تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۷۷۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲

گردش مالی خیریه امام رضا (ع) همچنان نامشخص

قالیباف به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری، مدام از شفافیت مالی و ارائه لیست داراریی های خود و خانواده اش صحبت کرده و بقیه نامزدها را هم به این کار دعوت می کند. اما به نظر می رسد آقای شهردار در ارائه دارایی هایشان کمی گزینشی عمل کرده اند

تدبیر24»ماجرای خیریه امام رضا(ع) که این روزها با نام مرکز «مغز و اعصاب پروفسور سمیعی» گره خورده است، بعد از گذشت 4 سال هنوز هم دارای ابهامات بسیاری در گردش مالی خود و همچنین اساسنامه آن است.

به گزارش سحر – پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی – فاکتوری  که این موضوع را کمی پیچیده می کند حضور زهرا مشیر، همسر قالیباف در هیئت رئیسه این خیریه است.

 این در حالی است که قالیباف به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری، مدام از شفافیت مالی و ارائه لیست داراریی های خود و خانواده اش صحبت کرده و بقیه نامزدها را هم به این کار دعوت می کند. اما به نظر می رسد آقای شهردار در ارائه دارایی هایشان کمی گزینشی عمل کرده اند و هنوز هم با وجود تاکید یکی دو نفر از اعضای شورای شهر بر روشن شدن اساسنامه و گردش های مالی این خیریه منتسب به همسر شهردار، هیچ اقدامی در راستای ارائه مدارک در این زمینه انجام نشده است.

ابهامات ریز و درشت گردش مالی خیریه امام رضا

خیریه امام رضا (ع) طبق آنچه در روزنامه رسمی ثبت شده است، در فروردین سال ٩٣ به ثبت رسیده و به‌جز زهرا مشیر، همسر شهردار تهران دیگر اعضا عموما چهره‌های رسانه‌ای نیستند. البته آغاز فعالیت های این خیریه به گفته معصومه آباد، عضو شورای شهر که یکی از اعضای هیئت مدیره این خیریه است سال 85 اعلام شده است.

فرهاد یعقوبی‌قزوینی نیز سمت رئیس هیأت‌مدیره را برایش دارد. او سال‌ها قبل وقتی قالیباف فرمانده نیروی انتظامی بود، معاون هماهنگی در نیروی انتظامی تهران بزرگ بود.

عضو دیگر هیأت‌مدیره این خیریه، رضا شیران‌خراسانی است که گفته می‌شود به‌عنوان یکی از دوستان قدیمی شهردار تهران در برنامه‌های انتخاباتی او نقش مؤثری داشته است. محمدباقر ضمیرخرسندی یکی دیگر از اعضای هیأت‌مدیره است که فردی رسانه‌ای نیست اما در همان سال ٩٣ اسمش در هیأت‌مدیره شرکت «توسعه بازرگانی بین‌المللی شهر» که بی‌ارتباط با شهرداری تهران هم نیست، ثبت شده است و البته نفر دیگر این خیریه مصطفی غفاری، دستیار پروفسور سمیعی است.

این خیریه قبل از تأسیس هم فعالیت‌های زیادی داشته و بسیاری از اقدامات حوزه زنان بی‌سرپرست را پوشش می‌داده و بخشی از این اقدامات هم به سال ٩٢ برمی‌گردد. در واقع بعد از تاسیس این خیریه، طرح‌های ریز و درشت و موفق و متوقف‌مانده‌ای که در این سال‌ها در معاونت امور زنان و دفتر مشاوره خانم مشیر در شهرداری تهران برای زنان و محرومان انجام می‌شد، پس از تأسیس مؤسسه خیریه امام رضا یکجا به این مؤسسه واگذار شد.

از نمونه های قابل توجه این فعالیت ها طرح هایی مانند «همه با هم برای هبه» و «باشگاه نیکوکاری» بوده که جمع زیادی از مردم را به واسطه همین فعالیت ها به زیرمجوعه هایش اضافه کرده است. بنابراین گردش مالی این خیریه با توجه به کمک های شهرداری و حمایت این نهاد، از یک خیریه عادی پا فراتر گذاشته است. اما نکته قابل توجه این است که این خیریه هیچ گاه نسبت به شفاف سازی در خصوص گردش های مالی خود اقدامی نکرده و حتی در این مورد مقاومت هم نشان داده است.

احداث بیمارستان خیریه پروفسورسمیعی با کمک 35میلیاردی شهرداری

خیریه امام رضا بعد از مدتی بنای تاسیس بیمارستانی با نام دکتر سمیعی را گذاشت. این اقدام اگرچه با پشتوانه مردمی و نیکوکارانه اعلام شده بود، اما بعد از مدت کوتاهی از زیر کمک های شهرداری و ابهاماتی در گردش مالی سر برآورد و معلوم شد که حتی هیچ یک از اعضای شورای شهر اطلاع دقیقی از جزئیات این طرح ندارند.

در واقع، بنای این پروژه از سال ٨٩ با زیربنای ٧٩ هزار و ٦٧٠ مترمربع در منطقه‌ای بالای دریاچه چیتگر و در غرب تهران آغاز شد اما این مختصات در بهمن‌ماه سال ٩١ به یک ساختمان ١١ طبقه با زیربنای ٣٥ هزار و ٦٢٠ مترمربع تغییر کرد. درباره این پروژه هم که کلنگ آن را شهردار تهران با حضور میهمانان خارجی بر زمین زد، اعضای شورای شهر تهران در جریان نبودند و این بی‌اطلاعی را بارها اعلام کردند.

اسفند سال ٩٤ در جریان بررسی بودجه سال ٩٥ سقف اعتبار کمک ٣٥‌ میلیاردی به احداث بیمارستان مغز و اعصاب وابسته به مؤسسه خیریه امام رضا (ع) مطرح شد.

ورود نا کام شورای شهر به خیریه امام رضا

در همین جلسه، فاطمه دانشور عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در صحن علنی شورا بر شفافیت‌ نداشتن مسائل این خیریه و پروژه‌اش تأکید کرد و گفت: «دو سال قبل به اتفاق آقای تندگویان بازدیدی از این بیمارستان داشتیم اما با نامه‌نگاری‌های زیادی که انجام شد مستندات این مؤسسه خیریه برای من ارسال نشد. در آن جلسه کپی بدون مهر و امضای اساسنامه به ما داده شد که حتی همان کپی اساسنامه مطابق استانداردهای خیریه نیست. با وجود بازبودن موضوع اساسنامه و نداشتن چارچوب، ابهام بزرگی درباره این بیمارستان، بدون پاسخ وجود دارد. اگر این ابهامات به صورت روشن برطرف نشود، کمک به این بیمارستان قانونی نیست.»

البته به این درخواست دانشور که بعدها از سوی تعدادی دیگر از اعضا نیز مطرح شد، هیچ‌گاه از سوی شهرداری توجه نشد و به آن جواب داده نشد.

رحمت الله حافظی، دیگر عضو شورای شهر بود که به ابهامات موجود در گردش مالی این خیریه اعتراض داشت و چندین بار این مساله را از مهر ماه سال گذشته مطرح کرد. به گفته او بابت واگذاری اراضی به خیریه امام رضا(ع) هیچگونه ثبتی در دفاتر مالی شهرداری انجام نشده است. همچنین، قیمت زمین واگذار شده نیاز به بررسی کارشناسی مجدد دارد تا مشخص شود زمین مذکور، به چند درصد از قیمت واقعی به این خیریه واگذار شده است.

در بودجه همان سال توسط شورای شهر،35 میلیارد تومان برای این طرح پیش‌بینی شد. این در حالی بود که پرداخت این بودجه منوط به اصلاح اساسنامه این خیریه و تعیین سهم شهرداری اعلام شده است. اما بعد از تصویب بودجه و گذاشته شدن این شروط هیچ اقدامی در رابطه با شفافیت این اسناد از طرف شهرداری انجام نشد.

ابهام در اساسنامه بیمارستان پروفسور سمیعی با ماهیت خیریه

ماجرای ابهام در خیریه امام رضا و همچنین ساخت بیمارستان دکتر سمیعی توسط این خیریه هنوز هم حل نشده است. در واقع شهرداری تهران بعد از گذشت چندین ماه از طرح این موضوع هنوز نتوانسته اسناد قابل اعتنایی در این راستا نشان دهد. با این حال در مناظره های تبلیغاتی از شفافیت های مالی صحبت کرده و نامزدهای دیگر را به ارائه سند دارایی هایشان تشویق می کند. در همین زمینه، فاطمه دانشور، عضو شورای شهر که پیش از این نیز درباره این خیریه به آقای شهردار تذکر داده بود گفته است: آقای قالیباف در مناظره زنده تلویزیونی به شفاف سازی مالی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تاکید می‌کند، این درحالی است که بنده به عنوان نماینده مردم تهران با خیریه‌ای به نام خیریه امام رضا (ع) "متوسلین به امام رضا (ع) " مواجه شدم که طرف قرارداد با شهرداری تهران است و طرح "پدر" را که به موجب آن اسباب و وسایل شهروندان را گرفته و به فقرا می‌رساند در تهران اجرایی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ساخت بیمارستان پروفسور سمیعی اضافه کرده است: بعد از مواجه با این خیریه این چرخه را پیدا نمیکردم که این لوازم که از مردم گرفته می‌شود به کجا داده می شود و این سوال در ذهن بود که پس چرا کودک کار بر روی جعبه پرتقال مشق می‌نویسد، آن هم در آب انباری در جنوب تهران به همین دلیل به دنبال اسناد خیریه امام رضا رفتم و دیدم این خیریه در حال ساخت بیمارستان عظیمی در منطقه 22 تهران با مساحت بسیار زیاد است، و نام پروفسور سمیعی بر روی آن گذاشته شده است.

وی ادامه داده است:‌ بعد از آنکه مدت‌ها این مساله را در شورای شهر مطرح کردم و به دنبال اساسنامه این خیریه بودم یکی از اعضای شورا از دور در یکی از جلسه ها برگه ای را در دست خود می‌گیرد و می‌گوید این اساسنامه خیریه امام رضا است و حتی اجازه نمی‌دهد من برگه را در دستم بگیرم بلکه آن را به کمیته نظارت شورا که رییس آن یکی از دوستان اصولگرا است ارجاع می‌دهد اما من می‌دانم رئیس هیئت امنای این خیریه همسر آقای قالیباف بوده و یکی دو نفر از افراد اصولگرای چهارمین دوره شورای شهر تهران نیز جز هیئت امنای آن هستند.

این بیمارستان با قصد خیریه بودن بنا شده و در حال حاضر در حال ساخت است. همچنین برای جذب سرمایه و تکمیل آن، در برج میلاد که متعلق به شهرداری است مراسم گلریزانی برپا شد که تبلیغ این مراسم روی صفحه اول روزنامه هایی مثل همشهری هم دیده شده است. اما این سوال باقی می ماند که آیاد بعد از اتمام ساخت این بیمارستان ماهیت خیریه ای بودن آن حفظ خواهد شد؟ اگر چنین است چرا اعضای اصول گرای شورا و همچنین شخص شهردار چندسال است که از انتشار اساسنامه بیمارستان خودداری می کنند؟ علاوه بر این، چرا ابهامات کمک های میلیاردی شهرداری به یک سازمان خیریه متعلق به همسر شهردار چهار سال است که معطل مانده؟

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: