تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۵۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
افشین علا نویسنده و صاحب نظر فرهنگی در شنبه های اندیشه ی جبهه پیشگامان اعتدال گفت:

دغدغه معیشت مردم مهم ترین آسیب به عرصه فرهنگ می زند

متأسفانه به تدریج از این مزیت فاصله گرفتیم. عده ای با نگاه روشنفکرانه، عرصه دینی فرهنگ را تضعیف کردند و عده ای دیگر نیز به سطوح دیگر فرهنگ ما عملاً ضربه زدند.
تدبیر24 :شنبه های اندیشه، نشستی است که جبهه پیشگامان اعتدال در شنبه های هر هفته با حضور صاحب نظران در خصوص موضوعات مختلف کشور برگزار می کند. در نوبتی دیگر از این برنامه که با مشارکت رسانه های جمعی برگزار گردید، افشین علا، صاحب نظر فرهنگی و نویسنده و شاعر کشورمان درباره مهم ترین مسائل عرصه فرهنگ سخن گفت.

وی با اشاره به نهضت 57 به رهبری امام راحل این حرکت را انقلابی از جنس فرهنگ دانست که مزیت اصلی آن مطالبات فرهنگی بوده و از این لحاظ با سایر انقلاب های جهانی متفاوت دانست.

وی نگاه امام (ره) را عمیقاً فرهنگی خواند و جذابیت گفتمان انقلاب را نتیجه این نگاه عمیق برشمرد.

افشین علا در ادامه سخنانش با تحلیلی از وضع امروز کشور گفت: متأسفانه به تدریج از این مزیت فاصله گرفتیم. عده ای با نگاه روشنفکرانه، عرصه دینی فرهنگ را تضعیف کردند و عده ای دیگر نیز به سطوح دیگر فرهنگ ما عملاً ضربه زدند.

وی اصل ولایت فقیه را جزء ارکان مهم جامعه اسلامی خواند و افزود: متأسفانه برخوردهای افراطی و تفریطی با مقوله مردم سالاری دینی و همینطور اصل ولایت فقیه، عملاً معدل کار فرهنگی را در نظام اسلامی پائین آورد.

وی ادامه داد: بارها رهبری انقلاب بر تأسیس کرسی های آزاداندیشی تأکید کردند؛ لکن در این زمینه کار مهمی صورت نگرفت.

این صاحب نظر فرهنگی در ادامه یکی از معضلات کار فرهنگی در کشور را فقدان یکپارچگی میان سطوح بالا با سطوح میانی و پائین کار اجرایی دانست و با انتقاد از بخشی از بدنه فرهنگی نظام گفت: رهبری از ما انتظار کشف های تازه در حوزه فرهنگ دارد، نه آنکه صرفاً از روی سخنان رهبری بدون هیچ اندیشه ای جزوه نویسی کنیم.

وی خلا نگاه فرهنگی در عرصه سیاست و بحران اخلاق در فضای سیاسی را یکی از کمبودها و آسیب های جدی جامعه ایرانی دانست که دولت روحانی در این دو سال صرفاً توانسته تا حدودی بخشی از این خسارت های وارده را جبران نماید.

افشین علا با تمجید از نگاه وزیر ارشاد و سیاست های دولت در عرصه فرهنگ، اولویت های فضای فرهنگی را تأسیس نهادهای فرهنگی و تحول در نظام آموزشی از رویکرد کلاسیک آن دانست که شاید تا کنون فرصت کافی برای پرداختن به آن ها به وجود نیامده است.

وی همچنین مهم ترین اولویت مجلس آینده را همراهی قوه مقننه با دولت در کلیات و همچنین حضور نمایندگان فرهنگی دانست و عنوان داشت: جامعه ما به هر میزان از دغدغه معیشت خلاصی یابد، طبیعی است که بیشتر به سمت فرهنگ معطوف می شود و بنابراین اولویت اقتصادی منافاتی با اولویت فرهنگی در تصمیم گیری های کشور ندارد.

افشین علا با اشاره به استفاده حیرت آور کاربران ایرانی از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی آن را آمیزه ای توأمان از تهدید و فرصت دانست و هدفمند نبودن فضای مجازی و بهره برداری تفریحی از آن را مهم ترین مسأله در این عرصه برشمرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگر درباره عرصه موسیقی نیز گفت: متأسفانه حوزه موسیقی به شدت مورد هجمه قرار گرفته است و موسیقی اصیل ایرانی را محدود کرده است.

در ابتدای این نشست، محمد کاسبان دبیر کل جبهه پیشگامان اعتدال طی سخنانی، عرصه فرهنگ را یکی از حوزه های مغفول مانده دانست و از اینکه در فضای فرهنگی کشور یک صدای منسجم از چه باید کردهای اندیشه ای استخراج نشده انتقاد نمود.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: