تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
کد خبر: ۸۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹

شکست داعش در خاورمیانه

داعش در خاورمیانه هر روز به شکست همه جانبه نزدیک‌تر می‌شود. این مهم یک پیروزی برای بشریت محسوب می‌شود، این پیروزی تنها مختص مردم عراق و سوری‌ها نیست، بلکه کل جهان از آن خرسند هستند. با این وجود از هم پاشیدن پایه‌های قدرت خلافت ابوبکر بغدادی در خاورمیانه می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ برای دیگر کشورها تبدیل شود.
تدبیر24»رنالدی صوفیان، خبرنگار ارشد، سایت خبری Indonesia CNN نوشته است: داعش از سال ۲۰۱۳ برای تشکیل خلافت اسلامی با معیارهای ویژه خود تلاش می‌کرد. آنان تا حدی هم به این هدف خود دست یافتند و توانستند بخش قابل توجهی از عراق و سوریه را اشغال کنند. در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر از خاک سوریه و عراق در اختیار داعش بود. هیچکس از تعداد دقیق اعضای داعش خبر ندارد. عده‌ای این گروه را ده‌ها هزار نفری عنوان می‌کردند و عده‌ای نیز صدها هزار نفری.

داعش که اعضای خود را از سراسر دنیا منجمله اندونزی جذب کرده بود با مقاومت و حملات نیروهای ارتش سوریه، عراق و ائتلاف ضد تروریستی کشورهای مختلف روبرو شد تا جایی که امروز این گروه بیش از ۶۰ درصد از نواحی تحت سلطه خود را از دست داده است. دولت عراق نیز رسما پیروزی خود علیه داعش را اعلام داشت. آنان شهر موصل به عنوان اصلی‌ترین پایگاه داعش را پس از ماه‌ها به تصرف خود درآوردند. با وجود اینکه هنوز برخی از نواحی نه چندان استراتژیک در اختیار داعش است ولی می‌توان به یقین از پیروزی عراق علیه داعش خبر داد.

با این وجود نویسنده معتقد است شکست داعش در خاورمیانه به معنای پایان راه این گروه نیست. به یقین بازماندگان داعش از این پس تلاش خواهند کرد تا به شکلی جدید در جهان حضور یابند و یا به شکل گذشته خود بازگردند. پیش بینی می‌شود داعش پس از شکست در خاورمیانه به رویکرد گروه تروریستی القاعده پس از شکست در افغانستان روی بیاورند و به حمالت تروریستی مختلف در جهان بپردازد. داعش از این پس دیگر توان مبارزه رودررو مانند آنچه در سال‌های اخیر در سوریه و عراق شاهد آن بودیم را نخواهد داشت. این مهم یک زنگ خطر برای تمامی کشورهاست زیرا اعضای داعش تبدیل به سلول‌های تروریستی خواهند شد که در سراسر جهان پخش هستند و شناسایی آنان نیز بسیار دشوار است.

آنان با توجه به اینکه سطله خود را در عراق و سوریه از دست داده‌اند تلاش می‌کنند تا حملات تروریستی را علیه مردم عادی در نقاط مختلف دنیا انجام دهند و متاسفانه این حمالت نه تنها در عراق و سوریه بلکه امکان وقوع آن در اندونزی نیز وجود دارد. سلول‌های تروریستی پس از داعش به صورت کامال خودمختار عمل خواهند نمود. برخی از آنان حتی ارتباط مستقیمی نیز با داعش ندارند و تنها برای دفاع از ایدئولوژی خود دست به چنین اقدامی می‌زنند. با وجود اینکه آمار رسمی مشخصی در دست نیست ولی بسیاری از منابع آگاه تعداد اتباع خارجی پیوسته به داعش را ۲۷ هزار نفر عنوان نموده‌اند. پیش بینی می‌شود صدها تن از اتباع اندونزی نیز در میان این ۲۷ هزار نفر باشند، منجمله "بحر النعیم" که از وی به عنوان مغز متفکر حمالت تروریستی سال ۲۰۱۶ در خیابان Thamrin جاکارتا، یاد می‌شود.

شکست داعش در خاورمیانه موجب بازگشت اعضای این گروه به کشورهای خود در سراسر جهان می شود. آنان پس از بازگشت به کشورهای خود تبدیل به رهبران فعال گروه‌های ترویستی در داخل کشورهایشان می‌شوند و با انتقال تجربه خود که نتیجه اقدامات خشونت آمیز و تروریستی در گروه داعش است، موجب می‌شوند تا شبکه‌های تروریستی در کشورشان قوی‌تر از گذشته شوند. این مهم دقیقا همان رویداد سال ۲۰۰۰ در اندونزی است. در آن سال‌ها بمب‌های بسیار قوی در جزیره بالی منفجر شد. مسئولیت این بمب گذاری را گروه "جماعت اسلامی" برعهده گرفت که تحت حمایت تروریست‌های اندونزیایی بازگشته از افغانستان به کشور بود. آنان در بازگشت به کشور از افغانستان تجارب خود در خصوص چگونگی ساخت بمب‌های قوی را به گروه‌های تروریستی داخل کشور آموزش دادند. لذا پیش بینی می‌شود اندونزی یکی از کشورهایی خواهد بود که روزها، ماه‌ها و سال‌های آتی با خطر حملات تروریستی روبرو خواهد بود. دولت می‌بایست در اسرع وقت راهکاری برای برون رفت از این مسئله بیابد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: