تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۹۹۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶

آذربایجان جنوبی کجاست؟

گفته می‌شود که کشور آذربایجان برای ثبت بازی ایرانی «چوگان» در یونسکو به راه‌هایی متوسل شده است که به نوعی فریب‌کاری بین‌المللی است کشور آذربایجان در مستندات خود آذربایجان‌های ایران را به عنوان آذربایجان جنوبی در خاک کشور خود یاد کرده است
به گزارش تدبیر24 به نقل از فارس، کشور آذربایجان امروز در اجلاس میراث ناملموس یونسکو که در باکو برگزار می‌شود قرار است «چوگان» را به نام خود در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برساند.


اما نکته‌ای که قابل تأمل است این است که برخی منابع می‌گویند که کشور آذربایجان برای ارائه مستندات به یونسکو در خصوص اینکه بازی و ورزش «چوگان» از آن آنهاست به روش‌هایی متوسل شده‌ است که زیاده‌خواهی این کشور را نشان می‌دهد.

به طوری که در سی‌دی که از مستندات تاریخی برای ثبت چوگان به یونسکو ارائه کرده‌اند، «آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی» را تحت عنوان «آذربایجان جنوبی» یاد کرده اند.

با این ترفند این گونه تلقی می‌شود که آذربایجان‌ جنوبی جزئی از خاک کشور آذربایجان است و مستندات تاریخی آن هم مربوط به کشور آذربایجان است

در حال حاضر که به گفته مجیدی، سفیر ایران در یونسکو ایران برای ثبت چندملیتی این میراث ناملموس در یونسکو تلاش می‌کند اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد ایران باید این فریب‌کاری را اعلام کند و دستگاه‌هایی چون وزارت خارجه نسبت به این موضوع عکس العمل و واکنش نشان دهند.

این اقدام مغایر اصول بنیادین ملل متحد از جمله اصل تمامیت ارضی کشورها است.

این برای چندمین بار است که کشورهای حاشیه، ادعای مالکیت آثار و مشاهیر ایران را دارند از مالکیت مولانا و نظامی گرفته تا این روزها که بازی ایرانی چوگان را از آن خود می‌دانند و حتی برای جمع‌آوری مستنداتشان از خاک کشور ما هم خرج می‌کنند.

منبع:جهان

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
0
1
جمهوری آذربایجان با استان‌های آذربایجان ما از نظر فرهنگی و قومیتی یکپارچه است و برای هزاران سال با هم تاریخ و زبان و فرهنگ مشترک دارند. در طول تاریخ این منطقه بین حکومت‌های مختلف از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است و همه چشم به آن داشته اند. برای مدت زمان طولانی ایران حاکمیت بر کل آن سرزمین را بر عهده داشته است. در دورانی عثمانی تلاش‌هاش زیادی کرد و بخش قابل توجهی از آن را به قلمرو خود اضافه کرد ولی دوباره به قلمرو ایران اضافه شد. در قرن گذشته طی برخی تحولات بخشی از آن منطقه به خاک امپراتوری روس و شوروی افزوده شد ولی پس از فروپاشی شوروی، اهالی آن منطقه توانستند خود مختاری خود را به دست بیاورند و در قالب یک کشور مستقل برای خود حکومت تشکیل بدهند. امروز جمهوری آذربایجان توسط اهالی آذربایجان مدیریت و حاکمیت می‌شود و بعید می‌دانم در این مورد کسی شک داشته باشد. حال اهالی جمهوری آذربایجان که زمانی تحت حاکمیت ایران، زمانی تحت حاکمیت عثمانی و زمانی تحت حاکمیت شوروی بوده‌اند حق ندارند در مورد تمدن و فرهنگ خود صحبت کنند و کشورهای ایران و ترکیه و روسیه باید ادعا کنند فرهنگ آن منطقه مربوط به آن کشورهاست؟ این کمی زورگویی و خودخواهی نیست؟
کاش عینک خود را تغییر دهیم و به جای نگاه استعمارگرانه، نگرشی برادرانه و همسایه وار به همسایگانمان که زمانی البته تحت حاکمیت دولت مرکزی ایران بوده اند و امروز به صورت مستقل توسط اهالی خود آن مناطق مدیریت می‌شوند داشته باشیم و به حقوق ایشان احترام بگذاریم.
این نگرش نو می‌تواند نشان دهنده عمق فرهنگ و ادب یک ملت نسبت به اقوام مختلف پیرامونش باشد.
نظر شما: