کد خبر: ۴۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹

فاجعه بازار کار جوانان ایرانی

    تدبیر24: سالهاست مسئولان دولتی به جوانان ایرانی توصیه می کنند کارآفرینی کنید. گویی مقوله آفرینش کار یک عمل مکانیکی ساده است که اگر کسی کمی تلاش کند سریعاً یک کار خلق می شود و می توان با آن به درآمد رسید و لابد نرخ بیکاری هم با این توصیه ها پایین می آید. در حالیکه وضعیت بازار کار برای جوانان ایرانی در حال تبدیل شدن از معضل و بحران به فاجعه است، وضعیت نابسامان تولید، بازار آشفته سیستم بانکی در ارائه تسهیلات، نرخ های سود بالا در ارائه تسهیلات برای راه اندازی کسب و کار، سبب شده تا درصدد برآییم سیل خروشان بیکاری را با سدی به نام کارآفرینی کنترل کنیم. به چندین و چند دلیل این امر فقط بیشتر یک شعار است تا یک برنامه عملی:

الف) در حالیکه بهترین ساختار ارائه وام های کوچک برای کارآفرینی های شخصی در حد ده میلیون تومان(پولی که به زحمت می توان با آن حتی یک کسب و کار بسیار کوچک هم راه اندازی کرد)، حداقل به دو ضامن معتبر حقوقی و مقداری آورده شخصی نیاز دارد، آن هم با سودهایی که عملا راه را بر قدرت ریسک پذیری جوانان برای راه اندازی کسب و کار می بندد چگونه انتظار معجزه از جوانانی می رود که بدلیل عدم ارتباط نظام یافته صنعت و دانشگاه در دوره دانشگاه، چیزی جز تئوری هم یاد نگرفته اند؟ بطور مثال اگر دقت کرده باشید امروزه بحث استارت آپ ها(شرکت های نوپا) در ایران بسیار داغ شده است. جوانان بسیاری در سودای رسیدن به یک شغل به این سمت کشیده شده اند اما واقعیت امر آن است که آمارها نشان می دهد اغلب این مشاغل نوپا با شکست مالی مواجه شده اند. دلیل آن هم روشن است؛ در بسیاری از موارد، روی آوردن به این مشاغل از سر ناچاری بوده است؛ افراد، مطالعه و آموزش صحیحی نداشته اند و بدلیل محدودیت های مالی و در اغلب موارد اتمام منابع مالی برای ادامه کار، با شکست مواجه شده اند.

ب) کارآفرینی نیاز به نبوغ، خلاقیت، بستر مناسب و از همه مهمتر حمایت های دولتی و خصوصی دارد. صادقانه به موضوع نگاه کنیم. همه جوانان مملکت، نابغه نیستند که بتوانند شغل ایجاد کنند. اکثریت قریب به اتفاق جوانان، انسان هایی معمولی هستند که بعد از چهار، شش یا 10 سال درس خواندن انتظار دارند حداقل یک جایی برایشان فراهم باشد تا بتوانند کاری کنند. حتی در کشوری مثل آمریکا که بسیاری از نوابغ کارآفرینی حضور دارند بازارهای بزرگ کاری در صنایعی است که ابتدا با حمایت های دولت و با فراهم کردن زیرساخت های مالی، بازار فروش مناسب، قوانین حمایت کننده و فراتر از همه اینها بازار اقتصادی با ثبات برای انجام فعالیت همراه بوده اند.

ج) شاید بهتر باشد مدیران دولتی که توصیه می کنند جوانان باید کارآفرینی کنند، متخصصین کارآفرینی که با برگزاری همایش های پرخرج عملاٌ جوانان را با یک رویای ایجاد شغل مواجه می سازند را با ده میلیون تومان در بازار پرتلاطم اقتصادی ایران، تنها بگذاریم و از آنها بخواهیم محض نمونه فقط برای خودشان تنها شغل ایجاد کنند. سیل خروشان بیکاری در ایران با انجام کارهای کوچک مقیاس یا تجربه کردن مشاغلی همچون پرورش قارچ یا ساخت دستگاه فیلتر هوا و... قابل کنترل نیست.

مقاله در پی آیه یأس خواندن نیست اما در بازار اقتصادی آنچه که می تواند شما را به سمت موفقیت سوق دهد حمایت های مالی- عاطفی و برنامه ریزی مناسب برای انجام کار است، نه تجربه چندین باره طرح های شکست خورده یا رؤیا فروشی.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: