌دانند که ایران در آن توافق تمامی فعالیتهای هسته‌ای خود را تعلیق کند؛ یعنی توافقی را می‌پسندند که با نوعی لطمه به آبرو و حیثیت ایران همراه باشد. از طرف دیگر در داخل ایران منتقدان مذاکرات، توافقی را توافق خوب می‌دانند که آمریکایی‌ها تسلیم شوند و اعلام کنند که هر کاری دوست دارید، انجام دهید. از سوی دیگر مشاهده می‌شود ادامه تحریم و فشار بر ایران، به سود منافع آمریکا در منطقه نیست و آمریکا از این طریق به خواست مدنظر خود نمی‌رسد. اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که روابط خصمانه با ایران به ضرر منافع آنها، ایران و منطقه است و از طرف دیگر دولت ایران و تیم مذاکره‌کننده به‌خوبی می‌دانند که ادامه تحریم به سود منافع اقتصادی کشور نیست و نمی‌توان در شرایطی که مبادلات بانکی با مشکل روبه‌روست، عقد قراردادها به سختی صورت می‌گیرد و اقتصاد کشور دچار رکود است به آسانی از کنار موضوعات مورد بحث عبور کرد. واقع‌بین‌ها در دو طرف خواهان به نتیجه رسیدن هستند ولی ایده‌آلگراها عملا مانع توافق می‌شوند. به هر حال تصمیم‌گیری نهایی مستلزم نوعی شجاعت است. در ایران وضع به مراتب بهتر است و در ماه‌های اخیر با موضع‌گیری‌هایی که مقام معظم رهبری داشته‌اند، جریانها منتقد دیگر مانند گذشته رفتار نمی‌کنند هرچند این جریانها تلاش‌هایی را انجام می‌دهند ولی فضای جامعه خواهان رسیدن به توافق است. این تمایل برای به توافق رسیدن، خود را در عرصه اقتصاد و اجتماعی بهتر نشان می‌دهد. اگر بتوان زمینه اجتماعی برای برداشتن گام نهایی را فراهم کرد، قطعا در آینده حتی در کوتاه‌مدت می‌تواند مفید باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: