تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
کد خبر: ۷۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
توصیه های انتخاباتی آیت الله امینى:
آیت الله امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آستانه سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره رعایت اخلاق در انتخابات هشدار داد.
تدبیر24»متن اطلاعیه ایشان که روی پایگاه اطلاع رسانی وی درج شده به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم‏

به زمان برگزارى دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى نزدیک مى‌‏شویم. مشارکت سیاسى‏ مردم، مراجعه به آرأ عمومى در حکومت، همه ‏پرسى و انتخابات در جهان امروز از جایگاه ویژه ‏اى‏ برخوردار است و آن را بهترین شیوه حاکمیت مى ‏شناسند. در نظام جمهورى اسلامى ایران نیز همه ‏پرسى به عنوان یک اصل، پذیرفته شده است. نوع حکومت یعنى جمهورى اسلامى در ایران با خواست و رأى مردم و تأکید و تأیید امام خمینى‏(ره) تعیین شد و استقرار یافت. برابر اصول‏ قانون‏ اساسى، انتخاب ارکان نظام مانند رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شوراى اسلامى، نمایندگان‏ مجلس خبرگان رهبرى و اعضاى شوراى بازنگرى قانون ‏اساسى بر عهده مردم نهاده شده است، از آغاز پیروزى انقلاب تاکنون بارها انتخابات داشته‏ ایم و این امر، یکى از بهترین نشانه ‏هاى آزادى و مردمى بودن نظام جمهورى اسلامى ایران; یعنى مردم‏سالارى دینى مى ‏باشد.

حضرت امام‏(ره) در رابطه با ضرورت حضور مردم در انتخابات مى‏ فرماید: «وصیت من به ملت شریف‏ این است که در تمام انتخابات، چه انتخابات رئیس جمهورى و چه نمایندگان مجلس شوراى اسلامى‏ و چه انتخابات خبرگان در صحنه باشند …. چه بسا در بعضى مقاطع عدم حضور و مسامحه گناهى‏ باشد از گناهان کبیره. ملت شریف و مبارز ایران! دشمنان اسلام در خارج و داخل تبلیغات زهرآگین‏ خود را شروع کرده‏‌اند و چنین وانمود مى‏‌کنند که مردم در این انتخابات بى‌‏تفاوتند و به سردى و سستى‏ گرائیده ‏اند، مى ‏خواهند شما را متهم کنند که از جمهورى اسلامى روبرگردانیده ‏اید، از شما ملت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانى خود یاوه سرایان را رسوا کنید».

رهبر انقلاب اسلامی نیز در این رابطه فرمود: «شرکت در انتخابات را مثل یک واجب شرعى، واجب و لازم بشمارید و تمام آحاد ملت مشمول این شرایط هستند…»

با این حال، علیرغم اینکه اصل همه‏ پرسى، امرى پذیرفته شده است، ولى برخى مسائل مربوط به‏ آن نیاز به پژوهش و بررسى دارد از قبیل: نقش همه ‏پرسى در نظام اسلامى، حجیت رأى اکثریت، وظیفه اقلیت‏ها در این رابطه و اینکه آیا همه ‏پرسى در اسلام سابقه دارد یا نه؟ آیا در اثبات آن میتوان به‏ بیعت‏هاى صدر اسلام استدلال کرد یا نه و دهها مسأله دیگر که لازم است کارشناسان و صاحب‏نظران‏ پیرامون آنها تحقیق و پژوهش نمایند.
اما از مهمترین مسائل مربوط به انتخابات، رعایت «اخلاق انتخاباتى» است که اهمیت زیادى به ویژه‏ در نظام اسلامى دارد.

این مطلب را مى‏‌دانیم و در کتب اخلاق به اثبات رسیده که رعایت امور اخلاقى در اسلام از جایگاه‏ بسیار والایى برخوردارند; چنانکه اجراى کامل احکام و قوانین سیاسى، حقوقى، جزایى، قضایى و اقتصادى اسلام در اسلامى شدن نظام نقش دارد و مسؤولین باید در پیاده کردن آنها تلاش کنند، بدون‏ تردید التزام و رعایت امور اخلاقى نیز از پیش ‏شرطهاى اسلامى ‏شدن نظام است. لذا مسؤولان نظام‏ اسلامى، وظیفه دارند در انجام وظایف خود به رعایت اخلاق اسلامى پایبند باشند و اگر در این رابطه‏ کوتاهى کنند گناهکار بوده و به نظام اسلامى خیانت کرده‌‏اند. بر این اساس، انتخابات را در صورتى‏ مى‏‌توان صحیح و اسلامى دانست که مسؤولین مربوطه در همه مراحل، عدالت، انصاف، امانتدارى، حفظ آبرو و حرمت افراد، اجتناب از خیانت و تقلب، خوددارى از دروغ و تهمت و اسراف و تبذیر را جداً رعایت کرده و بدانند عالم، محضر خداست و در انجام این مسؤولیت بزرگ اسلامى، ارتکاب‏ هیچگونه خلافى توجیه ‏پذیر نیست.
البته مسؤولین امر انتخابات را به چند دسته می‌توان تقسیم کرد:
۱٫ دسته اول، عموم مردم و شهروندان کشور; یعنى رأى دهندگان.

در این رابطه چند تذکر دارم:
تذکر اول: شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعى و ملى است. از این جهت شرعى است که بهترین‏ وسیله براى بقأ، تداوم و اقتدار نظام اسلامى بوده و حفظ نظام اسلامى بر همگان واجب است. همچنین یک وظیفه ملى است; چون استقلال و عظمت کشور بدان بستگى دارد و عموم شهروندان از آن بهره می‌گیرند.

تذکر دوم: انتخاب اصلح‏
گرچه به همه کسانى که صلاحیت آنان بوسیله شوراى نگهبان تأیید شده مى ‏توان رأى داد، ولى‏ انتخاب اصلح و شایسته ‏ترین آنها اولویت دارد. پس به کسى رأى دهید که از جهت علم و تقوا و آشنایى با روابط بین ‏المللى و موقعیت اجتماعى و توان مدیریت اجرایى کشور به ‏ویژه اگر در حل‏ مشکلات اساسى کشور از قبیل بیکارى و مسائل فرهنگى برنامه داشته باشد بر دیگران برترى دارد.

مقام معظم رهبرى دراین رابطه مى‏‌فرماید: «هم چنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهى است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهى است».

تذکر سوم: اگر شرکت در انتخابات و رأى دادن یک تکلیف شرعى و ملى است باید با تحقیق و مشورت، فرد اصلح را شناخت و به او رأى داد. انداختن رأى سفید یا باطله در صندوق، تضییع فرصت‏ بوده و تکلیف را ساقط نمى‏ کند.

۲٫ دسته دوم: مسؤولین برگزار کننده انتخابات در مراحل مختلف مانند: شوراى نگهبان در تأیید صلاحیت کاندیداها و نظارت بر صحت اجراى انتخابات، وزارت کشور، ناظرین بر صندوق‏ها و همه‏ کسانى که در رأى‏‌گیرى، قرائت آرأ و اعلام نتایج دخالت دارند. به این عزیزان عرض مى ‏شود که رأى‏ مردم «حق‏ الناس» است و شما امانتدار آن هستید. امانتدارى یک وظیفه اسلامى و اجتماعى و خیانت‏ در آن به هر صورت، تضییع حقوق دیگران و گناهى است بس بزرگ. همواره خدا را در نظر داشته باشید تا حق هیچکس تضییع نشود.

در این مقام که هستید از هیچ یک از کاندیداها جانبدارى نکنید، گرچه به‏ او علاقه دارید، خودتان به هر کس که میل دارید رأى دهید، ولى حق ندارید به نفع او در مراحل‏ مختلف انتخابات به عنوان مسؤول، جانبدارانه رفتار کنید که این کار، خلاف شرع و قانون و خیانت در امانت است. مقام معظم رهبرى در این رابطه مى‏ فرماید: «یک جمله هم به برادرانى که از شوراى نگهبان یا وزارت‏ کشور مسؤول برگزارى انتخابات هستند عرض مى‏ کنم، به شما برادران مسؤول، اعم از نظّار و هیئات‏ اجرایى عرض مى‏کنم که مواظب باشید کارتان سرسوزنى از معیار قانونى، تخطى نکند. نظرات و سلائق شخصى را کنار بگذارید. این که کسى به خاطر تشخیصى که از دین و انقلاب و اسلام و رهبرى و ملت و دولت دارد، یک نفر را تقویت کند، یک نفر را رد کند، یک نفر را تضعیف کند، یکى را یک خرده‏ جلو بکشد، یکى را یک خرده عقب بزند خلاف ضابطه است…. ضابطه همین است که در دست‏ شماست، طبق همین ضابطه، دقیق، بدون رعایت حب و بغض، بدون رعایت خط و خطوط و بدون‏ رعایت جهات سیاسى عمل کنید».

۳٫ دسته سوم: مسؤولین تبلیغات انتخاباتى

براى شرکت گسترده مردم در انتخابات از دو جهت نیاز به تبلیغات است; یکى تبلیغ و تشویق مردم‏ به احساس وظیفه و شرکت در انتخابات، دیگرى شناخت صحیح و معرفى افراد انتخاب شونده، تا رأى دهندگان از روى بصیرت وارد عمل شوند و بتوانند فرد اصلح را انتخاب کنند. در این دو جهت‏ رسانه ‏هاى عمومى مخصوصاً صدا و سیما بزرگترین نقش را دارند. صدا و سیما یک رسانه همگانى‏ است و به عموم مردم تعلق دارد. مسؤولین مربوطه در معرفى افراد، حق، عدالت و مساوات را رعایت‏ کنند و هیچ یک را بر دیگرى ترجیح ندهند; چرا که شرعاً مسؤول هستند. افراد انتخاب شونده نیز مى ‏توانند با سخنرانى، تبلیغ در روزنامه‏ ها، اطلاعیه ‏ها و پوسترها امتیازات و نکات مثبت خودشان را بیان کنند، اما شرعاً و اخلاقاً حق ندارند از رقیب خود عیبجویى و هتک حرمت کرده و شخصیت او را تخریب کنند. که نه مطابق شرع است و نه زیبنده نظام اسلامى. همچنین در تبلیغات از اسراف و تبذیر نیز باید اجتناب کرد.

امام خمینى‏(ره) در رابطه با تبلیغات انتخاباتى مى‏ فرماید: «هیچ مقامى و حزبى و گروهى و شخصى‏ حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند یا خداى ناکرده افشاگرى نمایند. از آقایان‏ کاندیداها و دوستان آنها انتظار دارم که اخلاق اسلامى و انسانى را رعایت کنند… از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خوددارى نمایند که براى پیشبرد مقصود، ولو اسلامى باشد ارتکاب خلاف اخلاق، مطرود و از انگیزه ‏هاى غیر اسلامى است».

مقام معظم رهبرى نیز در این رابطه مى‏ فرماید: «کسانى که مى خواهند در این صحنه مطرح شوند یا کسانى را مطرح کنند مواظب باشند، مواظب موازین شرعى باشند. اگر شما خواستید کسى را معرفى‏ کنید او را معرفى کنید، ولى دیگرى را نفى نکنید; هیچ کس، هیچ دسته، هیچ جمعى نباید به خودشان‏ اجازه دهند که به کسانى که قبولشان ندارند اهانت کنند».

در خاتمه، ذکر این حدیث را لازم مى‏ دانم که پیامبر گرامى اسلام‏(ص) فرمود: «اى کسانى که با زبان‏ مدعى ایمان هستید، ولى ایمان در قلبتان نفوذ نکرده، از مردم غیبت نکنید و در صدد یافتن عیوب آنها برنیایید; زیرا هر کس که از برادر مؤمنش عیبجویى کند خداى متعال نیز عیوب او را کشف و رسوایش‏ مى‏ سازد، گرچه در داخل خانه ‏اش باشد» (جامع السعادات، ج‏۲، ص‏۲۷۰)

بدین امید که در انتخابات آینده همه مسؤولان، اخلاق اسلامى را کاملاً رعایت کنند و شاهد هیچگونه عمل خلاف شرع و اخلاق نباشیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها