تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
کد خبر: ۵۲۹۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
مسعود شفيعي رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور:

دانشگاهی که سرانه دانشجویی ندارد

ظام مهارتي از نظام تئوري جدا شوند ما توانايي كارهاي بزرگي را داريم.
تدبیر24 :دكتر مسعود شفيعي رييس دانشگاه فني و حرفه اي در سالن جلسات دانشكده شريعتي در نشستي با حضور وزير علوم ،تحقيقات و فناوري و هيأت همراه ضمن خير مقدم به دكتر فرهادي   گزارشي از عملكرد و دستاوردهاي اين دانشگاه را بيان كرد و گفت: اين دانشگاه 173 مركز دارد و2سوم آن پسرانه و يك سوم آن دانشجويان دختر تشكيل مي دهند، اين دانشگاه 90رشته كارداني، 44 رشته كارشناسي ناپيوسته دارد و 7 رشته كارشناسي پيوسته دارد.

رييس دانشگاه فني و حرفه اي افزود: كارشناسي هاي پيوسته در اين دانشكده هستند  و در دو سال گذشته آن را توسعه نداديم و برنامه كارشناسي پيوسته ما هم مانند دانشگاه هاي ديگر است .

 وي افزود: ما اعتقاد داريم دانشگاه هاي فني و حرفه اي نبايد مانند دانشگاه هاي ديگر كار كنند بلكه معتقديم  دانشگاه بايد مهارتي باشد، تصريح كرد: ورودي هاي كارداني ما  فقط هنرستاني هستند و فقط دانشگاه فني و حرفه اي مي تواند دانشجوي هنرستاني را جذب كند اما متاسفانه از سه سال گذشته دانشگاه هاي غيرانتفاعي و آزاد با يك سري ترفندهايي كارهايي كردند و مجوزهايي گرفتن كه هنرستاني ها را نيز بگيرند كه اين مشكل حقوقي و قانوني داشت چرا كه اينها پيش دانشگاهي گذرانده بودند و به اسم پيس نياز كارهايي صورت گرفت كه به نظر مي رسد منطقي نبود.

شفيعي خطاب به وزير علوم گفت: همانطور كه اعتقاد داريد ما بايد دانشگاه هاي مهارت محور و تقاضا محور وكارآفرين را از دانشگاه هاي ديگر جدا كنيم يعني اگر قرار باشد هنرستاني ها كارهاي مهارتي بلد باشند فوق ديپلم و كارشناسي ناپيوسته هم بايد با ما باشد اما متاسفانه اين فرايند بهم خورد كه اگر در جاي خودش قرار گيرد با توجه به اينكه ديپلم هنرستان ها تا دو يا سه سال آينده  12 سال مي شود و مشكل خاصي هم به وجود نمي آيد .

ايشان يكي از مشكلات اين دانشگاه را كه نمايندگان نيز آن را در مجلس شوراي اسلامي مطرح كردند زوج و فرد شدن دانشكده هاي اين دانشگاه است اما اين كار تجهيزات زيادي مي خواهد اما در حال انجام آن هستيم كه دانشكده ها را زوج و فرد كنيم كه همه بتوانند از آن استفاده كنند.

 يكي ديگر از مشكلات ما بودجه است. ما سرانه دانشجويي نداريم يعني همان بودجه آموزش و پرورش بوده كه اكنون تنها 20 يا 25 درصد به آن اضافه مي كنند به همين خاطر ما سالانه از اين مبلغي كه به ما تعلق دارد  حدود 50 ميليارد تومان بدهي داريم. حدود 50 درصد بودجه دانشگاه به بند واو يعني پرداخت حقوق كاركنان تعلق دارد  30 درصد آن نيز براي حق التدريسي  ها و 20 درصد مابقي آن براي همه هزينه ها مانند ، هزينه تغذيه ، برق و آب ... پرداخت مي شود و اين كمبود بودجه باعث شده كه در پرداخت اضافه كار و حتي هزينه ماموريت كاركنان در بسياري از مواقع مشكل داشته باشيم اگر اين مشكل بزرگ اين مركز علمي حل شود مجموعه مي تواند بدون دغدغه كار خود را ادامه بدهد و دانشگاه را به جايگاهي كه شايسته آن است برسانيم.

وي افزود: در حال حاضر سرانه دانشجويي ما چيزي حدود يك ميليون و 200 هزارتومان است در صورتي كه به گزارش وزارت علوم در دانشگاه هاي كشور  سرانه دانشجويي آنها 3در پايين ترين سطح 3 ميليون و 500 هزار تومان است . با توجه به نسبت نسبت سرانه اگر حساب كنيد مشخص مي شود كه چقدر ما كسري بودجه داريم.

شفيعي گفت: پيش از 70 درصد ساختمان هاي ما در اختيار آموزش و پرورش است كه براي به دست آوردن آنها مشكلاتي داريم به طور مثال يك ساختمان خالي در آموزشكده كشاورزي اهواز داريم و هنرستان از آن استفاده نمي كردند و انبار شده بود  ما از استانداركمك گرفتيم آن را آماده كرديم كه از آن استفاده كنيم اما  آموزش و پرورش طي نامه اي  از ما شكايت كرد كه ما آن را تصرف كرده ايم،  كه اميدواريم اين مشكلات از سر راه دانشگاه برداشته شود و نگاه ها به اين مجموعه مثبت شود.

وي به ساختار دانشگاه اشاره كرد و گفت: مجموعه ما دانشگاه شده اما ساختار هنوز دانشگاهي نيست و به هيات علمي ها مدرس گفته مي شود،  به  دانشكده ها آموزشكده گفته مي شود و اين ها از ديد دانشگاهي معني ندارد . همچنين  تجهيزات ما قديمي است و بايد رشته هاي جديد داشته باشيم مانند نانو، هوا وفضا ،آي تي،  هسته اي كه  اينها مسايل روز شده اند و در دنيا بايد جايگاهي داشته باشند. بنابراين  نه در هنرستان اين رشته ها را داريم ونه تجهيزات آن را داريم.


شفيعي افزود:  پيش از اين  هم گفتم مي خواهيم كارشناسي پيوسته فني و حرفه اي را راه اندازي كنيم يعني ما بايد در نهايت بتوانيم رياضي فيزيك هم بگيريم اما دوره هاي كارورزي و كارآموزي و كارآفريني براي آنها قرار بدهيم. بايد مانند ژاپن  يك سري دوره هاي كايزن، رقابت پذيري وريسك پذيري گذاشته شود بنابراين فارغ التحصيل ما نبايد كار جو باشند بلكه بايد كارآفرين باشند تعدادي هم سركار بياورند و اين مي طلبد كه فناوري ها و علم جديد را داشته باشيم كه با نظر مثبت دكتر فرهادي كارشناسي پيوسته را متفاوت با دانشگاه هاي ديگر و در رابطه با نياز صنعت داشته باشيم و مانند ژاپن  12 واحد آن كارورزي و پروژه، سمينار را اضافه كنيم اما  در سطح بالا تر، چرا كه اكنون  كارداني ما نمي تواند تكنسين سيار مخابرات باشد.
 
شفيعي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: دانشجويان ما درخوابگاه ها كارگاه هايي در اختيار دارند  كه در واقع وقت اضافي خود را براي اين كارها بگذرانند و و اشتغالزايي كنند و اين بازارهايي كه در خوابگاه ها شروع شده  اگر بتوانيم براي آنها وام بدهيم درآمدزايي خوبي كرده ايم.

 رييس دانشگاه فني و حرفه اي تصريح كرد: با توجه به اينكه دولت هم نمي تواند خيلي به ما  كمك كند ما خودمان به سمت درآمدزايي رفته ايم فقط برخي كارهاي اساسي است كه مي طلبد كه وزارتخانه كمك حال ما باشد كه يكي از اين كمك ها اصلاح سرانه دانشجو و نوسازي تجهيزات است كه قديمي شدند بنابراين اگر بخواهيم رشته هاي نانو، بايو و غيره را راه اندازي كنيم آزمايشگاه  و امكانات لازم را نداريم و اين ميليون ها دلار هزينه  مي خواهد كه بايد دولت به ما وام ارزي بدهد يا كمك كند .

شفيعي به عملكرد دانشگاه نيز اشاره اي كرد و گفت: در اين دانشگاه كارهاي  خوبي صورت گرفته و در حال انجام است و بيش از 70 درصد دانشجويان ما وارد بازار كار مي شوند كه براي اين مملكت بسيار مفيد است  همچنين خيرين ما بسيار فعال شدند، در حال حاضر خيرين،خوابگاه ها، سالن ورزشي و آموزشي را مي سازند.

وي به طرح سرباز تكنسين اشاره كرد و افزود: طرح سرباز تكنسين را مطرح كرديم در اين خصوص با مقامات صحبت شده است  كه كارداني هاي ما حداقل قسمتي از آنان كه شغل پيدا مي كنند نخواهند بروند سربازي و وارد بازار كار بشوند و يا نهايتا از سربازي معاف شوند.
 
رييس دانشگاه فني و حرفه اي تصريح كرد: 50 يا 60 نفر بيشتر هيات علمي نداريم و بقيه آنان بيش ازهزار نفر مدرس و هنر آموز داريم كه در سيستم قبلي بودند. در اين خصوص فراخواني كه سال 91 مطرح شد از 2 هزار نفر 300نفر در فيلتر اول قبول شدند كه تا آخر خرداد و اوايل تير ماه 150 نفر را كه ظرفيت داريم به عنوان هيات علمي جذب  مي كنيم  و مدرسين را هم مانند دانشگاه فرهنگيان دنبال خواهيم كرد و آيين ناهاي آن را مي نويسيم.

 وي گفت: متاسفانه يكي ديگر از مشكلات، تحصيلات بدون هدف است. اين كار به دليل درآمد بيشتر است و متاسفانه براي دانشگاه ما هم مشكل ايجاد كرده است. يعني ما از 6هزار كارمند و پرسنلي كه داريم هزار و 600 نفر دانشجو هستند كه در هيچ نظامي مورد پسند واقع نمي شود  و همچنين تعدادي را اعمال مدرك كرديم وحق التدريس ها كه مجلس نيز از آن ايراد گرفتند كه البته اينها بايد آموزس و پرورش جذب مي كرد ما تصميم گرفتيم آنها را جذب كنيم .

 شفيعي همچنين به شركت هاي دانش بنيان  نيز اشاره كرد و گفت: شركت هاي دانش بنيان  را در دستور كار قرار داديم اولين آن در تجهيزات پزشكي در تبريز مجوز گرفتيم كه در برنامه آينده داريم و آنها را افزايش  مي دهيم و همچنين مراكز رشد را دنبال مي كنيم در هرحال محصولاتي كه دانشگاه ها براي مملكت دارند دو چيز است يكي تحقيقات كه  نياز صنعت است و نيروهايي كه به درد صنعت مي خورند. اما ما تحقيقات آنچناني نداريم  ودر سطح پيشرفته نيست ولي نيرو هاي بازار را در مقطع كارداني آماده مي كنيم كه اگر همكاري هايمان با آلمان شكل بگيرد و بتوانيم كارشناسي پيوسته را راه اندازي كنيم در تكنولوژي هاي جديد آ ن را هم مي توانيم انجام دهيم در همين خصوص با چند دانشگاه از جمله دانشگاه يزد تفاهمنامه امضا كرديم كه فارغ التحصيلان  ليسانس 2 يا سه ماهه در آزمايشگاه ها ي خود مان تربيت كنيم كه وارد بازار كار شوند و همچنين با شركت هاي خارجي ارتباط گرفتيم كه صلاحيت حرفه اي را بگيريم.

رييس دانشگاه فني و حرفه اي با بيان اينكه بايد نظام مهارتي از نظام تئوري جدا شود، گفت: يكي از مشكلات دانشگاه ما اين است كه فارغ التحصيلان ما با فارغ التحصيلان غير انتفاعي ها كه بدون كارهاي آزمايشگاهي مدرك مي گيرند يكي شده و در حال حاضر كارداني هاي كار نابلد وارد بازار كار شدند واين موجب شده كه كار ما را خراب كنند.

 يكي ديگر از مشكلات ما اين است كه فارغ التحصيلان ما با فارغ التحصيلان غير انتفاعي ها يكي شده است در صورتي  كه آنها آزمايشگاه ندارند و اين موجب شده كه كار ما را خراب كردند در حال حاضر كارداني هاي آنها كار نابلد هستند اما  وارد بازار كار شدند كه اميدواريم اينها را توسعه و هماهنگ سازي شوند و نظام مهارتي از نظام تئوري جدا شوند  ما توانايي كارهاي بزرگي را داريم.

شفيعي در پايان از وزير علوم خواست تا در افتتاحيه المپاد ورزشي كه در مرداد ماه برگزار مي شود حضور پيدا كند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد مهدی صدیقی خویدک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
0
1
با درود، با توجه به تیتر خبر"دانشگاهی که سرانه دانشجویی ندارد" می توان نتیجه گیری نمود که مسیولین محترم باید توجه ویژه و فوری نسبت به این دانشگاه مهم کشور که بیشترین تعداد دانشکده ودانشجو را دارد، مورد عنایت قرار دهند.
نظر شما: