تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۶۱۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
صفدرحسینی:

در دولت آقای روحانی هیچ برداشت غیر مجازی از منابع صندوق صورت نگرفته است

طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ و همچنین در لایحه بودجه سال ۹۵ با پیشنهاد دولت و موافقت رهبر معظم انقلاب سهم ۳۰ درصدی واریز درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی به ۲۰ درصد کاهش یافت.
تدبیر24 :پیش‌بینی‌های درآمد نفت و میعانات گازی برای سال ۹۵ و بر مبنای صدور یک میلیون و هفتصد و چهل هزار بشکه صادرات نفتی در روز که در آن قیمت هر بشکه نفت ۴۰ دلار در نظر گرفته شده است، ۳۲ میلیارد و هفتصد میلیون دلار خواهد بود. این بدان معناست که سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی از این درآمدها ۶ میلیارد و پانصد و چهل میلیون دلار خواهد شد.
در عین حال مجموع تسهیلاتی که در لایحه بودجه سال ۹۵، بدون در نظر گرفتن تسهیلات پرداختی به صنایع بالادستی نفت و گاز و تسهیلات پرداختی به بخش حمل‌ونقل و صدور ضمانت‌نامه برای پیمانکاران برنده در مناقصه خارجی که مبلغ مشخصی تعیین نشده، به صدور اجازه پرداخت آن داده شده، حدود ۷۶/۹ میلیارد دلار است. همچنین مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور ۱۴/۷ میلیارد دلار است. در مجموع مصارف صندوق توسعه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ حدود ۹/۱۶ میلیارد دلار است.
با این اوصاف برخی منتقدین در خصوص واریزی‌ها و مصارف صندوق توسعه ملی در سال گذشته و همچنین موجودی نقد این صندوق نزد بانک مرکزی برخی مسائل را مطرح کرده و ادعا می‌کنند در این خصوص ابهاماتی وجود دارد.
سید صفدر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی حجم واریزی حاصل از ۲۰ درصد درآمدهای نفتی به صندوق در سال ۹۴ را ۵ میلیارد دلار اعلام کرد. وی همچنین مصارف صندوق در سال ۹۴ را که شامل قرارداد با بانک‌های عامل جهت تأمین مالی پروژه‌ها و همچنین صدور ضمانت نامه‌ها می‌شود را ۱۷ میلیارد دلار عنوان کرد.
حسینی برخی از مهم ترین طرح‌های تأمین مالی شده مذکور را شامل این طرح‌ها اعلام کرد: طرح عظیم انتقال آب از هرمزگان و دریای عمان به معادن مرکز کشور مثلاً چادرملو و مس و…،  طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری صندوق توسعه ملی، خط لوله انتقال گاز از ایران به عراق با سرمایه گذاری یک میلیارد و دویست میلیون دلار، ۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در راستای تأمین مالی نیروگاه ها، طرح عظیم پالایشگاه بیدبلند ۲ با سرمایه دو میلیارد و دویست میلیون دلار.
وی همچنین موجودی نقد صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی را ۳۸ میلیارد دلار عنوان کرد و در پاسخ به برخی ادعاها در خصوص برداشت‌های غیرمجاز از حساب صندوق توسعه ملی گفت: در دولت آقای روحانی هیچ برداشت غیر مجازی از منابع صندوق صورت نگرفته است.
حسینی در توضیح نگاه کارشناسانه رئیس جمهوری به منابع صندوق توسعه ملی همچنین گفت: در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی در دو نوبت دو نامه به ایشان دادند که از منابع صندوق برای مصارف مثلاً پزشکی و کشاورزی برداشت شود که آقای رئیس جمهوری با اما و اگر‌های بسیار کارشناسانه این نامه‌ها را به ما برای بررسی ارجاع داده‌اند. یک مورد وجود ندارد که آقای رئیس جمهوری به ما دستور داده باشد که این کار را انجام دهید یا آن کار را. و همواره هم به منابع صندوق اهمیت ویژه‌ای داده‌اند. این قابل قدردانی است که رئیس جمهوری در حالی که قیمت نفت بشدت کاهش یافته است و منابع درآمد ملی بشدت کاسته شده‌اند، باز هم نگاه حفاظتی به منابع صندوق توسعه ملی دارد و کاملاً مواظب است که منابع صندوق به هدر نرود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: