تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۵۷۴۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۷
سخنی با تندروهای افراطی که دکتر ظریف را نشانه گرفته اند

چرا مذاکرات هسته ای باید محرمانه بماند ؟

اگر وزیر خارجه تنها به یک دلیل همین رفتار های شتابزده و غیر مسئولانه تئوری محرمانه بودن تا حصول نهایی نتیجه را در پیش گرفته باشد بسیار کار درستی کرده است اما سیاست خارجی دولت تدبیر و امید . . .

تدبیر24 : سردبیر - اولین دور از مذاکرات هسته ای دولت یازدهم اگرچه پس از دور روز بحث و بررسی فشرده و سیستماتیک به پایان رسید اما ابتکار دکتر ظریف در محرمانه ماندن طرح جدید ایران و روند مذاکرات خیلی زود توسط برخی تندروها و حتی برخی اصولگرایان مورد هجمه قرار گرفت تا جایی که وزیر خارجه تاکید کرد که برای دستیابی به هدف اصلی مقابل همه این فشارها خواهد ایستاد .

هنوز 2 ماهی از روی کار آمدن کابینه تدبیر و امید و تعیین تیم مذاکره کننده جدید هسته ای ایران نمی گذرد که پس از یک دور مذاکرات نیمه رسمی در سطح وزرای خارجه 1+5 در مقر سازمان ملل، اولین مذاکرات رسمی تیم جدید به مدت 2 روز و با سرپرستی عراقچی معاون بین الملل وزیر خارجه و نظارت مستقیم دکتر ظریف در ژنو انجام شد . این مذاکره که بر خلاف  سال های گذشته در فضایی آکنده از فهم مشترک نسبت به شرایط دو طرف برای رسیدن به یک توافق جامع و کامل انجام شد بر خلاف رویه های گذشته یک دستور کار به ظاهر عجیب اما در باطن درست و معمول داشت و آن هم محرمانه بودن طرح پیشنهادی ایران و روند مذاکرات برای رسیدن به توافق دو جانبه بود . موضوعی که اگرچه اعلام آن توسط وزیر خارجه کشورمان و کاترین اشتون در جمع خبرنگاران بازتابی معمولی داشت اما در داخل بلافاصله به دست مایه جدید برخی کوته فکران برای حمله جدید به دولت و شخص ظریف تبدیل شد .

بعضی رسانه های اصولگرا و گروهی از چهره های سیاسی تندرو که در همه سال های گذشته حمایت تام و تمامی از مسیر انفعالی مذاکرات هسته ای و مذاکره برای تعیین محل بعدی مذاکره! داشتند در حالی که در چند روز اخیر مانعی به نام تعطیلات را سر راه فرافکنی های خبری خود می دیدند اما باز هم تلاش کردند با زیر سوال بردن دستور کار محرمانه بودن مذاکرات به نوعی القا کنند که دولت مردم را نامحرم دانسته و دستور کار این مذاکرات را همه دنیا غیر از ایرانیان می دانند . کار تا آن جا پیش رفت که رسانه ها در گفت و گو با چهره های سیاسی تاکید می کردند که غنی سازی نباید متوقف شود یا فلان کار نباید انجام شود و حتی به نقل از برخی رسانه های خارجی محتوای مذاکرات را منتشر کردند در حالی که دکتر ظریف در چند روز گذشته تاکید کرده است که احدی از متن مذاکرات و طرح ایران خبر ندارد .

تندروهای خود برتر بین اما به همین جا هم راضی نشدند و پس از برگزاری نماز جمعه تهران با برپایی یک راهپیمایی(شما بخوانید خودجوش) ضمن صدور قطعنامه برای الزام دولت به افشای متن مذاکرات، این جمعه را جمعه شفافیت و صداقت با مردم نامیدند .البته بگذریم که اساساٌ مشخص نیست چرا دو ماه است پس از هر نماز جمعه راهپیمایی به ظاهر خودجوش با پلاکاردهای از پیش آماده شده و قطع نامه های از پیش طراحی شده برگزار می شود در حالی که هیچ وقت چنین موضوعی در نماز جمعه ها سابقه نداشته است و به نظر می رسد برادران کفن پوش دوباره عزم خود را برای سنگ اندازی پیش پای دولت جزم کرده اند .

اگر وزیر خارجه تنها به یک دلیل همین رفتار های شتابزده و غیر مسئولانه تئوری محرمانه بودن تا حصول نهایی نتیجه را در پیش گرفته باشد بسیار کار درستی کرده است اما سیاست خارجی دولت تدبیر و امید بسیار پویا تر از آن است که اعتراض هایی این چنینی سد راهش شود . محرمانه بودن مذاکرات یک اصل شناخته شده در روابط بین الملل به حساب می اید که در بسیاری از آکادمی های دنیا به دانشجویان آموخته می شود . دیپلمات و سیاستمداری هوشمندانه عمل می کند که به ضرورت از ابزار رسانه برای تاثیرگذاری آن هم در وقت معین استفاده کند . هیچ دلیلی وجود ندارد که طرح جدید پرونده ای که در 10 سال گذشته همواره با القای رنگ و بوی سیاسی توانسته مفتوح بماند و باعث تحریم های پی در پی شود باز هم در عرصه عمومی مطرح شود که فرصت مغتنمی برای فشار های دوباره از سوی لابی های صهیونیستی و یا کشورهای عربی به غرب برای رویارویی بیشتر با ایران به وجود بیاید .

از سوی دیگر القای نامحرم بودن مردم هم از پایه اشتباه است چرا که میلیون ها نفر از همین مردم با شناخت دقیق از فرزند انقلاب به وی رای دادند تا اعتدال را در همه شئون جاری سازد و در موضوع مشخص هسته ای به این غائله کشدار و خسته کننده خاتمه داده و تحریم های ظالمانه علیه کشورمان را حذف کند . حال دکتر روحانی و دکتر ظریف که از السابقون های انقلاب و مورد اعتماد رهبری بوده و هستند و بر تمام آرمان ها و خطوط نظام هم اشراف دارند چگونه می توانند حتی در یک طرح محرمانه مصالح کشور و عزت و حکمت را رعایت نکنند؟

به نظر نگارنده اتخاذ روش محرمانه در کنار نظر ابداعی دکتر ظریف در ارائه یک طرح منسجم، مدون و زمان بندی شده در قالب پاورپوینت و همچنین قاطعیت و پافشاری روی حقوق ایران در عین شناخت زبان دیپلماسی جهان راه بی نظیری است که تنها پس از 10 سال از دیپلمات کارکشته ای چون ظریف برای اتمام پرونده هسته ای کشورمان بر می آید .همچنین  برخی بدخواهان و یا ساده اندیشان باید به جای هوچی گری با اعتماد و حمایت عمومی که نیاز امروز و این روزهای تیم هسته ای کشور است دستاوردهایی که حتی در همین مدت کم به دست آمده را پاس بدارند . دستاوردهایی که بسیار فراتر از تعیین مکان یا زمان مذاکره بعدی و یا لبخندهای تصنعی و بدون دستاورد تیم قبلی بوده و به استناد گفتار خود کشورهای حاضر در مذاکره تا کنون سابقه نداشته است .

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
اردلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
2
3
محرمانه دیگه چه صیغه ای برید امتیاز بدید دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany
برادر مي خواهند دوباره وطن فروشي كنند مگر سال 82را فراموش كرديد.
falah
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
1
3
سلام
اینکه هرکه بانظر شما مخالف باشد، تندرو خطاب بشه،عین بی تدبیری وبی اعتدالیست،زنده باد مخالف من چی شد؟چرا در عمل به شعارهایتان ضعیفید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
مخالفت باید با عقل و شعور باشه،نه اینکه بریزن راهپیمایی کنن و بخوان با زیر فشار بردن دولت به اهدافشون برسن!
یونس
| Iran (Islamic Republic of)
ناشناس جان این حرفی که میزنی توهینه به اصلاح طلبا آخه یادمون نرفته کیا بعد شکست نتونستن پیروزی رقیب رو هضم کنن و ریختن کف خیابون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
1
2
اینان همان ابن ملجمان زمان هستند که از ولایت پیروی نمی کنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
0
2
بالاخره بعد از چند سال یکی پیدا شد محتویات مذاکره رو محرمانه نگه داره!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
0
2
این بنرهای خودجوش میرن رو اعصاب ملت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
1
2
اگر حاضر باشیم از حق خودمون بگذریم دیگه تعیین زمان و مکان مذاکرات بعدی لازم نیست. راحت همه دستاوردهای هسته ای رو توی یکی دو جلسه تقدیم مذاکره کننده های غربی میکنیم تموم میشه دیگم کشش نمیدن!! واقعا استدلال های خنده داری میارید.
مطمئن باشید صهیونیست ها و رسانه هاشون الان بسته پیشنهادی رو در اختیار دارن و هروقت منافعشون ایجاب کنه از اهرم فشار رسانه استفاده میکنن. واقعاً ساده اندیشی و خوش خیالی بعضیا نگران کننده است
پاسخ ها
شناس
| Iran (Islamic Republic of)
چیزی که نگران کننده تر است بی میلی امثال شما برای حل مشکلات از راه دیپلماتیک است. گویا شما نیز جزء مرفه ها تشریف دارید؟؟؟؟؟؟
نظر شما: