بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۱۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰

فراموش شدگان جشنواره تئاتر فجر

جمعی ازمسوولان و هنرمندان تئاتر در اصفهان به نحوه پذیرش گروه های نمایش شهرستانی در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعتراض کردند.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، جشنواره بین المللی تئاتر فجر بزرگ ترین رویداد بین المللی و برآیند تئاترکشور در عرصه ملی و بین المللی است.

با وجود اینکه جشنواره های مختلف تئاتر با نام های مختلف به وسیله سازمان های مختلف در کشور برگزار می شود ولی حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر که بزرگترین فستیوال بین المللی نمایشی در کشور است برای گروه های نمایشی شهرستانی یک موفقیت، موقعیت و افتخار برای پیشرفت محسوب می شود.

با این وجود در اعلام فراخوان و پذیرش نمایش ها از سراسر کشور در جشنواره تئاتر فجر امسال اقداماتی صورت گرفت که موجی از اعتراض و انتقاد را به وجود آورد.

در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در بخش های چشم انداز و نسل نو دو نماینده از استان اصفهان و سایر شهرستان های کشور حذف شدند و همه آثار از استان تهران پذیرفته شد.

این اقدام باعث انتقاد و اعتراض گروه های نمایشی به نگاه تبعیض آمیز مسوولان برگزاری جشنواره بین المللی تئاترفجر به گروه های نمایشی درشهرستانها شد.

در این راستا خبرهایی مانند نبود بودجه و هزینه اسکان گروه های شهرستانی در این بخش ها شنیده می شود.

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان با بیان اینکه به کارهای پایتخت در جشنواره امسال بیشتر بها داده شد، گفت: باید به سایر استانها سهمیه بیشتری تعلق بگیرد.

ˈشاهین فرˈ اظهار کرد: استان اصفهان می توانست امسال در جشنواره تئاتر فجر چهار سهمیه داشته باشد ولی دو سهمیه به این استان تعلق گرفت.

وی گفت: در دو بخش چشم انداز و نسل نو جشنواره تئاتر فجر نمایندگان اصفهان و سایرشهرستانهای کشور حذف شد و همه آثاراز تهران پذیرفته شد که نباید این گونه باشد.

شاهین فر اظهار کرد: نمایش های ˈستاره ها دربادˈ به کارگردانی حسین عبداللهی وˈسند باد نامه به روایت شبانه های شهرزاد ˈ از پویان عطایی به ترتیب در بخش چشم انداز ونسل نو از جشنواره حذف شد.

وی با بیان اینکه نباید همه کار هایی جشنواره تئاترفجر از تهران باشد گفت: در این راستا برای سال های بعد گروه های تئاترشهرستانها انگیزه ای برای حضور در جشنواره تئاتر فجر نخواهند داشت.

وی افزود: از استان اصفهان نمایش های ˈهفت خان جاسم ˈدر بخش خیابانی به کارگردانی جلال مشتاقیان و ˈخیال بی خیالˈ در بخش صحنه ای کاری از احسان فاضلی در جشنوره سی و دوم تئاتر فجر حضور دارد.

وی با انتقاد از تبعیض در پذیرش نمایش های شهرستان ها نسبت به پایتخت نشینان گفت: کسانی که در تهران کار تئاتر می کنند شهرستانی هستند با این تفاوت که ساکن تهران هستند.

وی با انتقاد از گستردگی جشنواره تئاتر فجر افزود: بخش های مختلف مانند مناطق، ایده های نو، خیابانی، صحنه ای، بین المللی، نسل نو، مرور آثار، چشم انداز و سایر بخش ها به طور صحیح مورد استفاده هنرمندان و اهل تئاتر قرار نمی گیرد.

وی با بیان اینکه این جشنواره باید تخصصی تر و محدودتر برگزار شود اظهار کرد: گستردگی جشنواره بین المللی تئاتر فجر باعث پراکندگی و سردرگمی هنرمندان می شود و بازدهی مناسبی نیز نخواهد داشت.

وی گفت: جشنواره های تئاتری که در سراسر دنیا برگزار می شود این گستردگی را ندارند و خیلی تخصصی تر و فنی تر برگزار می شوند.

شاهین فر ابراز امیدواری کرد که به همه گروه های تئاتر در همه نقاط کشور نگاه یکسان و یکنواختی شود.

شاهین فر همچنین گفت: روز گذشته (سه شنبه)عالی زاد دبیر جشنواره تئاتر فجر به دلیل سیاست های اشتباهی که داشت تغییر کرد.

وی افزود: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نظر مدیرکل هنرهای نمایشی وزارتخانه دبیری دومین دوره جشنواره تئاتر فجر را تغییر داد و ˈقادر آشناˈ را به عنوان دبیر این جشنواره انتخاب کرد.

شاهین فر ابراز امیدواری کرد که دبیر جدید جشنواره در باره حضور شهرستانی ها در جشنواره تئاتر فجر تجدید نظر کند.

یکی از کارگردانان نمایش در اصفهان گفت: همه مدیران عرصه نمایش کشور از حمایت تئاتر شهرستانها سخن می گویند ولی در عمل چیز دیگری است.

ˈحسین عبداللهیˈ با اشاره به پتانسل نمایش در شهرستانها اظهار کرد: باید نگاه کرد در شهرستانها چه زیرساخت هایی در رابطه با تئاتر وجود دارد بعد با تهران مقایسه کرد.

وی با اشاره به اینکه گروه های شهرستانی بهترین کارها را با کمترین امکانات ارائه می دهند گفت: تمرکز گرایی و بها ندادن به شهرستان همچنان در کار مدیران عرصه نمایش کشور است.

کارگردان نمایش ˈستاره ها در بادˈ که اثرش در بخش چشم انداز جشنواره تئاتر فجر حذف شده است تصریح کرد: بخش چشم انداز تئاتر ایران به چشم انداز تئاتر تهران بدل شده است.

عبداللهی اظهار کرد: جشنواره تئاتر فجر برآیند تئاتر ایران است و سایر استانها هم باید در همه بخش ها حضور داشته باشند.

وی گفت:همه 12 اثر پذیرفته شده در این بخش از استان تهران است و استان هایی مانند شیراز،اردبیل، خراسان رضوی و اصفهان در این باره به دبیر خانه جشنواره نامه نگاری،شکایت و اعتراض کردند.

وی با بیان اینکه کسانی نیز که از تهران پذیرفته شدند از مدیران مجموعه معاونت هنری مرکز هنرهای نمایشی هستند افزود: 75 درصد از هنرمندان موفق تئاتر تهران از بچه های شهرستانها هستند.

وی گفت: از کل ایران برای بخش اولیه چشم انداز39 متن پذیرفته شد که 30 متن از تهران و 9 متن از شهرستانها بود که 12 اثر پذیرفته شده بخش نهایی از تهران است.

یک کارگردان و بازیگر تئاتر اصفهان نیز در این رابطه گفت: با این اقدام مسوولان برگزاری جشنواره تئاتر فجر، تئاتر شهرستانها تعطیل می شود.

ˈپویان عطاییˈ که نمایش وی نیز در بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر حذف شد گفت: انگیزه شهرستان ها با این اقدام کم می شود.

وی با بیان اینکه حدود 100اثر در خواست حضور در بخش نسل نو را به جشنواره تئاتر فجر دادند افزود: در بخش نسل نو 20 کار در مرحله اولیه پذیرفته شد و ˈسندباد نامه به روایت شهرزادˈ از اصفهان تنها کار شهرستانی بود که پذیرفته شد.

وی با بیان اینکه 19 اثردیگر از استان تهران بود تصریح کرد: در مرحله اولیه پذیرش و فراخوان گروه های تئاتری که اثرشان تایید شود تا سقف یک میلیون تومان پرداخت می شود.

وی افزود: در بخش نهایی نه تنها کمک هزینه اولیه پرداخت نشد بلکه کار ما را نیزحذف کردند و هر 10 اثر نهایی از تهران انتخاب شد که به آن اعتراض کردیم.

عطایی تصریح کرد: چون تنها اثر شهرستانی را ارائه کرده بودیم از دبیر خانه جشنواره دعوت کردیم کارمان در اصفهان بازبینی شود ولی آنها مخالفت کردند.

عطایی افزود: ما مجبور شدیم با هزینه شخصی به مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان فیلم تئاتر ˈسندباد نامه به روایت شهرزادˈ را برای بازبینی در جشنواره ارسال کنیم که آنها حتی تنها کار شهرستانی را با وعده هایی که داده بودند انتخاب نکردند.

وی افزود: برخی از همکاران در شهرستان ها دیگر نیز اظهار می کنند که بازبین ها فیلم های سایر بخش ها را نیز بررسی نکردند.

وی با انتقاد از عدم رعایت بندهای مندرج در فراخوان جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: باید اسم جشنواره تئاتر فجر را جشنواره تئاتر تهران گذاشت.

وی تصریح کرد: در بخش نسل نو 10 اثر همه ازتهران،چشم انداز 12 اثر همه از تهران،در بخش مرورهم آثاری از شهرستانها وجود دارد ولی بیشتر این افراد کسانی هستند که ساکن تهران هستند.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر ازآن همه ایرانیان است و فقط مختص تهران و افراد خاص نیست اظهار کرد: مسوولان به شهرستانی ها که بخش اعظم تئاتر کشور را تشکیل می دهند توجهی ندارند.

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 24 دی ماه تا 11 بهمن ماه در تهران و پنج استان کشور برگزار می شود. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: