تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۵۲۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱
آیا پرونده به قوه قضائیه ارسال شده است؟

سرنوشت تندروهای قم در هاله ای از ابهام

به نظر می‌رسد که بررسی حقوقی پرونده 22 بهمن می‌تواند نقطه آغازی باشد بر پایان بی‌اخلاقی در کشور و در این زمینه نگاه‌ها به قوه قضائیه است . . .

تدبیر24 : در سال 84، برخی عوامل از جمله تعدد کاندیداهای اصلاح‌طلبان و جریانات میانه‌رو باعث شد تا کاندیدای اصولگرایان به ریاست‌جمهوری برسد. این اولین باری بود که این جریان در فضایی مناسب و مجلسی همسو به دولتی دلخواه رسیده بود. جدای از آنکه طی این مدت کارنامه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آنها در حد شعارهایشان نبود اما با تندروهایی که در این دولت فرصت حضور یافتند یک مدل رفتاری جدید به سطح اول سیاست ایران آمد و از مجراهای رسمی کشور به ظهور و بروز رسید. این تندرو‌ها را می‌توان در فرهنگ سیاسی کشورمان با واکنش‌هایی به جا آورد که در آن به جای قدرت فکر از قدرت بازو و حنجره‌شان استفاده می‌کردند. در سال 84 این گروه خود را هوادار کاندیدای پیروز معرفی می‌کردند و با آسودگی خاطر، بیشتر در صحنه سیاست حاضر شدند. از نمونه سوابق این‌گونه رفتار‌ها در چند سال اخیر می‌توان به برهم زدن سخنرانی حجت‌الاسلام ناطق نوری در مشهد، برهم زدن سخنرانی علی لاریجانی در قم و آنچه در هنگام بازگشت دکتر حسن روحانی از نیویورک در فرودگاه مهرآباد اتفاق افتاد اشاره کرد.

به عقیده برخی کارشناسان، فعالیت گروه‌های تندرو را می‌توان به سه بازه زمانی تقسیم کرد. بخش اول مربوط به سال‌های آغازین انقلاب تا قبل از دوران اصلاحات است که در آن دوره تمرکز اصلی‌شان روی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی بود. شاید نسل اول و دوم انقلاب به خوبی صحنه‌هایی از حضور این گروه‌ها در صحنه را به خاطر داشته باشد. همان ایام هم بزرگان نظام بعضا انتقادات تندی را نسبت به آنها می‌کردند. کما اینکه یک بار حضرت امام(ره) در واکنش به این مسائل دستوری به این شرح صادر فرمودند: «ممکن است تعرض به زن‌ها در خیابان و کوچه و بازار، از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد. از این جهت، کسی حق تعرض ندارد و اینگونه دخالت‌ها برای مسلمان‌ها حرام است، و باید پلیس و کمیته‌ها از اینگونه جریانات جلوگیری کنند.» دوره دوم زمانی بود که دولت اصلاحات بر سر کار آمد و این جریانات به حوزه‌های سیاسی هم ورود کردند که از آن جمله می‌توان به حاشیه‌سازی درخصوص برخی از مسئولان دولت اصلاحات اشاره کرد و گروه‌هایی که به کفن‌پوشان معروف شدند و هر زمانی که احساس می‌کردند جهت‌گیری‌های فرهنگی یا سیاسی دولت درست نیست واکنش نشان داده و از این طریق به دولت فشار می‌آوردند.

 از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد و همزمان با کمرنگ شدن حضور اصلاح‌طلبان به مرور نوک پیکان حملات آنان به سمت اصولگرایان سنتی گردانده شد. به عنوان مثال می‌توان به حادثه 22بهمن و اخلال در سخنرانی رئیس مجلس در قم اشاره کرد که پس از آن هم در گعده‌های خود با خوشحالی از موفقیت و پیروزی‌‌شان سخن راندند. شاید همین هم نقطه آغازی بود که اصولگرایان هم از بابت تندروها احساس خطر کردند. کمیته‌ای در مجلس برای بررسی این موضوع تشکیل شد و در نهایت بخشی از گزارش تهیه شده نیز در صحن علنی مجلس قرائت شد که در آن به نقش حلقه پرتو در این حادثه اشاره شده بود واکنش‌های تندی را برانگیخت. همان زمان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به خانه ملت گفت: «حلقه پرتو به‌عنوان یکی از عوامل اصلی بروز حادثه 22بهمن قم از اقدامات صورت گرفته برای برملا کردن دست‌های پشت پرده این حادثه ناراحت و عصبانی بوده و برای فرار از این موضوع فرافکنی می‌کند.»

نقوی حسینی افزود: «گزارش کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره این حادثه، گزارشی مستند و دقیق بود و تمامی افراد مرتبط و دخیل در این حادثه به طور شفاف مشخص شدند، از این‌رو اگر از هر فرد و دستگاهی به‌عنوان مقصر در حادثه 22 بهمن قم یاد کردیم، به‌طور حتم اسناد و مدارک این اتهامات موجود است.» گفتنی است حلقه پرتو اشاره به نشریه‌ای با همین نام دارد که قاسم روانبخش گروه سیاسی آن را مدیریت می‌کند و از گروه‌های نزدیک به آیت‌ا... مصباح یزدی است.

باوجود آنکه این پرونده درنهایت با رای 153 نماینده مجلس، برای پیگیری به قوه قضائیه ارجاع شد، هنوز دادگاهی در این رابطه تشکیل نشده است. اما روز گذشته رئیس دیوان عدالت اداری در مورد پرونده حادثه 22 بهمن قم عنوان کرد: «در این مورد هنوز چیزی به دادگاه نرسیده است.» که این امر باعث تعجب بود چرا که فرض بسیاری از ناظرین سیاسی بر این بود که این پرونده در حال حاضر با دقت توسط قوه قضائیه در حال پیگیری است.

در همین سال‌ها اتفاقات دیگری از این دست نیز رخ داده که برخی آن را به همین گروه تندرو منتسب می‌کنند که از این دست می‌توان به حادثه 15 خرداد 1385 و مخالفت با سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضور در نمازجمعه قم و دادن شعار در هنگام ایراد خطبه توسط حضرات آیات: امینی، جوادی‌آملی و استادی که باعث تکدر خاطر این عزیزان گردید، حضور عده‌‌ای در حرم مطهر حضرت امام‌خمینی(ره) و مخالفت با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) در سال 1388 که مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان در سالروز قیام مردم تبریز صراحتا مخالفت خود را با این اقدام اعلام فرمودند، حضور در مراسم روز قدس استان قم و دادن شعار علیه دکتر لاریجانی ریاست مجلس، تجمع در مقابل بیت آیت‌ا... جوادی‌آملی و دادن شعار و هتک حرمت به ایشان اشاره کرد. قوه قضائیه با پیگیری دقیق تکلیف این گروه که به انحای مختلف امنیت اجتماعی مردم و ثبات سیاسی کشور را خدشه‌دار می‌کنند روشن خواهد کرد. جامعه انتظار دارد با رویکردی کاملا حقوقی و بیطرفانه و به‌صورتی شفاف با آنها رفتار شود. به نظر می‌رسد که بررسی حقوقی پرونده 22 بهمن می‌تواند نقطه آغازی باشد بر پایان بی‌اخلاقی در کشور و در این زمینه نگاه‌ها به قوه قضائیه است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
farhad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
0
2
در دولت اعتدال جایی برای افراط نیست
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
0
2
اشد مجازات برای کسانی که افراط گر و تندرو هستند را خواستاریم
نظر شما: