تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
کد خبر: ۷۹۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱

رای حلال و حرام جامعه را در‌گیر تنش می‌کند

یدالله طاهرنژاد

تدبیر24» انتخابات دولت دوازدهم به پایان رسید و حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب ملت موفق شد با آرای چشمگیر خود را برای ادامه کار دولت آماده کند.‌ پس از انتخابات از سوی حامیان و رقبای آقای روحانی بحث‌هایی مطرح شد. رقبای او از ایجاد دولت درسایه و همچنین تخلفات انتخاباتی صحبت می‌کنند و معتقدند که رقیب آقای روحانی موفق شده 16‌میلیون رأی حلال کسب کند. حامیان آقای روحانی نیز از لزوم اصلاح کابینه دولت یازدهم و تغییرات اساسی در آن برای تشکیل دولت دوازدهم صحبت می‌کنند. برای بررسی این بحث‌ها و مواضع مخالفان و موافقان دولت با یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت‌وگویی کردیم. در ادامه متن گفت‌وگوی یدا... طاهرنژاد با «آرمان» را می‌خوانید.


یکی از جدی‌ترین مطالبات و تقاضاهایی که حامیان آقای روحانی از او دارند، مربوط به بحث کابینه دولت دوازدهم است، مبنی بر اینکه کابینه بهتری نسبت به دولت یازدهم انتخاب شود و در چینش کابینه جدید، نقدهایی را که نسبت به کابینه قبل وجود داشت بر طرف کنند. به نظر شما آقای روحانی تاچه اندازه لازم است تغییراتی را در کابینه دولت دوازدهم ایجاد کند؟


البته خود آقای روحانی در مصاحبه‌های اخیر اعلام کرده است که کابینه دولت دوازدهم جوان‌تر خواهد شد. حامیان آقای روحانی نیز مطالبه دارند که کابینه آتی جوان‌تر شود و تیم اقتصادی کابینه نیز حتما باید نسبت به دولت یازدهم منسجم‌تر و متحدتر باشند تا بتوانند با همفکری، همکاری و همدلی با یکدیگر، فضای اقتصادی کشور را در پسابرجام بهبود ببخشند. از تعارض و دوگانگی یا چندگانگی اجتناب شود و همچنین دولت به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که همه وزارتخانه‌ها در عرصه بین‌المللی از یک سیاست واحد که توسط وزارت خارجه تدوین و تصویب می‌شود، تبعیت کنند. وزارتخانه‌ها در خارج از کشور، ناهمگن و ناهماهنگ نباشند تا به حیثیت، منافع و وجهه ملی کشور لطمه‌ای وارد نشود. کابینه باید به گونه‌ای چینش شود که از ستاد دولت حرف‌شنوی داشته باشد. اگر برخی از وزرای کابینه خود را مستثنی از تبعیت از سیاست‌های دولت و ستاد دولت ببینند باعث گسیختگی کابینه خواهد شد. در این دوره آقای روحانی باید عنایت داشته باشد که تیمی را به کار بگیرد که با کل دولت همسو باشد و حرف‌شنوی داشته باشد. اینها سیاست‌هایی است که به نظر می‌رسد اگر رعایت شود، کمک شایانی به دولت در رونق اقتصادی خواهد کرد که یک مطالبه ملی است و انتظارات جامعه را پاسخ می‌دهد.


آیا بحثی مبنی بر هماهنگی دولت با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای چینش کابینه جدید وجود دارد و کابینه جدید به صورت مشورتی بسته شود؟


دولت اگر از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نظرخواهی کند، شورای عالی نیز با کمال میل پاسخ خواهد داد ولی اینکه شورا خود را بدون درخواست دولت بخواهد درگیر کابینه کند، چنین بحثی مطرح نیست و بعید می‌دانم که شورا قصد داشته باشد بدون دعوت، به این موضوع ورود کند.


بسیاری از لزوم تجدید نظر در ساختار و سازوکار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بحث می‌کنند که به ویژه از سمت اصلاح‌طلبان جوان مطرح می‌شود. آقای عارف نیز به‌عنوان رئیس شورای عالی، درباره این موضوع صحبت کرد. به نظر شما لزوم این تجدید نظر در ساختار در چه جایی حس می‌شود و تا چه اندازه نیاز به تغییر است؟


شورای عالی پس از آسیب‌شناسی و ترمیم وتجدید ساختار، کار خود را جلو برد و به نظر می‌رسد که موفق هم بود. طبیعی است که گله‌مندی‌هایی وجود داشته باشد اما امروز، در ترکیب شورای عالی، هم بانوان و هم جوان‌ها حضور دارند. البته می‌توان آن را مقداری پررنگ‌تر کرد اما به عقیده من ترکیب مناسبی وجود دارد و اگر درست مدیریت شود، ساختار آن پاسخگوی جامعه اصلاح‌طلبی هست.‌


جناح رقیب پس از شکست از آقای روحانی بحث‌هایی را عنوان کرد و اخیرا موضوع آرای حرام و حلال مطرح شده است. وزارت کشور نیز پاسخ این موضوع را داد و آن را خلاف امنیت ملی کشور دانست. به نظر شما این موضوعات چه تاثیری می‌تواند بر معنای سیاسی کشور داشته باشد.


ببینید، مشخص نیست که منظور این افراد چیست و چه هدفی را دنبال می‌کنند. خوب است که آنهایی که این بحث‌ها را مطرح کرده‌اند تفسیر کنند که چه منظوری دارند‌. تا امروز چنین رسمی نبوده که جناح بازنده، پس از انتخابات، باب خصومت و دشمنی جدیدی را باز کند و جامعه را آبستن تنش کند. امیدوارم که این رویه که در پیش گرفته شده، بسیار سریع کنترل شده و پایان یابد. پیش از نمازجمعه تهران نیز خطیب نماز جمعه به این موضوع اشاره کرد و اظهار داشت که رئیس‌جمهور منتخب مردم، حرمت دارد. این بحث‌ها جز اینکه جامعه را در تنش و ناامنی گرفتار کند، هیچ‌دستاوردی برای جناح ناموفق انتخابات ندارد.


بحث دیگری در رابطه با دولت در سایه مطرح شده است. به نظر شما این موضوع چه آسیب‌هایی را به دنبال دارد؟


به نظر من مشکلی ندارد که این بحث را پیگیری کنند. در دنیا نیز این موضوع غیرمعمولی نیست که حزب شکست‌خورده، سازوکاری را تعریف می‌کند که فعالیت دولت را رصد کرده و نقد می‌کند، در جریان تحرکات دولت قرار می‌گیرد و در عین حال آمادگی خود را برای اداره کشور بالاتر می‌برد تا اگر در انتخابات‌های بعدی پیروز شد، از آگاهی بیشتری برخوردار باشد و بتواند کار خود را سریع‌تر و بهتر پی بگیرد. این هیچ‌اشکالی ندارد که در عین رفاقت آن را پیگیری کنند. به این طریق، این عزیزان از مشکلات کشور هم باخبر می‌شوند و نقدهای منطقی‌تری را مطرح می‌کنند. در ایران این موضوع سابقه نداشته اما اگر این بحث را راه بیندازند بد هم نیست و می‌تواند در آینده مفید باشد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: