تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
کد خبر: ۶۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷

تدبیر24 :  نصراله تاجیک-در سال نو آرزوی بهترین‌ها را برای خوانندگان عزیز روزنامه اعتماد دارم، اگر فکر می‌کنید می‌خواهم چوب به مرده بزنم و در مورد زمینه‌ها و انگیزه مصاحبه وزیر امور خارجه با برنامه نود و بررسی دلایل، فواید، مضار، ضرورت یا ارسال پیام غلط این عمل یا چرایی عدم صدور مجوز پخش آن از سوی مدیران صدا و سیما صحبت کنم در اشتباه هستید!
 در اين مقاله به پديده‌اي اشاره مي‌شود كه بيشتر از باب طرح موضوع و بلند فكر كردن است تا ارايه طريق. لذا در صورت پذيرش آنچه مطرح خواهد شد، براي حل مساله بايد به افراد متخصص همچون جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعي مراجعه شود، و آن پديده انتخاب مسوولان كشور در هر سطحي (مثلا اقبال به يكي از نامزدهاي رياست‌جمهوري در چهل و هشت ساعت آخــر در سـال ٩٢ يــا روي آوري بـه اصلاح‌طلبـان و صندوق‌هاي راي از غروب روز جمعه هفتم استفند) در دقايق نود آن هم از طريق هيجاني است كه نشانه خوبي براي سير حركت سياست‌ورزي در ايران نيست. سياست و حكومت نياز به پي و زيرساخت‌هاي محكم و روند قابل پيش‌بيني دارد.

ويژگي غير قابل پيش‌بيني بودن در دنياي در حال تغيير و تحول همراه با سرعت و شتاب بالاي تغييرات سياسي اجتماعي، ارزش محسوب نمي‌شود. براي تقريب به ذهن و ارايه يك مورد مطالعاتي اجازه بدهيد از فناوري و علم اقتصاد براي تبيين نظرم استفاده كنم. در بازارهاي مالي براي پيش‌بيني تحولات آينده اين بازار از دو روش اساسي (Fundamental) و تكنيكي (Technical) استفاده مي‌شود. اين دو روش تكميلي بوده كه در روش اول به متغيرهاي اساسي اقتصاد كشور تكيه مي‌شود و در روش دوم به چگونگي روند تغييرات قبلي بازار توجه و از منحني‌هاي آن استفاده مي‌شود. مي‌توان اين مفاهيم را به‌صورت عاريه‌اي وارد تحولات كنوني جامعه ايران كرده و با نگاهي به انتخابات گوناگون در ١٠ سال اخير همچون ٨٤، ٨٦، ٨٨، ٩٠، ٩٢ و ٩٤ راهبرد، اهداف، سياست‌ها و عملكرد اردوگاه اصلاح‌طلبي را در دو قوه اجرايي و مقننه ترسيم و بررسي كرد. نتيجه چنين مطالعه‌اي اين است كه اصلاح‌طلبان به درستي همواره سعي كرده‌اند به‌عنوان منتقدان دلسوز درون نظام، در روند باقي بمانند و دست به اقداماتي كه نتايج آنها قابل پيش‌بيني نبوده و خطر‌پذيري بالايي نيز دارد نزنند. زيرا آنها به تجربه دريافته و با ابزار علمي نيز سنجيده بودند كه با توجه به عملكرد دولت مهرورز محافظه‌كاران از ٨٤ تا ٩٢ به قول بورسي‌ها روند دوست اصلاح‌طلب‌هاست. اگر چه رقيب آنها و بعضي از عناصر بارها در تشييع جنازه آنها نيز شركت كرده بودند ولي اصلاح‌طلبان با صبوري، كياست، پركاري و براساس فعاليت قاعده مند و تشكيلاتي، مطمئن بودند كه اين روند كه از ٨٤ شروع شده به كمك آنها خواهد آمد و مي‌تواند در ميان مدت خيلي از مقاومت‌ها را بشكند كه هم در ٩٢ شكست و هم در ٩٤! در ٩٢ كشور از جهت بين‌المللي و منطقه‌اي وارد مدار جديدي شد كه نتيجه‌اش برجام بود و بلاشك نمودار روند نشان مي‌دهد با نتايج حاصل از انتخابات ٩٤ كشور بايد وارد كانال جديدي از جهت توسعه و نوسازي شود. فقط دو نكته و يك الزام وجود دارد. ١- اوضاع سياسي خاورميانه و اثرات آن بر امنيت داخلي و منطقه‌اي و ٢- توازن قوا در سطح بين‌المللي و منطقه‌اي ناشي از انتخابات امريكا و تعاملات نيروهاي فرامنطقه‌اي و قدرت‌هاي تاثيرگذار منطقه‌اي مي‌تواند اين روند را متاثر كند. و اما آن الزام نيز از هيجاني و عكس‌‌العمل در آوردن اقدامات و تحركات و قاعده و قانونمند كردن همه است. دولت: پاسخگو باشد نه طلبكار، حكومت: مشكل گشا باشد و نه ظنين و مردم: نه تنها قانون ستيز يا قانون‌گريز نباشند بلكه قانونگرا باشند. با اين سه خصيصه هم از مضار اقدامات هيجاني و دقيقه نودي جلوگيري مي‌كنيم، هم به سياست‌ورزي و رعايت اصول سياست و اخلاق بها مي‌دهيم و هم تمامي عناصر تاثيرگذار در صحنه سياست و جامعه قابل پيش‌بيني مي‌شوند و با برنامه و بر اساس اصول مدون در يك فضاي مدني با يكديگر تعامل مثبت مي‌كنند و نه پيغام و پسغام كه مردم هم گيج شوند. انشاالله!
منبع: روزنامه اعتماد مورخ 23.1.95 (این یادداشت با عنوان دقیقه نود: افول سیاست ورزی برای روزنامه ارسال شده است که دقیقه نود آن حذف شده است و توضیحات پاراگراف اول اشاره به این قسمت از عنوان یادداشت ارسالی دارد).
برچسب ها: تدبیر24 ، تاجیک
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها