تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۷۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵

نگاه سیاسی به شهر و شهروندان خیانت به امانت مردم است

موضوع انتخاب شهردار امر مهمی است که این روزها بسیار مورد بحث قرار می‌گیرد.
 تدبیر24» علی‌رغم این‌که اعضای منتخب شورای شهر، تعیین‌کننده شهردار هستند و در این خصوص به تصمیم‌گیری می‌پردازند اما در این میان گمانه‌زنی‌ها، ارزیابی‌ها و گزارش‌های رسانه‌های مختلف را می‌توان به نوعی کمک به اعضای شورای شهر در این انتخاب مهم دانست که باتوجه به آن‌ها و بر مدارشان شهردار را انتخاب کنند.

دارا بودن ویژگی‌های مبنایی و مدیریتی درخصوص انتخاب شهردار به‌ویژه برای کلانشهری همچون تهران از اهمیت خاصی برخوردار است؛ از جمله این ویژگی‌های مبنایی در وهله نخست می‌توان به

اطمینان از سلامت اجرایی، سلامت شخصی و همچنین مالی شخص شهردار اشاره کرد که باید محور قرار گیرد. اعتقاد شهردار به تعهداتش به مردم و همچنین نوع نگاه به منافع ملی و در اولویت قرار دادن منافع ملی بر شخصی و جناحی نیز امر مهمی است که باید حتماً درراستای انتخاب شهردار مورد توجه قرار گیرد. اگر چنین ویژگی‌های مبنایی در شخص شهردار وجود نداشته باشد قاعدتاً دیگر امتیازات به هیچ‌وجه قابل ارزیابی نیستند. این نکته غیرقابل انکار است به اشخاصی که منافع ملی و سرنوشت شهر و شهروندان برایشان محلی از اعراب ندارد، نباید میدان داد.

نکته قابل توجهی که باید درخصوص مدیریت شهری آن را مورد ارزیابی قرار داد، کارآمدی شهردار از جهت مدیریت شهری است. به این معنا که نباید شأن شهردار از جایگاه ملی به جایگاه محلی و جناحی نزول یابد. در حقیقت سکاندار شهر باید نگاهی ملی به موضوعات مختلف داشته باشد و منافع شهروندان را در مدیریت شهری ملاک قرار دهد.

سابقه اجرایی و مدیریت در سطوح ملی و کلان نیز از دیگر معیارهایی است که باید در راستای مدیریت کلان و کارآمدی شهردار مورد ارزیابی قرار داد. اعضای شورای شهر همچنین باید روحیه «آینده‌محوری» و «نگاه توسعه‌ای به شهر» در شهردار آینده را مورد بررسی قرار دهند چراکه شهرداری که نگاه روزمره به شهر و مسائل شهری داشته باشد قطعاً پاسخگوی نیازهای آینده شهر نخواهد بود.

بی‌شک توسعه شهرنشینی شهرداری را می‌طلبد که نگاه توسعه‌ای داشته باشد البته باید این نکته را موردتوجه قرار داد که نگاه توسعه‌ای به معنای گسترش شهر نیست، بلکه به معنای به کارگیری جدیدترین فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها و همچنین پاسخگویی به نیازهای شهروندان به‌ویژه جوانان در حوزه شهری و مهم‌تر از همه اعتقاد به مشارکت مردم در پروژه‌های شهری است.

قطع‌یقین مسؤولیت‌پذیری و اعتقاد به پاسخگو بودن از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های شهردار است؛ شهردار کلانشهری همچون تهران نه فقط به اعضای شورای شهر بلکه به همه مردم و نمایندگان‌شان در مجلس شورای اسلامی باید پاسخگو باشند به تعبیر دیگر در حوزه نظارتی شهردار باید نظارت‌پذیر باشد نه نظارت‌گریز.

آنچه در سطور قبل به آن اشاره شد از جمله مهم‌ترین ملاک‌هایی است که اگر اعضای شورای شهر بدون توجه به آن‌ها و صرفاً در چارچوب موازین سیاسی و جناحی بخواهند به ارزیابی و انتخاب شهردار بپردازند،  قطعاً خسارت‌های بسیاری متوجه شهرداری پایتخت می‌شود و بدتر از آن اعتبار شورای شهر که با رأی مردم انتخاب شده‌است، زیر سؤال می‌رود. چراکه نگاه سیاسی به شهر و شهروندان خیانت به امانت مردم است و شهرداری موفق خواهد بود که نگاهش امانتداری باشد نه نگاه کاسبکارانه و جناحی.

در این میان نکته مهمی که اعضای شورای شهر باید به آن توجه داشته باشند این است که اعضای شورا نماینده همه شهروندان هستند و صرف‌نظر از این‌که چه افرادی به آن‌ها رأی دادند باید خود را نماینده همه مردم بدانند از این رو در ارزیابی و انتخاب شهردار نباید به هیچ‌وجه نگاه جناحی و سیاسی داشته باشند و یا سلیقه سیاسی را در بررسی ملاک‌ها مورد توجه قرار دهند.

اعضای شورای شهر باید همواره اصل بی‌طرفی را رعایت کنند و تحت‌تأثیر جناح خاصی مبادرت به انتخاب شهردار نکنند چراکه در این صورت چنین به نظر می‌رسد که شورای شهر از جامعیت خود عدول کرده و درگیر جناح‌بندی‌های سیاسی شده است در حالی‌که تلاش اصلی اعضای شورای شهر باید مردم‌محوری و اصل قرار دادن منافع ملی باشد. 



علیرضا رحیمی، نماینده مجلس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: