تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
کد خبر: ۷۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
علی صوفی

تدبیر24» در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم قرار داریم؛ انتخاباتی که از هم اکنون پرحاشیه بوده و واکنش‌های بسیاری را به دلیل رفتار برخی نامزدها به همراه داشته است. ادعا، وعده، تهمت، تخریب و فریب مردم، رفتارهایی بوده که گاه و بیگاه از سوی برخی رقبای حسن روحانی صورت می‌گیرد که این موارد به ویژه در مناظرات زنده تلویزیونی نامزدها به وفور یافت می‌شود. چهره‌های بسیاری مانند نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی، کارشناسان، صاحبنظران، فعالان سیاسی اجتماعی، هنرمندان، مردم و... به این رفتارها انتقاد کرده‌اند. این رفتارهای عجیب و تخریبی از ابتدای دولت تدبیروامید وجود داشت اما هرچه به انتخابات نزدیک می‌شدیم، بر شدت آن افزوده می‌شود. کارشکنی‌ها و هجمه‌ها علیه دولت حتی از برخی تریبون‌هایی هم که باید بی‌طرف باشند وجود داشته است که این موضوع باعث شد دولت در اجرای برنامه‌های خود با موانع بسیاری مواجه شود. این افراد حتی به منافع ملی و مردم کشور نیز بی‌توجه بودند و تنها به شکست روحانی و نیل به اهداف سیاسی خود توجه می‌کردند. اکنون در آستانه انتخابات نیز شاهد این رفتارها هستیم. علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و وزیر تعاون دولت اصلاحات در گفت‌وگو با «آرمان»‌ به این رفتارها واکنش نشان داد و به تحلیل مناظرات انتخاباتی پرداخت که متن آن را در ادامه می‌خوانید.


باتوجه به تهمت‌هایی که این روزها بیشتر از هر زمانی نسبت به دولت و روحانی مطرح می‌شود، موفقیت آقای روحانی را در مناظرات اول و دوم چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا آقای روحانی موفق شد که پاسخ این هجمه‌ها و تخریب‌ها را بدهد و علاوه بر آن برنامه‌های خود را نیز برای دولت دوازدهم بیان کند؟


بیشتر وقت روحانی در مناظره قبلی در پاسخگویی به اتهامات محمدباقر قالیباف سپری شد. ما در هفته گذشته، انتظار داشتیم که رئیس‌جمهور از عملکرد خود و دولت یازدهم دفاع کند و مقداری وضعیت گذشته را بیان کند و بگوید چه چیزی را تحویل گرفت و اکنون وضعیت چه شده است. موانع را بیان کند و با بیان برنامه‌های آتی خود به مردم امید بدهد. با این حال، ایشان در مناظره دوم این کار را کرد و موفق شد تا بخشی از دستاوردها و چالش‌های دولت یازدهم را تشریح کند و به برخی تخریب‌ها نیز پاسخ دهد.


از ابتدا قرار بود، آقای جهانگیری در مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی به کمک آقای روحانی برود و از تلاش‌ها و دستاوردهای دولت دفاع کرده و آنها را برای مردم شرح دهد. عملکرد اسحاق جهانگیری را در این دو مناظره چطور می‌دانید؟


آقای جهانگیری در مناظره اول به عنوان پدیده ظاهر شد. او در مناظره دوم هم خط اصلاح‌طلبی‌اش را استمرار بخشید و بر مواضع اصلاح‌طلبانه‌اش ایستاد و به عملکرد جریان و دولت اصلاحات هم اشاره کرد و علاوه بر آن از عملکرد دولت یازدهم دفاع کرد. آقای جهانگیری نگاه به آینده هم داشت و تهدیداتی را که ممکن است کشور با آن روبه‌رو باشد تشریح کرد. در کل می‌توان عملکرد ایشان را هم خوب دانست.


عملکرد محمدباقر قالیباف و سیدابراهیم رئیسی، دو نامزد رقیب روحانی در مناظره‌های انتخاباتی، واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است و بسیاری از مردم و مسئولان فعلی و سابق کشور نسبت به رفتار و گفتار این دو چهره انتقاد کرده‌اند. در مجموع عملکرد این دو نامزد را در مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


ضعف طرف مقابل این است که آنها اهدافی را در قالب آرزو عنوان می‌کنند که بلندپروازانه هم هست، اما برنامه‌ای برای دستیابی به آن آرزوها و اهداف را تشریح نمی‌کنند. از آنها چندین بار سوال شد که برنامه‌ای برای دستیبابی به اهداف اعلامی‌شان بیان کنند، ولی پاسخی برای آن نداشتند. سخنان قالیباف و رئیسی با توضیح برنامه کامل نمی‌شود و تنها به شعار بسنده می‌شود. آقای روحانی برخلاف آن افراد، گفت ما عمل می‌کنیم و بعد سخن می‌گوییم، نه آنکه شعار بدهیم، ولی سپس نتوانیم عمل کنیم. آقای روحانی این ضعف آنها را دید و پاسخشان را داد. از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری این توقع وجود دارد که در کنار شعار دادن، برنامه هم ارائه بدهند. کاندیداها باید خط مشی و بایدها و نبایدهایشان را هم تشریح کنند. این مساله می‌تواند برگه برنده آنها باشد، در حالی که به نظر می‌آید اصولگرایان در این باره دستشان خالی است. با شعار دادن نمی‌توان رئیس‌جمهور شد. حمله کردن به این و آن کافی نیست. می‌خواهند رئیس‌جمهور را ضعیف نشان بدهند، خب، این مساله کافی نیست. باید در کنار آن، برنامه هم داد و راهکار ارائه داد. مردم باید آگاه باشند. آقای قالیباف باید بداند که با این راهی که در حال پیمودن است، بعید است اقبالی کسب کند.


آیا اصولگرایان و رقبای دکتر روحانی موفق شده‌اند که برنامه مدونی برای اداره کشور ارائه کنند یا حضور آنها تنها به منظور تخریب و تضعیف دولت آقای روحانی است؟


برنامه‌های رقبای آقای روحانی نه‌تنها این روزها که زمان اندکی به برگزاری انتخابات باقی‌مانده، بلکه از چند ماه گذشته نشان از این داشت که‌درصدد هستند تا حسن روحانی را شکست دهند و درصورتی‌که موفق نشوند، او را به‌عنوان رئیس‌جمهوری که آرای دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش از دور اول کمتر است، معرفی کنند. بر همین اساس به‌سختی در حال تلاش هستند تا آرزوهای خود را در روز 29 اردیبهشت‌ماه جامه عمل بپوشانند و در این راه وعده‌هایی را مطرح می‌کنند که گرچه آینده کشور را دچار خطر می‌سازد و یک‌بار مردم مشابه چنین وعده‌هایی را تجربه کرده‌اند، اما نباید به‌سادگی از کنار آنها گذشت و هیچ‌پنداشت. این افراد با برخی مواضع خود بی‌اخلاقی را در جامعه ترویج می‌کنند و متاسفانه پایبند به اخلاق نبودند، اما آقای روحانی و همچنین آقای جهانگیری تمام تاکیدشان بر اخلاقمداری بود و بسیار تلاش کردند که حتی یک لحظه هم از چارچوب اخلاقی خود فاصله نگیرند. آقای روحانی سعی کرد با اقناع و توضیح، در برابر تخریب‌ها و تهمت‌ها ایستادگی کند و تهمتی را علیه نامزدها مطرح نکرد. او در این مناظره‌ها اخلاق را برد و پیروز بحث‌های اخلاقی شد. نامزدها باید توجه کنند که با خروج از این چارچوب‌ها نمی‌توانند موفقیتی به دست بیاورند و دولت را به دست بگیرند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها