تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
کد خبر: ۶۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۶
محمد صاحبی خسرویه کارشناس ارشد علوم سیاسی و فعال اصلاح طلب
درخواست آقای کروبی از ریاست جمهوری برای انتقال وی به زندان وفراهم نمودن مقدمات محاکمه وی، درخواست به حقی است که می بایستی با تأمل وتدبیر به آن پاسخ مثبت داده شود . . .

تدبیر24 : دراعصاروحکومت های مختلف همواره جدال فکری بین کسانی که طرفدارآزادی فردی بودندوکسانی که می کوشیدند فرد را محکوم قدرت اجتماع سازند وجود داشته که این جدال به صورت بزرگ ترین مسئله سیاسی روزوشدیدترین مناقشه اقتصادی قرن درآمده است. هرفرد انسانی دردرجه اول این حق را برای خود قائل است که بایدآزادی فردی داشته باشد مشروط براین که آزادی وی لطمه به آزادی دیگران نزند و همچنین خود وی ازقوانینی که هدفش تأمین همین آزادی برای سایر افراد اجتماع است اطاعت ورزد. درآن صورت حق دارد که آزادانه فکرکند و اندیشه خود را آزادانه انتشاردهد ومیل و سلیقه خود را آزادانه به کاراندازد و نیزباید آزاد باشد که دیگران را هم با خود همراه سازد تا به هدف های مشترکی که برگزیده اند جامه عمل بپوشانند این گونه آزادی، آزادی اساسی بشراست.

دردرجه دوم  فردآزاد مدعی آزادی سیاسی برای خودش است واین تفکر و روش کار نیز خود(به شرطی که مخل آزادی دیگران نگردد) آزاد است و باید آزاد هم باشد که افکار خود را بی مانع انتشار دهد یا با دیگران برای گسترش آن افکارتشریک مساعی کند. باید به اوآزادی داده شود که عقاید شخصی خودرا درباره  بهترین راه اداره امورکشور بی پروا بگوید. ونه تنها ازاین حق بهره مند باشد بلکه باید حق داشته باشد که برای عملی کردن آن عقاید هرنوع جمعیتی که خواست تشکیل بدهد یا به هرجمعیتی که خواست ملحق گردد. چون اگرقرارباشد که عقیده انسان همین طور درمغزش بماند و هرگز منشاء اثری نگردد یا این که فقط به صورت نطق ابرازشود( بی آن که صاحبش مجازباشد که آن ها را وارد مرحله عمل سازد) چنین عقیده ای رعد وبرقی بیش نیست که هیچ گونه اثر محسوس عملی ندارد.

این آزادی گران بهای فردی همیشه از دو سو درمعرض تهدید وخطرقرار گرفته است. خطراول نوعی خطراحتمالی ( ناشی ازمداخله احتمالی دولت ها) بوده ولی ازآن سخت تر نیروی وحشتناک افکارعمومی است که بازهم غیرمستقیم توسط برخی جریان های افراطی هدایت شده وبرنامه ریزی شده است که این نوع خطرناک تر از نیروی دولت ها می باشد زیرا دولتی که نماینده اکثریت است هرقدرهم زورگو باشد لا اقل اراده خودرا با نام اکثریت براقلیت جامعه تحمیل می کند درحالی که افکارعمومی چون موج(که غالباً ممکن است دچاراشتباه شود) عرصه را بدون هیچ مجوزقانونی به آن هایی که استقلال عقیده دارند، تنگ می سازد.

تعصبات طبقاتی، احساسات نژادی، سنت خویشتن پرستی، مهر و کین های اجتماعی همه دراین ردیف هستند و موقعی که جزء روحیه مردم شدند یا افکارعمومی را از روی جهل و بی خبری برانگیختند، ازبزرگ ترین موانع آزادی فردی به شمارمی روند.

 

 

برای سعادت فکری بشر(که تمام خوشی های دیگرش به آن بستگی دارد) آزادی عقیده و آزادی بیان آن عقیده  به سه دلیل مهم ومتقن لازم می باشد.

1-   اگرعقیده ای به زور خاموش کنند، ممکن است صحیح باشد و انکاراین حقیقت مفهومی جزء این ندارد که خفه کنندگان آن خود را اشتباه ناپذیربدانند.

2-      حتی به فرض این که عقیده خاموش شده اشتباه باشد بازهم ممکن است که پاره ای ازحقیقت را دربرداشته باشدوچون عقیده رایج زمان هیچ وقت حقیقت کل نیست واگرهم باشد برحسب تصادف است دراین صورت تنها دراثربرخورد عقیده های متضاد است که می توان بازمانده حقیقت را به دست آورد.

3-   حتی به فرض این که عقیده پذیرفته شده نه تنها حقیقت بلکه (کل حقیقت) باشد مادام که نتواند به سختی مورد تعرض وچون وچرا قرارگیرد مادام که عملاً درمعرض چون وچرا قرارنگرفته است نحوه قبول شدنش بی طرفانه نیست به این معنی که اکثریت کسانی که آن را می پذیرند به اصول ومعتقداتی ایمان پیدا می کنند که مبانی منطقی اش را درک نکرده اند.چنین عقیده ای هرقدرهم صحیح باشد، مردم آن را به چشم ایمانی مرده ونه حقیقتی زنده؛ می نگرند.

مواردی چون جریان محاکمه سقراط، به صلیب کشیدن عیسی مسیح و ممنوعیت انتشارعقاید مسیحی و مجازات پیروان آن توسط  امپراتورمارکوس اورلیوس  در تاریخ یونان باستان وروم قدیم بوده که ازحربه قانون برای جلوگیری ازاصول وعقاید استفاده شده است که برای تمام اعصارخواندنی وعبرت آموزاست.
درقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حقوق مردم ازجمله حقوق سیاسی به خوبی تبیین شده است ولی  مهم ضمانت اجرایی آن می باشد. جوامعی زنده وپویا هست که برای مخالف خود ارزش واحترام قائل است واعلام می کند زنده باد مخالف من. این حکومت تلاش می کند مخالف خود را به موافق ومعاند خودرا به مخالف تبدیل کند تا کمترین هزینه را برای حکومت داشته باشد. جایی که مردم ازحکومتشان بترسند، ستم حاکم است وجایی که حکومت از پرسش گری ومآخذه مردم بترسد، آزادی وجود دارد.

ریاست محترم جمهوری ایران دربرابر قانون اساسی وقرآن کریم، سوگند یاد نموده است که پاسدارحقوق مردم باشد ودرمراسم تنفیذ اعلام داشت ازاستبداد رأی، عجله درتصمیم گیری وتقدم منافع شخصی برمنافع ملی و بستن دهان رقیبان به خدا پناه می برم وازخداوند متعال خواست که فراموش نکند آنچه را که برپیشینیان رفته است. دردانشگاه نیروی انتظامی اعلام داشت مردم ولی نعمت ما هستند وما قیم مردم نیستیم وتمام تلاش ما برای معیشت ورفاه مردم است. اگر درجامعه آن قدر آزادی وجود داردکه یک مداح موضع گیری سیاسی می کند و فتوای می دهد که اگر مجلس به فلان شخص رأی اعتماد دهد مثل آن است که نان پاک را به شراب بزند ویا سخنان مشابه این درباره ی مسایل سیاسی وشخصیت های سیاسی، باید آن را پاس داشت وبرای همه چنین حقی را قائل شد. این روزها آزادی زندانیان سیاسی سال 88 موجی از نشاط و بالندگی را در جامعه و به خصوص در میان فعالین سیاسی به وجود آورده است. درخواست آقای کروبی از ریاست جمهوری برای انتقال وی به زندان وفراهم نمودن مقدمات محاکمه وی، درخواست به حقی است که می بایستی با تأمل وتدبیر به آن پاسخ مثبت داده شود تا دردادگاه حق دفاع ازخود داشته باشد ودرصورتی که مرتکب جرم وجنایتی شده است به سزای عملش برسد ودرصورتی که مرتکب جرمی نشده وبی گناه است ازحصرخارج شود. مصلحت گرایی خوب است لیکن برای زمان حال ولی نبایستی حقیقت  فدای آن شود. حقیقت درزمان آینده خودرا نشان خواهد داد.  
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها