تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
کد خبر: ۷۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱

قوه قضاییه متجاوزان محیط زیستی را از عفو و بخشودگی،مستثنی کند

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری گفت: موضوع حفاظت از منابع طبیعی موضوعی لوکس، امروزی و مدرن نیست بلکه مسأله‌ای کاملاً دینی به حساب می‌آید.
تدبیر24 »معاون حقوقی رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی که صبح امروز در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت هفته منابع طبیعی و گرامیداشت یاد شهدای عرصه حفاظت از محیط زیست،بر اینکه انسان‌ها مالک منابع طبیعی نیستند بلکه مالک آن خداوند است تاکید و خاطرنشان کرد: انسان خلیفه و جانشین خداوند بر زمین است و وظیفه‌اش آباد کردن زمین خواهد بود و باید از خود سوال کنیم تا چه اندازه به وظیفه‌مان در عمران و آبادی زمین عمل کرده‌ایم.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه مسئولان حکومت‌ها و جوامع موظف‌اند بر اساس مصالح انسانی انفال را به کار گیرند، گفت: وظیفه مسئولان در جوامع اسلامی بهره‌برداری از انفال با رعایت قوانین نگهبانی از محیط طبیعت و غیرمخرب است و در  نهایت در اختیار قرار دادن آن برای نسل‌های آینده.

انصاری با اشاره به اینکه خداوند در قرآن در توصیف بهشت و جهنم نیز از زیبایی‌های طبیعت و محیط زیست بهره می‌گیرد گفت: فقه ما نیز فقه منابع طبیعی و محیط زیستی است و مسلمانان باید افتخار کنند که دارای کتابی هستند که در آن برای هدایت متقین از مجرای منابع طبیعی بهره گرفته شده است.

وی به تأکیدات مذهبی در جلویگری از تخریب جنگل‌ها و مسموم کردن آب‌ها اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین (ع) مسموم کردن آب در جنگ را حرام اعلام کردند که اگر این تعالیم اسلامی در جنگ‌های دنیای مدرن مورد توجه قرار می‌گرفت امروز با بسیاری از مشکلات روبرو نبودیم.

انصاری به آثار جنگ‌های عراق و ژاپن اشاره کرد و گفت: ابزارهای جنگی به کار گرفته شده علیه نوع بشر و نسل‌های آینده بود و تلفات گلوله‌های اورانیوم تضعیف شده در جنگ عراق و افغانستان باعث ایجاد نسل‌های معلول شده است که با آیین‌ جوانمردی در جنگ همخوانی ندارد.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اینکه قرآن تخریب‌گران محیط زیست را مفسد فی‌الأرض معرفی می‌کند، خاطرنشان کرد: در قرآن بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی اسراف است و کسانی که چنین می‌کنند را برادر شیطان معرفی می‌کند.

وی به قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران و توجهات ویژه آن به موضوعات زیست محیطی اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم نیز 9 لایحه قانونی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیستی تهیه کردیم که هفت لایحه آن تاکنون تقدیم مجلس شده است.

انصاری به فتوای امام (ره) درباره منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: امام (ره) فتوا دادند که اگر کسی بیش از حد متعارف از آب استفاده کند موجب ضمان است.

وی توضیح داد: مطابق فتوای امام (ره) اسراف در مصرف آب موجب ضمان می‌شود و ضمان حرمت تکلیفی و وضعی دارد. یعنی حق‌الناس به گردمان می‌افتد که باید آن را جبران کنیم و جبران آن با پرداخت جریمه، عذرخواهی و یا زندان رفتن امکان‌پذیر نیست، بلکه باید آنچه را تخریب کرده‌ایم دوباره ایجاد کنیم. پس ضمان باعث ورود لقمه حرام به زندگی افراد می‌شود و نماز و عبادت و حتی نسل آینده او را دچار مشکل می‌کند و در این راستا تقاضا دارم که حوزه‌های علمیه بیشتر به شفاف‌سازی امور برای مردم در زندگی روزمره‌شان بپردازند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه اگر تخریب محیط زیست باعث گرفتن جان و سلامتی انسانی در آینده شود به هیچ وجه قابل جبران نخواهد بود، تصریح کرد: تجاوزگران به محیط زیست که در طی 50 سال گذشته با صنعتی کردن قاره آمریکا، استرالیا و اروپا باعث گرمایش زمین و ایجاد مشکلات در لایه ازن شده‌اند حتماً مورد مواخذه قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه موضوع حفاظت از منابع طبیعی امری لوکس، امروزی و مدرن نیست و جزو مسایل دینی ما به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: از گذشته‌های بسیار دور امامان و پیشوایان دینی ما توصیه‌های محیط زیستی داشته‌اند. در شرایطی که هیچ مشکل زیستی وجود نداشته است و این در حالی است که هنوز آمریکا به عنوان مدعی نظم جهانی تردید دارد که آیا به تعهدات محیط زیستی عمل کند یا خیر و این مایه شرمساری بشر امروز است.

انصاری به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور در مورد مشکلات ریزگردها در جنوب کشور اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور گفتند اگر به طبیعت ظلم کنیم طبیعت از ما انتقام می‌گیرد که از صحبت ایشان سوء برداشت‌های سیاسی شد. در حالی که منظور رئیس جمهور این بود که اگر گناهان محیط زیستی از جمله قطع درختان و از بین بردن مراتع و تعدی به ساحل‌ دریاها و... را انجام دهیم نتیجه گناهان ما عذابی خواهد شد مانند ریزگردها و طوفان‌ها.

معاون حقوقی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید به بیابان‌ها، جنگل‌ها و مراتعمان تنفس دهیم و جان آنها را نگیریم، تصریح کرد: مقام معظم رهبری 25 سال پیش در این زمینه توصیه و تأکیدات فراوان کردند و امروز نیز با توجه به تخریب‌هایی که اتفاق افتاده است این هشدار وجود دارد که اگر به داد جنگل‌های خدادای بسیار محدود شمال کشور نرسیم در آینده فرزندان ما تنها در فیلم‌ها و کتاب‌ها تصویری از این جنگل‌ها خواهند دید.

انصاری ضمن پاسداشت تلاش‌های جنگلبانان و محیط‌بانان کشور ، تصریح کرد: محیط‌بانان همانند نگهبانان و پاسداران مرزی کشور هستند پس همانطور که در جنگ تحمیلی مردم به میدان آمدند و به پیروزی رسیدیم در این عرصه نیز مردم و هر سه قوه باید پشت سنگربانان محیط زیستی‌مان به میدان آیند تا آینده زندگی خود و فرزندانمان را از دست ندهیم.

وی با تأکید بر اینکه قوه قضائیه در زمینه تخلفات محیط زیستی اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: از قوه قضائیه خواهش دارم که در موضوع تخلفات محیط زیستی رحم،‌ شفقت، عفو و بخشودگی را کنار بگذارد و در لیست عفو عمومی که هرساله در مناسبت‌ها خدمت مقام معظم رهبری می‌دهند متخلفان محیط زیستی را حذف کنند تا متجاوزان به عرصه طبیعی و محیط زیست از عفو و بخشودگی مستثنی شوند.

برچسب ها: انصاری محیط زیست
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: