تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
کد خبر: ۵۲۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
  تدبیر24 دومین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران بعد از سه روز نوازندگی، خوانندگی و اجرای شاخص‌ترین هنرمندان جنوب کشور که در این مدت از تمام وجودشان مایه گذاشتند، به پایان رسید و این گروه‌های موسیقی به شهرهای خود بازگشتند.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا، آیین اختتامیه دومین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران (آیینه‌دار) که به موسیقی جنوب کشور و استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان اختصاص داشت شامگاه 19 خردادماه در تالار وحدت برگزار شد.

فقط برای گرفتن مجوز کمک کنید

در اختتامیه این فستیوال که به همت بخش خصوصی برگزار شد، احسان رسول‌اف - مدیر و سرمایه‌گذار فستیوال آیینه‌دار - تأکید کرد: ما از مسوولان دولتی می‌خواهیم تا در فعالیت‌های قانونی به ما کمک کنند؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صندوقی برای حمایت از هنرمندان دارد و ما مایل هستیم با گرفتن مجوزهای قانونی و تشکیل هیأت مدیره، یک صندوق حمایتی برای هنرمندان موسیقی آیینی تشکیل دهیم تا در مواقع بیماری و مشکل به آن‌ها کمک شود.

او ادامه داد: همه‌ی عواید حاصل از آنچه از این فستیوال در قالب‌های صوتی و تصویری منتشر می‌شود، به این صندوق اهدا خواهد شد.

رسول‌اف با تأکید بر این‌که ما چشمداشت کمک مالی از دولت نداریم، اظهار کرد: تأسیس چنین صندوقی به مجوز قانونی نیاز دارد و فقط امیدوارم دولت با ما برای این کار همراهی کند.

او همچنین در ادامه گفت: به خود می‌بالیم که در این فعالیت فرهنگی حضور داریم و این کار را به‌عنوان بخشی از مسوولیت اجتماعی‌مان انجام می‌دهیم. ما خادمان هنرمندانی هستیم که آیینه‌دار فرهنگ و تمدن هستند. امیدوارم با تأثیری که آن‌ها بر فرهنگ می‌گذارند، ما هم کمک کرده باشیم تا مسیرشان هموارتر شود.

موسیقی نواحی به امان خدا رها شده

علی درویشی - دبیر علمی فستیوال آیینه‌دار - نیز در سخنانی با اشاره به برگزاری دور نخست این فستیوال و پرداختن به موسیقی جنوب شرق ایران، گفت: امسال بیش از 100 اجراکننده در فستیوال حضور داشتند، در حالی که آیینه‌دار نخست، با حدود 30 هنرمند برگزار شد.

این آهنگساز یادآوری کرد: فستیوال آیینه‌دار توسط بخصوصی راه‌اندازی و برگزار شده است و به لحاظ اقتصادی و برنامه‌ریزی، نهادهای دولتی هیچ دخالتی در آن ندارند.

وی بار دیگر به این موضوع اشاره کرد که هنرمندان کلیدی در موسیقی نواحی ایران، افرادی مسن هستند و حتی برخی از اجراکنندگان در سال گذشته و یکی از دعوت‌شدگان به فستیوال امسال، در این مدت درگذشته‌اند.

درویشی در ادامه بیان کرد: این هنرمندان جایگزین ندارند، چون معرفت ناظر بر موسیقی آسیب دیده و از بین رفته است. در نتیجه، استادی پرورش نمی‌یابد و نسل اجراکننده نیز تمام می‌شود. از سوی دیگر، شنوندگان نیز دیگر طالب این نوع موسیقی نیستند. بنابراین در یک دوره‌ی 30 تا 40 ساله شاهد افول این فرهنگ و سنت خواهیم بود. این، لطمه‌ی بسیار بزرگی است، چون ریشه‌های فرهنگی ما و اقوام‌مان در این نوع موسیقی است.

او با اشاره به این‌که در کشورهای دیگر، نهادهایی برای حفظ و آموزش موسیقی تشکیل می‌شود، گفت: در ایران، نه‌تنها چنین نهادهایی وجود ندارد، بلکه موسیقی نواحی به امان خدا رها شده است. فستیوال آیینه‌دار نیز برگزار می‌شود تا موسیقی نواحی توسط نسل جوان دیده و ثبت ضبط شود و همچنین منبعی برای رجوع آیندگان وجود داشته باشد. نگه داشتن این موسیقی‌دانان در اختیار ما نیست و موسیقی محلی حتی گاهی در خود منطقه‌اش نیز غریب است.

علی مغازه‌ای - دبیر اجرایی دومین فستیوال آیینه‌دار - نیز اظهار کرد: خیلی وقت‌ها به موسیقی نواحی ایران، نگاه توریستی می‌شود و این موضوع متأسفانه در موسیقی آن مناطق، تغییراتی را ایجاد کرده است.

او اظهار کرد: قدم‌هایی که برداشته می‌شوند، کوچک هستند، بخش خصوصی در حال تمرین است و قدم‌های نرمی برمی‌دارد تا مبادا خودش سبب شود موسیقی نواحی آسیب ببیند.

وی با اشاره به حضور هنرمندی از خوزستان در این دوره از جشنواره که در شهر خودش به شغل شریف رفتگری مشغول است، اضافه کرد: ما این فستیوال را برگزار می‌کنیم تا یادمان بماند چه داشته‌ایم و چه از دست می‌دهیم.

همچنین علی مرادخانی - معاون هنری وزارت ارشاد - در سخنانی گفت:‌ توجه به موسیقی نواحی حتما جزو برنامه‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، به‌طوری که با برپایی هفته‌های فرهنگی ایران در کشورهای خارجی گروه‌های مختلف موسیقی نواحی در این رویدادها حضور پررنگی داشته باشند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته ما شاهد این بودیم که به موسیقی نواحی توجه چندانی نمی‌شد، اما همین موسیقی به جایی رسید که حالا بعد از چند سال مردم برای شنیدن آن پول هزینه می‌کنند. به اعتقاد من موسیقی نواحی به درجه‌ای رسیده است که می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: امیدوارم این فستیوال همواره پایدار بماند، چراکه اعتقاد نداریم همه کارها را باید دولت انجام دهد. ما وظیفه داریم امکانات خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا یک مجموعه بتواند به درستی کار خود را انجام دهد. به همین دلیل، آمادگی کامل داریم که این حمایت را ادامه دهیم و البته امیدوار هستیم بنگاه‌های اقتصادی این علاقه را داشته باشند تا در این حمایت، ما را همراهی کنند.

تقدیر از سرآمدان موسیقی نواحی جنوب کشور

بخش دیگری از اختتامیه دومین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی آینه‌دار به تقدیر از استادان این نوع موسیقی اختصاص داشت. به این منظور، علی مرادخانی، محمدرضا درویشی، داریوش طلایی، ساسان فاطمی و احسان رسول‌اف روی صحنه آمدند و تندیس فستیوال و لوح تقدیر خود را به غلام مارگیری از میناب، رجب سپهری‌پور معروف به بدری مون نوازنده نی‌جفتی از بوشهر، خدر شیخ ابولی خیام‌خوان از بوشهر، قنبر راستگو استاد نی‌جفتی از هرمزگان، عبدالرسول غریبی به نمایندگی از گروه «نِیمه» بوشهر، احمدعلی شریفی نوازنده نی‌انبان و نی جفتی از بوشهر، بابا عیسی قادری «بابا زار» از قشم، بابا سگر اقلیما «بابا زار» از بندر لنگه، کرامت قنبری‌نژاد شروه‌خوان از بوشهر، محمود وطن‌خواه به نمایندگی از گروه نحله از بند کُنگ، ابو مرجان نوازنده گلن و ربابه از اهواز، مجید پاکدل نوازنده نی‌جفتی از بوشهر، عبدالکریم پاک‌سیرت نوازنده، خواننده و پژوهشگر شوشتر و دزفول، ماما کاظمیه «ماما زار» از خوزستان، حیدر نوایی لوطی برجسته از میناب و ابراهیم شریف‌زاده خواننده خراسان اهدا کردند.

به گزارش ایسنا، در بخش‌هایی از این مراسم، نماهنگی‌هایی با موضوع اجراهای دومین فستیوال موسیقی آینه‌دار، روند برگزاری دومین دوره‌ی فستیوال، معرفی درگذشتگان دور نخست فستیوال و همچنین فیلمی درباره‌ی زندگی غلام مارگیری که 10 روز پیش اجرایش در فستیوال آیینه‌دار امسال درگذشت، پخش شدند.

همچنین گروه موسیقی «نِیمه» از بوشهر به اجرای موسیقی کار دریانوردان پرداخت. همچنین فرزند زنده‌یاد سمندری دوتارنواز خراسان و ابراهیم شریف‌زاده خواننده خراسان، برنامه‌ای را اجرا کردند. پسر و نوه‌های غلام مارگیری نیز به اجرای بخشی از موسیقی آیینی خود پرداختند.

دومین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی «آینه‌دار» با اجرای گروه موسیقی زار از قشم به پایان رسید.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها