تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
کد خبر: ۷۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
شورای عالی‌ سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، مهم‌ترین رکن و سازوکاری است که برای هماهنگی و ایجاد همگرایی و اتحاد در میان گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب ایجاد شد.

تدبیر24» تقریبا اصلی‌ترین و مهم‌ترین شخصیتهای سیاسی اصلاح‌طلب از سه سال ونیم پیش این شورا را تنها محور هماهنگی و همگرایی در میان گروه‌‌های سیاسی اصلاح‌طلب قلمداد کرده‌اند. در دو رویداد سیاسی مهم کشور که به نوعی نقطه عطفی در تاریخ سیاسی کشور در طول یک دهه گذشته نیز محسوب می‌شوند، یعنی انتخابات‌‌های سال 94 و انتخابات اردیبهشت 96، ماحصل اقدامات و جمعبندی رویکردهای این شورا در قالب لیست‌های انتخاباتی و سیاستگذاری انتخاباتی به منصه ظهور رسید و این امر با اقبال خارق‌العاده و خیره‌کننده مردم و جامعه مواجه گردید. به‌طورکلی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یک دستاورد مثبت برای جبهه اصلاحات است و در چارچوب اهدافی که تعیین شد، موفق بوده است. اما راه‌ها و راهکارهای بهتر شدن و کارآمدتر شدن این شورا نیز باز است.

نویسنده اعتقاد دارد در آینده با انباشت تجربه بیشتر توسط گروه‌های اصلاح‌طلب، مکانیسم‌های کار و دستاوردهای سیاسی این جریان در راستای عملکرد مثبت‌تر گام برخواهد داشت. شورای عالی سیاستگذاری به رغم کارنامه موفق در طول چند سال گذشته به تغییرات و بازبینی‌های تازه‌ای نیز نیازمند است. یکی از مواردی که این شورا باید در آینده بر آن تمرکز داشته باشد، اتکای این شورا به زیرساخت‌های حزبی مجموعه‌های عضو است. شورا باید برای تعمیق فرهنگ تحزب و ایجاد بسترهای حزبی مستحکم تلاش کند، زیرا این مساله باعث خواهد شد روند مردمسالاری در درون خود جریان اصلاح‌طلب بیشتر نهادینه شود و در نتیجه تصمیمات این شورا نیز از پایین به بالا اتخاذ خواهد شد. این امر نه تنها فشارها و انتقادات نسبت به این شورا را کاهش خواهد داد، بلکه باعث کارآمدی بیشتر و هماهنگی بهتر با گروه‌های اصلاح‌طلب نیز خواهد شد. نکته دیگر برای بهبود عملکرد شورای عالی، شفاف‌سازی سازوکار و مکانیسم‌های تصمیم‌گیری در این شوراست. اصلاح‌طلبان به اصل شفاف‌سازی تصمیمات به عنوان یکی از مبانی حکمرانی خوب معتقد هستند و با تمام توان نیز برای عملیاتی کردن آن در جامعه تلاش می‌کنند. به همین دلیل این مساله را باید در سازوکارهای تشکیلاتی و مجموعه‌های سیاسی خود دنبال کنند. در این صورت باعث گزینش افراد کاملا متعهد و باورمند به اصول اصلاحات خواهند شد. شفافیت تصمیم‌گیری و شفافیت انتخاب در نهایت گفتمان اصلاحات را در مسیر عملیاتی کردن کامل مبانی خود قرار خواهد داد. از طرفی دیگر، با توجه به گرایش گروه‌های میانه‌رو و حتی اصولگرا به اندیشه‌های اصلاحات، این شورا باید در راستای جامعیت بیشتر گام بردارد. در طول چهار سال گذشته بخش بزرگی از گروه‌های میانه‌رو با گفتمان اصلاحات همراه شده‌اند، به همین دلیل شورای عالی باید مکانیسم‌هایی در پیش گیرد تا محوریت بیشتری نسبت به قبل داشته باشد و به نوعی بتواند نمایندگی تمامی گروه‌هایی را که با اصلاحات همراه هستند، بر عهده بگیرد، ضمن اینکه هویت اصلاح‌طلبی شورا نیز به نوعی حفظ شود و توازنی در این میان و در مورد این مساله مهم ایجاد گردد. این سه نکته باید در آینده به‌طور جدی توسط شورای عالی و شخصیت‌های برجسته این گفتمان به عنوان مبانی تغییرات جدید مورد توجه قرار گیرند.



سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب



بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها