تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۷۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

بحثی برای تجدید مناسبات ایران و عربستان در اسلام‌آباد صورت نگرفت

هنردوست در ارتباط با شایعه قرار گرفتن راحیل شریف فرمانده سابق ارتش پاکستان در راس ائتلاف نظامی موسوم به ناتوی عربی با رهبری عربستان سعودی گفت: این چیزی نیست که از مجاری رسمی و مقامات ذیربط پاکستان تایید شده باشد اما اگر این مساله صحت داشته باشد و صورت بگیرد ما مراتب ناخوشنودی مان را از این بابت اعلام می‌کنیم.
تدبیر24 » مهدی هنردوست سفیر ایران در اسلام آباد در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص دیدارهای حاشیه‌ای حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در نشست اکو که در اسلام‌آباد برگزار شد، عنوان کرد: روحانی با نواز شریف نخست وزیر پاکستان و رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو داشت. طی این دیدارها بر اهمیت روابط با کشورهای همسایه تاکید شد و این فرصت مغتنمی بود که پوشش خبری خوبی نیز در سطح جهانی داشت.

او در پاسخ به این سوال که آیا تنش‌های ایران و ترکیه بر دیدار حسن روحانی و همتای ترکیه‌ای‌اش تاثیری نداشت، گفت: طی این مقطع خاص به دلیل روح اقتصادی که بر نشست اکو حاکم بود، هیچ صحبتی از تنش‌ها نشد و هرچه در مورد این مساله گفته شده خلاف واقع است. تمرکز گفت‌وگو ها بر همکاری‌های اقتصادی بود و با توجه به روح اقتصادی حاکم بر اجلاس اقتصادی اکو بیشترین توجه رهبران دو کشور حول محور افزایش روابط اقتصادی بوده است.

هنردوست درخصوص اینکه چطور ممکن است در شرایط تنش‌های سیاسی انتظار افزایش روابط اقتصادی فی‌مابین ایران و ترکیه را داشت، تاکید کرد: ایران و ترکیه زمینه‌های استراتژیک زیادی برای افزایش روابطشان دارند و توافقاتی بین این دو کشور صورت گرفته که گفت‌و‌گوهایشان را بیشتر کنند و به ویژه در خصوص حمل و نقل و مسائل بانکی و اقتصادی و مساله کمیسیون مشترک صحبت‌هایی بین سران دو کشور ایران و ترکیه صورت گرفته است.

او با بیان اینکه مساله روابط بانکی و بازگشایی شعب بانک‌های دو کشور در کشورهای طرفین به این شکل مطرح نشد، گفت: دلیل آن هم این است که این مساله نیاز به چارچوب‌های توافقی قبلی دارد ولی با توجه به پتانسیل‌های موجود قرار شد تا قبل از بیست و ششمین کمیسیون مشترک بین ایران و ترکیه گفت‌وگوها به طور کامل انجام گیرد.

سفیر کشورمان در اسلام آباد تاکید کرد که تنش‌های سیاسی بین دو کشور موضوع گفت‌وگوی دوجانبه روحانی و اردوغان نبوده است.

هنردوست درباره محور گفت‌وگوها با طرف پاکستانی نیز گفت: حسن روابط فیمابین روسای دو کشور در مورد موضوعات اقتصادی و تجاری با محوریت همکاری‌های بانکی و رفع موانع تجاری و تسهیل مبادلات بانکی و انجام نشست‌های معوقه تجاری و آماده‌سازی برای دور بیستم کمیسیون مشترک در ایران محور موضوعات بحث شده بوده است.

سفیر کشورمان در اسلام‌آباد با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه میان ایران و پاکستان مساله ویژه‌ای وجود نداشته که روابط دو کشور را تیره کند، گفت: مساله این است که تحریم‌های تحمیلی بین‌المللی فضای همکاری‌های اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار داده بود و الان با توجه به رفع تحریم‌ها باید دو طرف به دنبال راهکار جدیدی باشند.

هنردوست در ارتباط با شایعه قرار گرفتن راحیل شریف فرمانده سابق ارتش پاکستان در راس ائتلاف نظامی موسوم به ناتوی عربی با رهبری عربستان سعودی که به رویکرد ضدایرانی‌اش معروف است، گفت: این چیزی نیست که از مجاری رسمی و مقامات ذیربط پاکستان تایید شده باشد اما اگر این مساله صحت داشته باشد و صورت گیرد ما مراتب ناخشنودی‌مان را از این بابت که فضای حسن روابط در جهان اسلام با چنین ائتلافی از هم خواهد پاشید، اعلام می‌کنیم.

او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که کشورهای اسلامی نباید تحرکاتشان باعث افزایش تنش‌های فی‌مابین باشد که روز به روز در برخی بخش‌های جهان اسلام در حال گسترش است.

هنردوست با بیان اینکه قرار گرفتن راحیل شریف در راس این ائتلاف نظامی موضوعی تمام شده نیست، اضافه کرد: این امر با محدودیت‌های قانونی نیز همراه است چراکه یک نظامی نمی‌تواند تا زمانی که دو سال از بازنشستگی‌اش نگذشته وارد مناصب بین‌المللی شود. از این رو او به عنوان یک شخصیت حقیقی می‌تواند چنین تصمیمی اتخاذ کند اما با محدودیت قانونی مواجه است.

هنردوست افزود: از طرفی این چنین نیست که راحیل شریف به سمت فرماندهی این ائتلاف انتخاب شود و اصلا چنین چیزی معلوم نیست و حتی بر فرض تحقق این امر او احتمالا در سمتی شبیه به مشاوره قرار خواهد گرفت نه فرماندهی. ضمن اینکه باید تاکید کرد این یک تصمیم شخصی از سوی راحیل شریف خواهد بود.

سفیر کشورمان در پاکستان با تاکید براینکه کشور پاکستان در برهه‌های مختلف در امتحان‌های قبلی با حواس جمع و بینش لازم سیاسی در تصمیمات این چنینی برخورد کرده است، گفت: نگاه مثبت پاکستان به اتحاد و انسجام جهان اسلام بر همه ثابت شده و بعید است که تصمیم این چنینی بگیرد. ضمن اینکه چنین کاری به هیچ عنوان در ظرفیت کشورهای عربی نیست.

او با اشاره به اینکه من فکر می‌کنم روابط پاکستان و عربستان در امور نظامی امر جدیدی نیست، افزود: در مورد این مساله هم گمان می‌کنم این مباحث می‌تواند زیرمجموعه توافقات قبلی باشد. روابط نظامی عربستان و پاکستان در امر آموزش نظامی از دیرباز وجود داشته و امر جدیدی نیست.

هنردوست در ارتباط با اینکه آیا در حاشیه نشست اکو با کشورهای عضو برای میانجی‌گری بین ایران و عربستان در امر حج گفت‌وگویی صورت گرفته یا نه گفت: این امر واسطه‌گری محسوب می‌شود و از این رو در دیدارهای این دوره برای تجدید مناسبات ایران و عربستان بحثی نشد.

او بر اقدامات قبلی پاکستان میان ایران و عربستان نیز اشاره کرد و گفت: در مورد پاکستان این کشور پیش‌تر نیز اقداماتی کرده بود و ایران نیز حسن نیتش را اعلام کرده است. ما معتقدیم تنش‌ها در جهان اسلام به نفع هیچ کسی نیست. ما هیچ وقت شروع‌کننده تنش‌ها نبوده‌ایم و ادامه‌دهنده آنها نیز نخواهیم بود.

هنردوست درباره سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان به ایران نیز گفت: نمی توانم بگویم آیا این سفر به زودی انجام میگیرد یا نه چرا که در ماه های آینده ایران درگیر انتخابات خواهد شد و بعد از آن نیز درگیر ماه رمضان و غیره.

او اضافه کرد نخست وزیر پاکستان در پاسخ به سفر سمی دو جانبه روحانی به پاکستان در ۷ فروردین قرار هست به ایران سفر کند و موضوع سفر در دست پیگیری مقامات دیپلماتیک است.

هنردوست در پایان بر ظرفیت همکاری های منطقه ای به عنوان رویکرد جمهوری اسلامی ایران برای حل مسائل منطقه تاکید کرد و گفت: ما معتقدیم همکاری‌های منطقه‌ای تنها راه‌حل از بین بردن تنش‌های غرب آسیا و مناطق پیرامونی جمهوری اسلامی است و پتانیسل موجود نیز در کشورهای منطقه برای رفع تنش‌ها بدون نیاز به دخالت خارجی وجود دارد.

او افزود: رویکرد ایران از دیرباز بعد از انقلاب اسلامی این بوده که ایران در تمامی همکاری‌های منطقه‌ای حضور داشته باشد از این رو تاکید ایران در نشست اکو نیز بر لزوم تقویت همکاری‌ها برای حل مشکلات منطقه بدون نیاز به دخالت بازیگر خارجی است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: