تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۷۸۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰

عمران و خدمات روستایی دولت یازدهم در راستای اقتصاد مقاومتی

اقدامات مثبت و ارزنده دولت یازدهم در زمینه عمران و خدمات روستایی، نسبت به دوره‌های گذشته، قابل انکار نیست و نتایج مثبت و موثر در راستای تحقق سیاست‌ها و اهداف اقتصاد مقاومتی، در بخش‌های عمرانی و خدماتی در سکونتگاه‌های روستایی مورد توجه است.
تدبیر24»دستیابی به توسعه پایدار و به تبع آن توسعه پایدار روستایی، یکی از اهداف اساسی در تمامی کشورهاست که مستلزم برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و مدیریت دقیق و کارآمد است.
دست‌یافتن به توسعه‌ای پایدار و متوازن که بتواند نیازهای جامعه محلی و روستانشینان را برآورده سازد و موجب رضایتمندی و رفاه عمومی شود، نیازمند داشتن برنامه و برنامه‌ریزی منطقه‌ای و مشارکتی است.
برنامه‌ریزی توسعه روستایی جزئی از برنامه‌های توسعه هر کشور محسوب می‌شود و بی‌شک یکی از وظایف برنامه‌ریزان روستایی، یافتن راه‌حل جهت عمران و توسعه نواحی روستایی است.
توزیع متعادل امکانات و خدمات‌رسانی بهینه به سکونتگاه‌های روستایی، عامل مهمی در توسعه، عمران و آبادانی روستاهاست ،در واقع توزیع عادلانه امکانات و ثمرات توسعه در میان اکثریت جمعیت، از خصیصه‌های مهم اقتصادی سالم و پویا ست، بنابراین برنامه‌ریزان جهت تحقق این امر، سعی در کاهش نابرابری‌ها و عدم تعادل، از طریق تدوین و اجرای برنامه‌های متعدد محرومیت زدایی، توزیع متعادل و متوازن منابع و امکانات و خدمات‌رسانی و گسترش همه جانبه نتایج مثبت توسعه یافتگی، در راستای تحقق اهدلف اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار روستایی دارند.

** مدیریت محلی یکی از مهمترین اجزای دست‌یابی به توسعه پایدار است
در این میان مدیریت محلی در نواحی روستایی یکی از مهمترین اجزای دست‌یابی به توسعه پایدار در سطح ملی است که به واسطه وظایف و اختیاراتی که در عرصه سکونتگاه‌های روستایی برای آنها وضع شده‌است، نقش بسزایی در محرومیت‌زدایی و گسترش سطوح دسترسی به خدمات و امکانات عمرانی و رفاهی برای روستانشینان دارند.
دهیاری به عنوان نهادی عمومی و غیر دولتی، متولی اداره امور روستا است و عهده‌دار تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های بالادست و به عبارتی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در سطح محلی است.
بنابراین نهاد دهیاری موظف است با ارایه خدمات و امکانات زیرساختی و رفاهی مناسب، منجر به رضایتمندی ساکنین روستایی شده و شکاف بین شهر و روستا را کاهش دهد و با این اقدام موثر، می‌تواند ضمن جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به سکونتگاه‌های شهری، موجبات تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار روستایی را فراهم کند.

** از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، در مجموع 33هزارو 760پروژه اجراشده است
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت : از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، در مجموع 33هزارو 760پروژه با اعتبار24 هزار میلیارد ریال اجراشده است.
سعیدرضا جندقیان افزود: در راستای وظایف قانونی محوله به دهیاری‌ها مبنی بر انجام پروژه‌های عمرانی و خدماتی در روستاها، دهیاری‌ها از طریق اعتبارات دریافتی موظف به اجرای پروژه‌های عمرانی در روستاها هستند.
وی ادامه داد:اجرای این پروژه‌ها در روستاها باعث ارتقاء شاخص‌های کالبدی و زیست محیطی بوده که بهبود کیفیت زندگی در روستاها را سبب می‌شود و درهمین راستا طی چهار سال گذشته و با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و راهبردهای دولت برای توجه به توسعه مناطق روستایی به عنوان اساس توسعه کشور، اقدامات موثری برای افزایش اعتبارات تخصیصی به دهیاری‌ها صورت پذیرفته است.
وی اضافه کرد:به طوریکه این رقم از حدود 30 میلیارد ریال درسال 92 به 103میلیارد ریال در سال 95 افزایش یافته و مجموع این اعتبارات در دولت یازدهم برابر 71 درصد از کل اعتبارات تخصیصی به دهیاری ها از بدو تاسیس این نهاد بوده است .
جندقیان بابیان اینکه آیین‌نامه مالی دهیاری‌ها همه ساله حداقل 60 درصد این اعتبارات می‌بایست صرف اجرای طرح‌های عمرانی شود، گفت: همچنین به منظور تعادل بخشی به توزیع اعتبارات، توجه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته کشور و نیز با هدف افزایش اثربخشی اعتبارات، دردولت یازدهم با مساعدت مجلس علاوه بر اختصاص اعتبارات قانونی به دهیاری‌ها، این اعتبارات با اولویت کمک به مناطق کمتر توسعه یافته قرار گرفت .
وی ادامه داد: این اولویت ها شامل : تکمیل پروژه های نیمه تمام در چارچوب وظایف قانونی در زمینه اجرای پروژه هایی همچون بهسازی معابر، احداث ساختمان دهیاری، مدیریت پسماند، ایمنی و آتش‌نشانی، ساماندهی آرامستان و احداث غسالخانه، ساماندهی گلزار شهدا، ساماندهی اماکن ورزشی و فرهنگی، ایجاد و ساماندهی بوستان روستایی به دهیاری‌های کشور تخصیص یافت.

**71 درصد از اعتبارات دهیاری ها در دولت یازدهم پرداخت شده است
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری گفت: از مجموع اعتباراتی که از سال 1382تا کنون به دهیاری ها پرداخت شده 71 درصد آن در دولت یازدهم بوده است.
جندقیان ادامه داد:از سال 1382تا زمان حاضر 10 هزار و 300 میلیارد تومان از طریق دهیاری ها به روستاها تزریق شده که 7 هزار و 300میلیارد تومان در دولت یازدهم بوده است.
وی خاطرنشان کرد: 71 درصد این اعتبارات در دولت یازدهم تخصیص یافته است و این نشان می دهد که به کمک مجلس قوانین خوبی در زمینه تخصیص اعتبارات روستایی تصویب شده است.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری اعلام کرد: این اعتبارات به صورت نقدی، تهیه تجهیزات و ماشین آلات و همچنین آموزش دهیاران هزینه شده است.
جندقیان یادآور شد:در دولت دکتر روحانی برای اولین بار توجه جدی به سلسه مراتب سکونتگاه های خرد (روستایی )شکل گرفته و ساختار سکونتگاهی اصلاح شده است.
وی یادآور شد: توسعه زمانی اتقاف می افتد که استاندارد سازی ها اتفاق بیفتد و همچنین آموزش ها نیز مناسب باشد.
این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری ها افزود:ایران از نظر وسعت سرزمینی و پراکندگی زیاد روستاها در خاورمیانه یک کشور خاص است و هم اکنون 33 هزارو 500 دهیاری در کشور فعالیت می کند.

**دولت یازدهم 3618 خودرو عمرانی در روستاها توزیع کرد
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: در دولت یازدهم سه هزار و 618دستگاه خودرو عمرانی و خدماتی بین دهیاری‌ها توزیع شد.
جندقیان افزود: در تهیه و توزیع ماشین‌آلات بین دهیاری‌ها، مهم ترین رویکرد سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، ارتقای سطح خدمات‌رسانی به روستاها بود که سبب شد تا بخش عمده‌ای از خرید ماشین‌آلات در سال 1395 برای تهیه ماشین‌آلات خدماتی ( شامل خودروی حمل زباله و آتش‌نشانی) هزینه شود.
وی اظهار کرد:‌همچنین در دولت یازدهم، اعتباری معادل2 هزارو 475 میلیارد ریال برای تهیه ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی هزینه شده است .
وی خاطر نشان کرد: طی سال‌های 1393 تا 1395 اعتبارات ویژه‌ای در قوانین بودجه سنواتی، تحت عنوان بند «ح» تبصره 9 سال 93 و 94 و بند «و» تبصره 6 برای کمک به دهیاری‌ها درنظر گرفته شد.
جندقیان ادامه داد: در سال 1393 اعتباری بیش از یکهزارو 765 میلیارد ریال برای تامین ماشین آلات مورد نیاز دهیاری‌ها در نظر گرفته شد و در سال‌های 94 و 95 و با توجه به لزوم ارتقای سطح خدمات‌رسانی به روستاییان و نیاز دهیاری‌ها به اجرای پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه در روستاها، سبب شد تا بخش عمده‌ای از این اعتبارات به سمت اجرای پروژه‌های عمرانی هدایت شود.
وی اضافه کرد: همچنین با توجه به سطح‌بندی روستاها، خرید خودروهای حمل زباله در 2 نوع نیمه سنگین و سبک صورت گرفت که خودروهای نیمه سنگین برای روستاهایی که متمرکز بودند و امکان جمع‌آوری زباله در روستاهای سطح دهستان یا بخش وجود داشت، اختصاص یافت و خودروهای حمل زباله سبک نیز به روستاهای پراکنده در سطح استان، اختصاص داده شد.
جندقیان تصریح کرد: با توجه به اجرای حجم وسیعی از طرح های عمرانی توسط دهیاری‌ها و همچین خدمات رسانی به روستاییان در زمینه مدیریت پسماند و ایمنی و آتش نشانی، تامین ماشین آلات مورد نیاز امری ضروری است و می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سطح خدمات رسانی دهیاری ها در مدیریت امور روستاها داشته باشد.
وی افزود: برای تجهیز دهیاری ها به ماشین آلات عمرانی و خدماتی باید یک برنامه بلند مدت و مرتبط با وظایف دهیاری ها پیش بینی شود.
این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری در مورد اهداف این برنامه ها خاطرنشان کرد: کمک به دهیاری‌ها ‌در انجام فعالیت‌های عمرانی و خدماتی برای ارتقای سطح خدمات رسانی به روستاها،ایجاد منابع مالی پایدار برای دهیاری‌ها ،ایجاد فرصت‌های شغلی برای نیروی انسانی ساکن در نقاط روستایی وکمک به دولت در اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی در روستاها از جمله این اهداف به شمار می آید.
جندقیان همچنین در مورد انتخاب نوع ماشین‌آلات برای انجام وظایف محوله دهیاری‌ها تاکید کرد: این انتخاب می‌بایست با حداکثر دقت و کیفیت انجام شود و با توجه به شرح وظایف دهیاری‌ها در انجام امور عمرانی و خدماتی در روستا، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز آنها تهیه شود .
وی ادامه داد: این ماشین آلات شامل ماشین‌آلات عمرانی ( لودر، بکهولودر، مینی لودر، کمپرسی)،ماشین‌آلات خدماتی ( خودروی حمل زباله و آتش نشانی)،وسایل نقلیه عمومی و اداری ( مینی بوس ) و تجهیزات فنی (تریلر، تیغه برف‌روب ) است.
جندقیان همچنین گفت: ازابتدای تاسیس دهیاری ها تا کنون 16 هزار و 111دستگاه ماشین آلات توزیع شده است. این آمار نشان می‌‌دهد که با توجه به تاسیس بیش از33 هزار و 500 دهیاری‌ در روستاهای کشور به طور تقریبی هر 2 دهیاری از یک دستگاه خودرو دارند.
معاون سازمان شهرداری ها دهیاری ادامه داد: ماشین‌آلات توزیع شده بین دهیاری‌ها به لحاظ نوع به 2دسته عمرانی و خدماتی تقسیم‌ می‌شوند که از16 هزار و 111دستگاه 6هزار و 936دستگاه و9 هزار و 25دستگاه خدماتی هستند .

**43درصد ماشین آلات، عمرانی است
وی در مورد ماشین‌آلات عمرانی گفت: ماشین‌آلات عمرانی برای اجرای پروژ‌های عمرانی در روستاها مورد استفاده قرار می‌گیرد که سهم قابل توجهی از فعالیت‌های این ماشین‌آلات در انجام پروژه‌های بهسازی معابر بوده است که از ابتدای تاسیس دهیاری‌ها تاکنون، حدود 43 درصد، معادل 6هزارو 936 دستگاه (بک هولودر، کمپرسی، تراکتور، لودر و مینی‌لودر) از کل ماشین‌آلات را شامل ‌می‌شود.

**56درصد ماشین آلات ،خدماتی است
جندقیان گفت :ماشین‌آلات خدماتی که شامل خودروی حمل زباله و آتش‌نشانی است برای خدمات‌رسانی به روستاییان در زمینه مدیریت پسماند و ایمنی و آتش‌نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از ابتدای تاسیس دهیاری‌ها تاکنون، حدود 56 درصد، معادل 9هزار و 25 دستگاه از کل ماشین‌آلات توزیع شده بین دهیاری‌ها را شامل می‌شود

**ارتقای وضعیت ایمنی و آتش‌نشانی روستایی در دولت یازدهم
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، مقابله با حوادث و بحران های طبیعی و انسانی در روستاها را حایز اهمیت خواند و گفت: برای این منظور در دولت یازدهم وضعیت ایمنی و آتش‌نشانی روستایی ارتقا یافته است.
جندقیان بابیان اینکه حدود 25 درصدجمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند، افزود: روستانشینان نیازمند پوشش حمایتی وخدماتی مطمئن برای مقابله با حوادث و بحران‌های طبیعی و انسانی هستند به همین دلیل وضعیت ایمنی و آتش‌نشانی روستایی در دولت یازدهم ارتقا یافته است.
وی اظهار کرد: مطابق مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور، در خصوص ضوابط ایجاد پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی، هریک از این پایگاه‌ها 10 روستا را تحت پوشش قرار دهند.
وی خاطر نشان کرد:3هزار و 810 روستا، در دولت یازدهم از محل اعتبارات بند ' ح' تبصره 9 سال 93 و 94 و همچنین اعتبارات بند ' و' تبصره 6 سال‌ 95 تحت پوشش قرار گرفتند.
جندقیان گفت : به عبارت دیگر، 47 درصد از کل پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی مجهز به خودرو آتش‌نشانی نیمه سنگین روستایی در دولت یازدهم راه‌اندازی شده‌اند.
وی ادامه داد: صرفه جویی‌های ناشی از ایجاد چنین مراکز خدمات نوینی در روستاهای کشور که می‌تواند انواع حوادث از جمله آتش‌سوزی، امداد جاده‌ای و حوادث غیر مترقبه را پوشش دهد، علاوه بر حفظ سرمایه‌های انسانی در حفظ سرمایه‌های طبیعی و محیطی و ایمن‌سازی فضاهای سکونتی و کاهش این خسارات نقش موثری خواهد داشت. چرا که میزان خسارات فعلی به دلیل عدم پوشش ایمنی و آتش‌نشانی در روستاهای کشور است .
این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری ها افزود: تعداد خودرو‌های آتش‌نشانی نیمه سنگین دهیاری‌های کشور تا پایان دولت دهم 428 پایگاه های آتش نشانی نیمه سنگین در 4 هزار و 280 روستا بود که دولت یازدهم381پایگاه برای 3هزارو 810 روستا ایجاد شد .
وی اضافه کرد: باتوجه به ضرورت استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها در پیشبرد اهداف مدیریت بحران کشور وبراساس وظایف قانونی مندرج در بندهای 30 و 39 ماده 10 اساسنامه تشکیلات وسازمان دهیاری‌ها مصوب در راستای حفظ ایمنی و اطفاء حریق، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برنامه‌ریزی انجام داده است که هرساله تعدادی از روستاهای واجد شرایط کشور تجهیز می‌شوند.

**کمک به تامین نیروی انسانی پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی
جندقیان تصریح کرد: در دولت یازدهم، با عنایت به لزوم ساماندهی نیروی انسانی پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی، با اخذ موافقت مقام معظم رهبری، مبنی بر جذب نیروهای وظیفه برای فعالیت در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی و پیگیری‌های مکرر با ستاد کل نیروهای مسلح، مجوز بکارگیری مشمولین وظیفه برای فعالیت در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی صادر شد.
وی افزود: این موضوع فرصت مناسبی بود که دهیاری‌ها به دلیل عدم توانایی در تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در این پایگاه‌ها، از مشمولین واجد شرایط برای فعالیت در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی استفاده کنند.

**جذب 400 نفر نیروی وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی
جندقیان گفت: از این رو با هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح، مجوز جذب 400 نفر نیروی وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی برای سال‌های 1394 و 1395صادر شد.
وی ادامه داد: هم اکنون پایگاه‌های آتش نشانی روستایی کشور با استفاده از این نیروهای وظیفه که دوره‌های آموزشی تئوری و عملی را در مراکز آموزشی مربوطه طی کرده‌اند، در کنار کارکنان دائمی پایگاه‌ها با ظرفیت کامل برای خدمات‌رسانی به نواحی روستایی فعالیت دارند.

**یکهزار و 930 روستا در دولت یازدهم تحت پوشش سیستم مدیریت پسماند قرار گرفت
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری گفت :یکهزار و 930 روستا در دولت یازدهم تحت پوشش سیستم مدیریت پسماند(شامل مراحل جمع‌آوری، حمل و دفن بهداشتی پسماند) قرار گرفت.
جندقیان افزود : شمار روستاهای تحت پوشش سیستم جمع‌آوری پسماندها (فقط شامل جمع‌آوری و حمل زباله) نیز در دولت یازدهم به بیش از 25 هزار روستا تا پایان سال 1395، افزایش یافته است.
وی در مورد مدیریت پسماند و بهداشت محیط نیز گفت : با ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری ،تحت عنوان لزوم برخورداری عادلانه جوامع از محیط زیست سالم و گسترش اقتصاد سبز، بهبود و توسعه سیستم مدیریت پسماندهای روستایی با رویکرد رفع بحران های محیط زیستی و اجتماعی در مدیریت روستایی برنامه‌ریزی شد.
جندقیان خاطر نشان کرد: در این راستا تلاش شد با ایجاد زیرساخت‌های صحیح مدیریت پسماند و گسترش سطح آگاهی و مشارکت اقشار جامعه روستایی، شرایط نیل به سیاست‌ها و حفظ منافع زیست محیطی روستانشینان فراهم شود.
وی اضافه کرد: براساس بندهای 1 و 14 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌‌ها مبنی بر بهبود وضع زیست محیطی روستا و نیز مفاد مندرج در قانون مدیریت پسماند، دهیاری‌ها ملزم به ارتقاء سطح بهداشت و جمع آوری، حمل و دفع زباله‌های روستا است.
این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت : با توجه به تکالیف قانونی و در راستای اجرایی کردن قانون مدیریت پسماندها و آیین‌نامه اجرایی آن، معاونت امور دهیاری ها در دولت یازدهم، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی مرتبط تهیه و تدوین کرد.
جندقیان افزود : این دستورالعمل ها شامل شیوه‌نامه کاهش تولید، ذخیره‌سازی، جمع‌آوری و حمل پسماندهای روستایی،اجرایی دفن بهداشتی پسماندهای عادی در سطح روستاهای کشور و تهیه بیوکمپوست از پسماندهای فسادپذیر و فضولات دامی در مناطق روستایی کشور است .
وی ادامه داد: شیوه‌نامه پردازش، جداسازی و بازیافت پسماندهای عادی در مناطق روستایی کشور و شیوه نامه و چارچوب توسعه فرهنگ شهروندی در زمینه مدیریت پسماندهای جامد در مناطق روستایی از دستورالعمل های دیگر در این زمینه است.
معاون امور دهیاری ها سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در مورد میزان اعتبارات تخصیص‌یافته برای ساماندهی مدیریت پسماند در نواحی روستایی، در دولت تدبیر و امید گفت :موافقتنامه ساماندهی مدیریت پسماند در استان های ساحلی برای هفت استان به ترتیب برای سالهای 92،93و 94معادل 12هزار میلیون ریال ،10هزار و 260 میلیون ریال و 3هزار و 300میلیون ریال به ترتیب برای 100،530و 300روستا بوده است .
جندقیان اعلام کرد: جمع اعتبارات مدیریت پسماند از سال‌های 1392 تا 1394برای 27 استان کشور113هزار میلیون ریال بود که در یک هزار روستا اجرا شد.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تصریح کرد: همچنین اخذ طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها برای ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری‌ها و رونق کسب و کار در مناطق روستایی و تخصیص تسهیلات ارزان قیمت (با کارمزد هشت درصد با دوره بازگشت چهار سال) به طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها نیر از اقدامات انجام شده است .
وی اعلام کرد: معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در دولت یازدهم، در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، رویکردها و راهبردهایی را در دستور کار برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود در نواحی روستایی قرار داده است.
جندقیان افزود: در این راستا برنامه‌ریزی‌ لازم برای آسیب‌شناسی و شناسایی نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصت‌ها در حوزه روستایی انجام و اقدامات اجرایی در خصوص شناسایی ظرفیت‌های توسعه در روستاهای کشور انجام شده است.
وی تاکید کرد: تشکیل بانک اطلاعاتی، تقسیم‌بندی روستاهای هدف بر اساس محورهای توسعه و پیگیری جدی از استانداری‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های ذیربط استان جهت رفع موانع موجود و ارایه خدمات فنی و مشاوره‌ای برای توسعه روستاهای کشور صورت پذیرفت.

**2856 بوستان و فضای سبز روستایی در دولت یازدهم به بهره برداری رسید
مدیرکل هماهنگی عمران و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: 2856بوستان‌ روستایی و فضای سبز در دولت یازدهم احداث و به بهره‌برداری رسیده است.
اشکان جعفر کریمی در افزود: در دولت یازدهم 760 پروژه بوستان روستایی اجرا شد که 12،45درصد از مجموع طرح های عمرانی انجام شده در این مدت را به خود اختصاص می دهد.
وی خاطر نشان کرد: وجود بوستان و فضای سبز در روستاها باعث ایجاد روحیه، طراوت، نشاط و افزایش جذابیت‌های بصری در محیط‌ های روستایی می‌شود و همچنین ایجاد مکانی برای گذراندن اوقات فراغت ساکنان و مسافران و بازی کودکان از کارکردهای دیگر این فضاها است.
جعفر کریمی ادامه داد:براساس بند‌های یک و 23 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات این سازمان، دهیاری‌ها و دهیاران را موظف کرده است که زمینه های لازم برای بهبود وضعیت زیست محیطی روستا و پارک‌ها و فضاهای سبز را مهیا کند.

** اجرای بیش از 20 هزار طرح بهسازی معابر
جعفر کریمی گفت: 20هزار و 378 طرح بهسازی معابر توسط دهیاری‌ها در دولت یازدهم اجرا و به بهره‌برداری رسیده است که معادل 60 درصد از کل پروژه‌های عمرانی در این دولت را به خود اختصاص داده است.
وی خاطر نشان کرد:بر اساس بند 23 ماده 10 اساسنامه ، تشکیلات و سازمان دهیاری‌‌ها، این نهاد وظیفه فراهم کردن ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها ، فضاهای سبز، ورزشی و آموزشی، مراکز تفریحی عمومی و مجاری آب و توسعه معابر و اجرای آنها و همکاری در زمینه طرح بهسازی روستا را بر عهده دارد.
جعفرکریمی ادامه داد:بهسازی معابر از مهمترین اقدامات دهیاری‌هاست که این پروژه‌ها طیف وسیعی از پروژه‌های خرد مقیاس، مانند اجرای طرح هادی، احداث پل، آسفالت معابر و روشنایی آنها را در بر می‌گیرد.

** 45 هزار تن قیر برای بهسازی معابر روستایی در دولت یازدهم اختصاص یافت
وی اعلام کرد: 45 هزار تن قیر برای بهسازی معابر روستایی در دولت یازدهم اختصاص یافت و در اختیار دهیاری‌های قرار گرفت.
این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری ادامه داد:با توجه به اینکه، بهسازی و آسفالت معابر روستایی، جزء اولویت‌های طرح‌های عمرانی دهیاری‌ها قرار دارد و این موضوع همواره از مهمترین مطالبات ساکنان روستاها بوده است، کمک به دهیاری‌ها برای تامین قیر مورد نیاز برای بهسازی و آسفالت معابر روستایی، برای اولین بار توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال 1393 و در دولت تدبیر و امید، در دستور کار قرار گرفت.

**4هزار و 458ساختمان اداری در دولت یازدهم در روستاها احداث شد
مدیرکل هماهنگی عمران و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت :4هزار و 458ساختمان اداری( ساختمان دهیاری و دفتر شورای اسلامی)در دولت یازدهم در روستاها احداث شد.
وی اضافه کرد: به منظور انجام کلیه امور مربوط به دهیاری و لزوم پاسخگویی و رسیدگی به امور اداری اهالی روستا از قبیل صدور پروانه ساختمان، ساخت و ساز، صدور معرفی‌نامه برای افراد و تائیدیه آنها مبنی بر سکونت در روستا ،دهیاری نیاز به محلی مناسب برای استقرار دارد.
جعفر کریمی تصریح کرد: از این رو احداث ساختمان‌های اداری که معمولا شامل ساختمان دهیاری و شورای اسلامی روستاست از اولویت‌های عمرانی دهیاری‌ها است.

**بهره برداری از 932 طرح ورزشی در دولت یازدهم در روستاها
مدیرکل هماهنگی عمران و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: 932طرح ورزشی در دولت یازدهم در روستاها به بهره برداری رسید.
جعفر کریمی افزود:در راستای ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی در روستاها و لزوم توجه به ارتقای سلامت روحی و جسمی روستاییان وبراساس بند 23 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها، همکاری با دستگاه‌های مرتبط در زمینه ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی در روستاها بر عهده دهیاری‌هاست .
وی با تاکید براینکه با توجه به آیین‌نامه مالی دهیاری‌ها همه ساله حداقل 60 درصد اعتبارات می‌بایست صرف اجرای طرح‌های عمرانی شود به این نکته نیز اشاره کرد که به منظور تعادل بخشی به توزیع اعتبارات، توجه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته کشور و نیز با هدف افزایش اثربخشی اعتبارات در دولت یازدهم با مساعدت مجلس شورای اسلامی علاوه بر اختصاص اعتبارات قانونی به دهیاری‌ها از محل وجوه بند« ح » تبصره 9 قانون بودجه سال 1394 و بند «و» تبصره 6 قانون بودجه سال 95 نیز اعتباراتی در اختیار وزارت کشور قرار گرفت.
جعفر کریمی ادامه داد: این اعتبارات با اولویت کمک به مناطق کمتر توسعه یافته و تکمیل پروژه های نیمه تمام در چارچوب وظایف قانونی است.
وی اضافه کرد: این پروژه ها شامل بهسازی معابر، احداث ساختمان دهیاری، مدیریت پسماند، ایمنی و آتش‌نشانی، ساماندهی آرامستان و احداث غسالخانه، ساماندهی گلزار شهدا، ساماندهی اماکن ورزشی و فرهنگی، ایجاد و ساماندهی بوستان روستایی است .

**احداث بیش از 2هزار غسالخانه و ساماندهی آرامستان و گلزار در دولت یازدهم
مدیرکل هماهنگی عمران و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: در دولت یازدهم 2هزار و 115غسالخانه احداث و ساماندهی آرامستان و گلزار مطهر شهدا نیز انجام شد.
وی اعلام کرد: دهیاری ها براساس بند 29 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها مبنی بر ایجاد و ساماندهی غسالخانه و آرامستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آنها، وظیفه ساماندهی آرامستان در روستاها را بر عهده دارند.
جعفر کریمی افزود: همچنین برای ایجاد شرایط بهداشتی در زمینه دفن اموات و جلوگیری از بروز آلودگی‌های ناشی از آن، دهیاری‌ها، پروژه‌هایی را در قالب احداث غسالخانه اجرا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد:مکان یابی اصولی و بهداشتی غسالخانه و مکان‌گزینی صحیح از جمله اقدامات دهیاری‌ها در این خصوص است .
این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری ها ادامه داد: همچنین به منظور ارج نهادن به مقام شامخ و والای شهدای هشت سال دفاع مقدس و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره آن عزیزان و به استناد بند 13 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها مبنی بر همکاری با سازمان ها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم برای ایفای وظایف آن‌ها، دهیاری‌ها با هماهنگی و همکاری بنیاد شهید به احداث و ساماندهی گلزار شهدا در روستاها اقدام می کنند.

**اختصاص 100میلیارد ریال اعتبار برای 100طرح گردشگری روستایی در سال 95
مدیرکل هماهنگی عمران و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت :ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری‌ها و اشتغال‌زایی در روستا از سیاست ها و اولویت های دولت یازدهم است و دراین راستا 100میلیارد ریال اعتبار برای 100طرح گردشگری روستایی در سال 95اختصاص یافت.
جعفر کریمی افزود: با توجه به رویکرد‌ها و سیاست‌های دولت دکتر روحانی و وزارت کشور در تقویت اقتصاد روستایی، توجه به ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری‌ها و اشتغال‌زایی در روستا ،کمک به اجرای طرح‌های توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های مربوطه در دستور کار قرار گرفت و به اجرا درآمد.
وی خاطر نشان کرد: از میان این 100طرح گردشگری در روستاهای دارای ظرفیت و هدف گردشگری،بیشترین شمار طرح‌های اجرا شده در دولت یازدهم مربوط به طرح‌های گردشگری، تفریحی و رفاهی با 58 طرح است .
جعفر کریمی اضافه کرد:باقی این طرح ها شامل اقامتگاه بوم گردی و مسافر کاشانه22طرح ،بازارچه تولید و عرضه صنایع دستی و محصولات محلی12طرح، مجموعه آب درمانی یک طرح، بازسازی و بهره برداری از آثار تاریخی 2طرح، پارکینگ، سرویس بهداشتی و نمازخانه پنج است.
وی ادامه داد: سایر اقدامات انجام شده در زمینه گردشگری روستایی، در دولت یازدهم نیز می توان به انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به منظور حفظ میراث فرهنگی، توسعه صنایع دستی و گردشگری در شهرها و روستاها، با استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، در اسفند ماه 1395 اشاره کرد.
به گفته این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، برگزاری«نشست هم‌اندیشی دهیاران روستاهای هدف گردشگری»،تشکیل کارگروه‌های سه گانه تخصصی گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی، با عضویت شماری از دهیاران روستاهای ذیربط و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری است.
وی با بیان اینکه جلب رضایت‌مندی ساکنان نواحی روستایی یکی از اهداف اساسی برای تحقق توسعه پایدار روستایی در جوامع است ،گفت :رضایتمندی جوامع محلی از زندگی در فضاهای روستایی، ارتباط مستقیمی با میزان منابع و امکانات موجود و سطوح خدمات‌رسانی در روستاها دارد.
جعفر کریمی ادامه داد: توازن و تعادل در توزیع منابع، امکانات و خدمات‌رسانی در نواحی روستایی می‌تواند علاوه بر ارتقاء کیفیت زندگی در این فضاهای حیاتی، شان و منزلت انسانی را که بالاترین حد توسعه است، ارتقاء داده و موجبات تحقق توسعه پایدار روستایی را فراهم سازد.
وی با تاکید بر اینکه نهاد دهیاری به عنوان مدیر ارشد روستا و نماینده جامعه محلی است ،خاطر نشان کرد: دهیاری می‌تواند به واسطه وظایف و اختیاراتی که در زمینه عمران و نواحی روستایی دارد، با توزیع متعادل امکانات و خدمات، ضمن محرومیت‌زدایی، از مهاجرت‌های بی‌رویه روستاییان به سکونتگاه‌های شهری کاسته و بستر لازم برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار روستایی را ایجاد کند.
جعفر کریمی تصریح کرد: بررسی شاخص‌های ارایه شده ،بیانگر این واقعیت است که دولت یازدهم برغم وجود بحران‌ها و چالش‌های اقتصادی در زمینه اعتبارات، همواره تلاش کرده است با رویکردی منطقه‌ای و فضایی، در راستای ارتقاء کیفیت زندگی و رفاه عمومی در نواحی روستایی، اقدامات مؤثر و ارزنده‌ای انجام دهد .
وی یاد آوری کرد:با برنامه‌ریزی و سیاست‌گزاری‌های صحیح و کارآمد، عمران و آبادانی سکونتگاه‌های روستایی و به دنبال آن، تحول و توسعه پایدار روستایی به ارمغان خواهد آمد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: