تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
کد خبر: ۸۸۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

همت در جذبِ بازماندگان

دولت یازدهم از روزهای نخست فعالیت با عنایت ویژه به استان سیستان و بلوچستان تلاش گسترده ای را در بخش های مختلف به ویژه آموزش و پرورش آغاز کرده و موفق شده تا کنون 120 هزار بازمانده از تحصیل را جذب کند و 70 هزار نفر دیگر را نیز به زودی جذب کلاس های درس خواهد کرد.
تدبیر24»بازمانده از تحصیل تنها به معنی فرا نگرفتن خواندن و نوشتن نیست بلکه در مفهومی خاص تر بازماندن از تمام حقوق قانونی و حق افزایش تفکر و بینش تلقی می شود.
خوشه های طلایی دانش بر ابر دانایی تنها از راه تجربه صرف ممکن نیست و باید برای رسیدن به این مفهوم عمیق در دل سواد آموزی و تحصیل چنگ زد و از آن راهی برای حصول زندگی ارزنده بهتر یافت.
بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان از مظلومترین و ضعیفترین اقشار هستند که علت اصلی این عقب ماندگی را می توان در ابتدا فقر مالی و سپس فقر فرهنگی خانواده ها دانست.
کودکانی که بجای کتاب آچار و پبچ گوشتی در دست گرفته و بجای صدای دلنشین الف، ب، پ،.. مجبورند الفبایی سخت و دردناک از جامعه را تجربه کنند و در این راه با آرمانها و آرزوهایی که گاهی کاذب هستند روبرو شوند.

**بازماندگی از تحصیل از زبان کودکان بازمانده
یکی از کودکان بازمانده از تحصیل زاهدان به خبرنگار ایرنا گفت: تنها کلاس اول را به مدرسه رفتم و پس از آن به دلیل شرایط نامطلوب مالی خانواده مجبور شدم تا برای کار کردن مدرسه را رها کنم.
سعید زابلی ادامه داد: خیلی دلم می خواهد به کلاس درس بروم و سواد داشته باشم اما فرصت اینکار پیش نمی آید و باید هر روز بیشتر کار کنم.
وی افزود: کار من گل فروشی در چهار راه های مختلف از جمله چهار راه جانبازان - بهداشت و دانشگاه - معلم و معلم - بزرگمهر در زاهدان است.
وی تصریح کرد: پول ناچیز حاصل از اینکار را به پدرم می دهم تا خرج زندگی ما بشود.
یکی از کودکانی سیستانی در شمال سیستان و بلوچستان که به تازگی ترک تحصیل کرده است به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل اصلی من برای ترک تحصیل نخست نداشتن پول کافی برای تهیه لباس مناسب برای رفتن به مدرسه و نیز مختلط بودن مدرسه مان بود و پدرم دیگر اجازه مدرسه رفتن را به من نداد.
ندا نارویی تصریح کرد: خیلی دلم میخواهد به مدرسه بروم و دوستانم را ببینم و با هم درس بخوانیم.
وی خاطرنشان کرد: هم اینک در خانه بیکار هستم و کتاب های قبلی ام را مطالعه می کنم.
یکی از روستاییان بلوچستان در جنوب سیستان و بلوچستان که هر سه فرزندش از تحصیل بازمانده اند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 2پسر دارم و یک دختر که هر کدام چند سال به مدرسه رفته اما مشکل روستای ما دور بودن مدرسه از روستا بود.
شعیب صلاح زهی ادامه داد: هم اینک 2 پسرم همراه بدوکی ها (کوله بران و قاچاقچیان سوخت) کار می کنند و دخترم هم که به سن قانونی برسد شوهرش می دهم.
وی افزود: سواد به درد ما اقشار ضعیف و بی پول نمی خورد بلکه ما باید از کودکی به فکر کار و درآمد باشیم تا بتوانیم خرج زندگی را در بیاوریم.
در این میان اما هستند کودکانی که روزانه تا 10 کیلومتر و حتی بیشتر را برای کسب علم و دانش طی کرده و در کلاس های درس حاضر می شوند.
بهمن عیسوی یکی از دانش آموزان مدرسه واصلان شهرستان زهک به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر روز صبح مسافتی حدود 10 کیلومتر را برای رسیدن به مدرسه طی می کنم و ظهر نیز همین مسافت را باز می گردم.
وی ادامه داد: بارها تصمیم گرفتم از خیر مدرسه بگذرم اما وقتی به محیط مدرسه و دوستانم فکر می کنم دلم می خواهد هر روز این راه را بیایم.
در این مدرسه بیشتر کودکان با دوچرخه یا پیاده مسافت های طولانی را طی می کنند و از این پیمودن روزگار خرسندند زیرا این شادی را می توان در زنگ های تفریح از صدای خنده بلند دانش آموزان و نیز در ساعت های ورزش از شور و شوق آنان فهمید.

**آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان پیشرو در جذب کودکان بازمانده از تحصیل
آموزش و پرورش این استان در سالهای اخیر با کاری جهادی تمام تلاش خود را برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل بکار گرفته و موفقیت بسیار خوبی نیز در این زمینه بدست آورده که جایگاه این کار به دلیل گسترش علم و دانش و افزایش شان اجتماعی و آشنایی مردم با حقوق آن به حدی رفیع است که نمی توان آن را در قالب کلمات گنجاند.
در سه سال گذشته 120 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان به کلاس های درس رفتند و جذب 70 هزار کودک بازمانده از تحصیل جدید و افزایش دانش آموزان تا 700 هزار نفر از اولویت های امسال آموزش و پرورش این استان است.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار داشت: با وجود تلاش های بسیاری که در سه سال اخیر برای جذب 120 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان انجام شده است اما هنوز 70 هزار کودک دیگر بازمانده از تحصیل در این استان وجود دارند که تلاش برای جذب آنان همچنان ادامه دارد.
علیرضا نخعی بیان کرد: یکی از اهداف اصلی این سازمان جذب این کودکان به کلاس های درس است که با جذب این افراد به 630 هزار دانش آموز موجود می توان شاهد افزایش تعداد دانش آموزان به 700 هزار نفر در سال تحصیلی پیش رو باشیم.
وی اظهار داشت: هم اینک 26 هزار کلاس درس با متوسط تراکم 24 نفر وجود دارد که می توان با افزودن سه نفر به این کلاس ها شرایط را برای حضور 75 هزار دانش آموز جدید در مدارس فراهم کرد.
وی افزود: افزایش هزار کلاس درس جدید برای سال تحصیلی پیش رو در نظر گرفته شده است که می توان از این ظرفیت نیز برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل بهره گرفت.
نخعی ادامه داد: 35 درصد مدارس متوسطه استان جمعیتی کمتر از حد استاندارد یعنی 65 نفر دارند که باید با ارائه سرویس مدارس برای کودکان سعی در تجمیع آنان در مدارس کرد.
وی تصریح کرد: با ارائه خدمات سرویس مدارس تا کنون توانسته ایم 30 هزار کودک را جذب کلاس های درس کنیم که پیش بینی شده است درصورت استفاده از حداکثر توان بتوان به 60 هزار دانش آموز سرویس مدارس ارائه داد.
وی خاطرنشان کرد: تحقق این هدف مستلزم 75 میلیارد ریال اعتبار است.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بیان کرد: هم اینک مدارس شبانه روزی استان با 22 هزار دانش آموز موجود، کمتر از ظرفیت خود فعالیت می کنند که می توان با استفاده از حداکثر ظرفیت مدارس این رقم را به 32 هزار دانش آموز افزایش داد.
وی افزود: این امر تنها با افزایش 30 درصدی اعتبارات مدارس شبانه روزی معادل 32 میلیارد ریال محقق می شود.

**آموزش از راه دور برای کودکان کار
یکی از فعالیت های ارزشمند در حوزه سواد آموزی توجه کردن به کودکان کار است زیرا کودکان کار حقیقتی انکار ناپذیر در جامعه هستند و باید برای تحصیل و افزایش سطح دانایی آنان اقدام شود.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به راه اندازی سیستم آموزش از راه دور اظهار داشت: هم اینک 84 مرکز آموزش از راه دور در استان راه اندازی شده و هفت هزار و 600 دانش آموز نیز در آنها ثبت نام کرده اند.
نخعی تصریح کرد: شهریه این مراکز 2 میلیون ریال در سال است.
وی خاطرنشان کرد: این مراکز می توانند 25 هزار دانش آموز را جذب کنند و با توجه به اینکه فرصت بسیار خوبی برای کودکان کار هستند باید برخی تخفیف ها در شهریه آنها اعمال شود.
وی بیان کرد: می توان با اعمال تخفیف 50 درصدی شهریه این مراکز و پرداخت بقیه شهریه توسط آموزش و پرورش و خیران، به ارتقاء سطح دانش کودکان کار در سیستان و بلوچستان کمک کرد.

**رابطه مستقیم جذب بازماندگان از تحصیل و کاهش معضل اعتیاد
یکی از معضلاتی که همواره در کمین کودکان بازمانده از تحصیل قرار دارد روی آوردن به کارهای کاذب و نیز اعتیاد به عنوان ریشه تمام ناهنجاری های جامعه است.
مدیرکل آموزش و پرورش و رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان از جذب حدود 120 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سه سال گذشته در این استان به کلاس های درس خبر داد و این امر را حرکتی در راستای ارتقاء سلامت اجتماعی دانست.
نخعی خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح تحصیل سبب افزایش آگاهی و در نتیجه کاهش معضل اعتیاد در بین افراد جامعه می شود.

**جذب 130 هزار بازمانده از تحصیل زیر 50 سال در استان
تمام بازماندگان از تحصیل سیستان و بلوچستان کودکان نیستند بلکه افراد بزرگسالی نیز در سیستان و بلوچستان وجود دارند که سالها قبل تحصیل را رها کرده و به دلایل مختلف حتی برای فراگیری خواندن و نوشتن هم به سراغ درس و کلاس نیامده اند.
یکی از بانوان ساکن زابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 43 سال قبل برای اولین بار به مدرسه رفتم اما چون از محیط آنجا می ترسیدم دیگر به مدرسه نرفتم.
گل بی بی ملاشاهی بیان کرد: پس از آن نیز علاقه ای به مدرسه نشان ندادم و درگیر ازدواج و بچه داری شدم.
وی افزود: اکنون بعد از گذشت سالیان زیاد حسرت میخورم که کاش به مدرسه رفته بودم و سواد آموخته بودم زیرا فرد بیسواد همچون آدم نابینا است.
وی ادامه داد: مشکل اصلی من این است که نمی توانم قرآن را بخوانم و به این دلیل همیشه عذاب وجدان دارم.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود آمادگی برای تحصیل افراد بزرگسال در استان بیان کرد: 130 هزار نفر بیسواد زیر 50 سال در سه سال گذشته در این استان در کلاس های سواد آموزی جذب شده اند.
نخعی اظهار داشت: هدف اصلی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تعلیم و سواد آموزی به تمام بازماندگان از تحصیل است.
وی گفت: هم اینک در 300 نقطه جمعیتی این استان هیچ بازمانده از تحصیل زیر 50 سال وجود ندارد.
وی افزود: یکی دیگر از معضلات موجود در این استان ترک تحصیل کودکان است که اغلب این کودکان از خانواده هایی با سطح سواد پائین هستند.

**اراده دولت بر جذب بازماندگان تحصیل در سیستان و بلوچستان
یکی از اساسی ترین اقدامات استاندار سیستان و بلوچستان از بدو حضور در این استان از حدود سه سال قبل تلاش جدی برای جذب بازماندگان از تحصیل بوده است که با بررسی عملکرد وی می توان نمره خوبی را به این تلاش داد.
استاندار سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: 120 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سه سال اخیر در این استان شناسایی وبه کلاس های درس رفتند.
علی اوسط هاشمی افزود: برای جذب 70 هزار کودک دیگر بازمانده از تحصیل در این استان باید تمام دستگاه ها متحد شوند و هیچ محدودیت اعتباری نیز در این زمینه وجود ندارد.
وی اظهار داشت: بر اساس مذاکرات انجام شده با دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مسئولان مرتبط به جذب و آموزش کودکان بازمانده از تحصیل در این استان اعتبار مربوط به این امر را تخصیص شده فرض کنند و در این زمینه هیچ دغدغه ای نداشته باشند.
وی با اشاره به افزایش ظرفیت های فنی و حرفه ای در سیستان و بلوچستان ادامه داد: افزودن 19 مرکز مهارت های کار و دانش در سطح استان یکی از فعالیت های مطلوب آموزش و پرورش و فنی و حرفه ای تلقی می شود.
استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: به منظور ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان بخصوص جذب بازماندگان از تحصیل همکاری برای تکمیل مدارس خیر ساز باید در اولویت کار دستگاه های مربوطه قرار گیرد.
هاشمی هم چنین با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی ادامه داد: نباید در مناطقی که به نسبت جمعیت خود به اندازه کافی مدرسه دارند، کلاس درس ساخته شود بلکه مدارس باید در سایر مناطق که از این امکانات کم بهره ترند ساخته شود.
چه لذت بخش است چیدن خوشه های تعلیم و تعلم و تناول کردن آن در راه رشد شخصیت و شان انسانی که بالتبع سبب ارتقاء سطح زندگی و دانایی در جامعه می شود، حال باید دید ارزش کار تلاشگران بی منتی که برای جذب بازماندگان از تحصیل از تمام جان مایه می گذارند چقدر در پیشگاه خلق که نه در پیشگاه خداوند چقدر زیاد است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: