تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
کد خبر: ۶۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
تدبیر24 :چادرهای گل گلی مادربزرگ ها زیر درختان نارنج در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به منظور جمع آوری شكوفه ها یا بهارنارنج، تصویرهای زیبایی را در قاب ذهن ما نقش بسته است.
دور چادر ها را چند تكه سنگ می گذاشتند تا باد آن را تكان ندهد و با ریزش گلبرگ های نارنج مادربزرگ ها گلبرگ های خوشبو را جمع كرده و آنها را به مربا یا عرق بهارنارنج تبدیل می كردند.
گاهی تا یك هفته و بیشتر چادرها زیر درختان باقی می ماند تا مقدار گلبرگ هایی كه در اثر وزش باد می ریزند بیشتر و بیشتر شود.
اما امروز برخی درحال تبدیل كردن این خاطره زیبا به كابوس هستند و از این زیبایی خدا دادی طور دیگری استفاده كه نه، سوءاستفاده می كنند.
امروز طمع انسانی باعث شده تا برخی منتظر نمانند تا گلبرگ ها به طور طبیعی روی زمین بریزد بلكه با چوب بر تنه درخت كوبیده تا شكوفه های نارنج را برای سود اندك كنده و مردم و رهگذران را از این شمیم بهشتی محروم می كنند.
درختان نارنج بوی و رنگ دیگری را در فصل بهار و پاییز به خیابانهای شهرهای مازندران می دهد كه در جای جای آن كاشته شدند.
فصل بهار به خاطر عطر شكوفه های نارنج و فصل پاییز به خاطر نارنج های زردرنگ آویزان بر روی درختان كه زیبا و دل فریب و البته خوشمزه بدون منت در دسترس همه هستند.
اهمیت بهار نارنج در استان مازندران بقدری است كه شهرهای مختلف آن هر كدام داعیه دار عنوان شهر بهار نارنج هستند و هر ساله جشنواره هایی نیز به همین منظور در اردیبهشت ماه برگزار می شود.
شهرستان بابل با داشتن 500 هزار اصله نارنج بیشترین تعداد درختان نارنج را در سطح استان به خود اختصاص داده و مهمترین تاثیر داشتن عنوان شهر بهارنارنج در استان مازندران این است كه برای رقابت حتی، در كوچه های شهرهای مختلف نهال نارنج غرس می شود.
** گلبرگ های بهارنارنج راهی برای كاسبی
یك بانوی مازندرانی كه در حال كندن گلبرگ های نارنج است، دلیل كار خود را فروش این گلبرگ ها عنوان كرده ومی گوید: با كندن گلبرگ ها آنها را به گردشگران و حتی همشهریان می فروشم و از این راه منبع درآمد كسب می كنم.
وی ادامه می دهد: بهار نارنج درنهایت به زمین می ریزد و زیر دست و پا له می شود؛ من فقط زودتر آن را از درخت جدا می كنم تا تازه بماند.
پیرمردی همچنان كه با دستان خود گلبرگ ها را از درختان جدا می كند، می گوید: عطر بهارنارنج بسیار دل انگیز است و از این گلبرگ ها می توان برای گرفتن عرقیات بهره برد.
وی با بیان اینكه گلبرگ های نارنج برای سلامتی انسان مفید است، ادامه می دهد: گلبرگ ها را روی درخت بر می دارم تا آن را به منزل برده و در خانه نیز از بوی خوش آن استشمام كنم.
این پدر در پاسخ به این سوال كه آیا مردم شهر نباید از عطر آن استفاده كنند و چرا اجازه نمی دهد گلبرگ ها خودش به صورت طبیعی روی زمین ریخته شود، می گوید: مگر با كندن گلبرگ ها از چند درخت، عطر آن به طور كلی از شهر خارج می شود؟ دیگر اینكه، گلبرگ ها تا بخواهد روی زمین بریزد طول می كشد و حوصله منتظر ماندن را ندارم.
یك شهروند دیگر می گوید چوب زدن درختان كاری بسیار ناپسند هم به لحاظ حفظ طبیعت و هم از لحاظ اقتصادی است چراكه شكوفه های نارنج به صورت طبیعی می ریزد و قابل استفاده است.
به گفته این شهروند این اقدام باعث می شود تا تنه درختان خسارت دیده و بوته نارنج نیز با ضربات كنده شده و عملا در پاییز بیشتر درختان محصول چندانی ندارند.
** احتمال نفوذ بیماری های باكتریایی درخت نارنج با ضربه زدن به آن
عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان مازندران در گفت وگو با ایرنا، با ناپسندخواندن زدن چوب به درخت نارنج برای چیدن گلبرگ های آن، می گوید: این موضوع نه تنها موجب از دست رفتن زیبایی و محروم شدن از این رایحه دل انگیز می شود بلكه اكوسیستم منطقه را نیز تغییر می دهد.
به گفته وی، درخت موجود زنده ای است كه گاهی می تواند زخم های جزئی خود را ترمیم كند اما اگر این چوب زدن به درخت بی رحمانه باشد كه معمولا چنین است، موجب آسیب جدی درخت می شود.
زاغی سپس با اشاره به حشرات گرده افشانی كه روی گلبرگ های نارنج قرار می گیرند، بیان می دارد: تعدادی حشرات گرده افشان مانند زنبور عسل در این فصل روی گلبرگ های بهارنارنج نشسته و در انجام عمل گرده افشانی كمك می كنند.
وی ادامه می دهد: وقتی شكوفه ها یا گلبرگ ها چیده می شود، گرده افشانی در اكوسیستم، با چالش مواجه خواهد شد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان مازندران با بیان اینكه در این فصل باكتری ها بسیار فعال هستند، خاطرنشان می كند: درصورت ضربه زدن به درخت نارنج و شاخه های آن، خراشیدگی هایی در پوست درخت ایجاد و موجب نفوذ بیماری های باكتریایی در درخت می شود.

**چوب زدن به درخت نارنج، جرم مشهود است
معاون خدمات شهری شهرداری ساری در گفت وگو با ایرنا، با تاكید بر فرهنگ سازی در این زمینه اظهار می دارد: مردم باید بدانند درخت مانند خودآنان یك موجود زنده است و باید اجازه دهند رایحه بهار نارنج را همه شهروندان و گردشگران استفاده كنند.
حسین كلانتری افزود: پیشتر پدران و مادران ما زیر درخت پارچه یا چادر پهن كرده و صبوری به خرج می دادند تا گلبرگ ها به صورت طبیعی بریزد، اما امروز گلبرگ ها را از روی درخت می كنند.
معاون خدمات شهری شهرداری ساری با دادن تذكر به همه آنانی كه گلبرگ های بهار نارنج را از درخت می كنند، اظهار داشت: درصورت مشاهده با این افراد با آنان برخورد می شود؛ چون درخت اموال عمومی است و آسیب رساندن به اموال عمومی جرم مشهود است.
به گزارش ایرنا، بیش از پنج میلیون و 500 هزار اصله درخت نارنج در سطح خیابانهای استان مازندران وجود دارد .
برچسب ها: تدبیر24 ، بهارنارنج
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها