واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۶۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱

فرصت طلبی صهیونیست ها در بلندی های جولان

«بنیامین نتانیاهو» در بلندی های جولان اعلام كرد كه هرگز از این منطقه عقب نشینی نمی كند و جامعه جهانی باید الحاق جولان را به اسراییل به رسمیت بشناسد.
تدبیر24 :«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی یكشنبه (29 فروردین ماه) در نشستی نمادین با اعضای هیات كابینه اش در بلندی های جولان اعلام كرد كه هرگز از این منطقه عقب نشینی نمی كند و جامعه جهانی باید الحاق جولان را به اسراییل به رسمیت بشناسد.
طی بیش از چهار دهه ای كه صهیونیست ها بلندی های جولان را اشغال كرده اند، این نخستین بار است كه كابینه رژیم صهیونیستی در این منطقه تشكیل جلسه می دهد.
در واكنش به این اقدام، وزارت امور خارجه سوریه به صورت رسمی اعتراض خود را به سازمان ملل متحد اعلام كرد و سخنان نتانیاهو را تحریك آمیز خواند. در این اعتراض، دولت دمشق خواستار آن شده است كه جامعه بین ‌المللی، رژیم صهیونیستی را از منطقه اشغال‌ شده جولان بیرون كند.
بلندی‌ های جولان در جنوب غربی سوریه قرار دارد. این بخش از خاك سوریه با وسعت 1200 كیلومتر مربع، در جنگ 6 روزه سال 1967 میلادی به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد و این رژیم در سال 1981 در اقدامی غیرقانونی آن را بخشی از خاك خود اعلام كرد؛ ادعایی كه جامعه جهانی هیچ گاه آن را نپذیرفت.
هرچند رژیم صهیونیستی همواره تلاش كرده است بلندی های جولان را به صورت دایمی در اشغال خود نگه دارد و جامعه جهانی را در این زمینه با خود همراه كند اما جامعه جهانی زمین های اشغالی 1967 را بخشی از اسراییل نمی داند و همواره خواستار پایان دادن به اشغال آن بوده است.
در تحلیل موضع گیری تازه نتانیاهو و تشكیل جلسه كابینه وی در بلندی های جولان باید شرایط سیاسی- امنیتی حاكم بر خاورمیانه و نیاز جامعه جهانی به حل بحران های این منطقه در جهت رویارویی با چالش تروریسم تكفیری را در نظر گرفت.
در این ارتباط، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند اقدام نتانیاهو در تشكیل جلسه كابینه در بلندی های جولان و تاكید بر اشغال دایمی این منطقه، نوعی واكنش به گفت و گوهای صلح سوریه است. با توجه به اینكه اشغالگری های رژیم صهیونیستی در جنگ 1967، مورد پذیرش جامعه جهانی نیست، این گمانه مطرح است كه نتانیاهو با این اقدام نوعی فرار به جلو كرده تا از این راه مانع هرگونه بحث درباره آینده بلندی های جولان در جریان گفت و گوهای صلح سوریه شود.
در تایید این مساله باید به سخنان نتانیاهو در جلسه روز یكشنبه كابینه اشاره كرد. نتانیاهو در این جلسه اعلام كرد كه مخالفتی با مذاكرات بین‌ المللی برای پایان دادن به بحران سوریه ندارد اما از بلندی‌ های جولان عقب نمی ‌نشیند.
متغیر دیگری كه می تواند در این اقدام نتانیاهو تاثیرگذار باشد، تلاش های «باراك اوباما» رییس جمهوری آمریكا برای احیای گفت و گوهای سازش است. بر پایه گزارش ماه گذشته روزنامه آمریكایی «وال استریت ژورنال»، اوباما در تلاش است در ماه های پایانی ریاست جمهوری خود روند شكست خورده گفت و گوهای سازش را بار دیگر از سر گیرد و به احتمال زیاد، كشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.
به نوشته وال استریت ژورنال، اوباما برای حفظ میراث سیاسی اش در خاورمیانه به دنبال حل مساله فلسطین به عنوان مهمترین عامل بحران های منطقه است و به نظر می رسد برای این منظور از ظرفیت های شورای امنیت و گروه چهارجانبه (گروه متشكل از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، روسیه و آمریكا برای پیشبرد روند صلح در منطقه خاورمیانه) بهره خواهد برد.
تحلیلگران بر این باورند كه در آستانه تلاش اوباما برای از سرگیری گفت وگوهای سازش در جهت پذیرش دولت مستقل فلسطین، نتانیاهو می خواهد با مطرح كردن الحاق بلندی های جولان به رژیم صهیونیستی، هزینه های از سرگیری گفت وگوهای یادشده را بالا ببرد.
اگر به تاكید نتانیاهو در سخنان روز یكشنبه مبنی بر اینكه شك دارد سوریه شبیه آن چیزی شود كه پیشتر بود، توجه كنیم، پیوند این 2 رویداد یعنی گفت وگوهای صلح سوریه و تلاش اوباما برای از سرگیری مذاكرات سازش را بهتر درك خواهیم كرد. به نظر می رسد هدف اصلی نتانیاهو این است كه با تكیه بر شرایط بغرنج سوریه، بلندی های جولان را به عنوان امتیازی در مقابل از سرگیری مذاكره با فلسطینیان و پذیرش كشور فلسطینی، از آمریكا و جامعه جهانی مطالبه كند.
به باور بسیاری از ناظران، نتانیاهو و سیاست های سختگیرانه اش در برابر فلسطینیان، عامل اصلی شكست تلاش های دولت اوباما و «جان كری» وزیر امور خارجه آمریكا برای از سرگیری گفت وگوهای سازش و به سرانجام رساندن مساله فلسطین بوده است. مخالفت های نتانیاهو با اوباما به اندازه ای است كه وی در دور دوم ریاست جمهوری اوباما آشكارا علیه وی لابی گری كرد.
اكنون كه چند ماه بیشتر تا پایان ریاست جمهوری اوباما باقی نمانده و او نیازمند یك دستاورد سیاسی ملموس در مساله فلسطین است، بهترین فرصت برای نتانیاهو فراهم شده است تا امتیازهای بیشتری از دولت آمریكا بگیرد و بلندی های جولان می تواند بزرگ ترین امتیاز برای وی باشد. اما آن چه در محاسبات نخست وزیر رژیم صهیونیستی درنظر گرفته نشده، هوشیاری جهان اسلام نسبت به اشغالگری رژیم صهیونیستی است. آمریكا نیز به خوبی به این مساله و بحران ناشی از آن آگاه است. به همین دلیل، به نظر نمی رسد اوباما زیر بار تحمیل چنین خواسته ای برود.
همچنین، افكار عمومی جهانی اكنون بیش از هر زمان دیگری به اشغالگری رژیم صهیونیستی حساس شده و خواستار پایان دادن به این اشغالگری است. در سایه فشار افكار عمومی جهانی بود كه اتحادیه اروپا چندی پیش، روی كالاهای تولیدی در شهرك های اشغالی، برچسب مخصوص چسباند تا مشتریان را در این زمینه آگاه سازد؛ اقدامی كه صهیونیست ها را به شدت ناخرسند و عصبانی كرد.
بنابراین، با توجه به اینكه پذیرش اشغالگری رژیم صهیونیستی در جامعه جهانی با دشواری های بسیاری رو به رو است و هزینه های بسیاری را بر امنیت منطقه و جهان وارد خواهدساخت، این اقدام ها و موضع گیری های نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیشتر نوعی كنش هیجانی و اقدامی بیهوده به نظر می رسد و هر چه بیشتر ماهیت اشغالگری این رژیم را ثابت می كند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: