بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۲۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
مسئول شاخه گیلان سازمان دانجویی حزب کار گیلان

فرهنگ در مسیر انقلاب اسلامی

سیدرحمان موسوی
تدبیر24:  برنامه ریزی فرهنگی و مفهوم آن:
منظور از برنامه ریزی, مداخلات هدفمند,آگاهانه و سنجیده انسانی در سیر حوادث و فرایندهاست که نتیجه آن ممکن است موفقیت آمیز باشد یا نباشد.چنانچه نتایج موفقیت آمیز باشد,بدین معناست که حوادث و فرایندها عینا همانند آنچه در برنامه پیش بینی شده,در عالم واقع بازتولید میشوند.در این صورت میتوان به این مجموعه از حوادث و فرایندهای بازتولید شده,مفهوم برنامه ریزی شده را اطلاق کرد.
برنامه ریزی فرهنگی یعنی فرایند تحت نظر داشتن و توجه به پیامدهای  اقتصادی,فرهنگی,اجتماعی,آموزشی,زیست محیطی و سیاسی.برنامه ریزی فرهنگی را میتوان,مجموعه اقدامات اگاهانه ای دانست که میکوشد از طریق تغییر در برخی پدیده ها , به اهداف مورد نظر دست یابد.
دوره های برنامه ریزی فرهنگی در ایران:
دوره ی اول
سال های 1320-1347 دوره ی برنامه ریزی گسسته در ایران به حساب می آید.در این دوره برنامه ریزان فرهنگی,بدون آنکه اصول سیاست همگنی را مد نظر قرار دهند و بر پایه الگوی کلانی که نقشه ی عملیات را مشخص میکند,رفتار نمایند,مبادرت به تصمیم گیری در حوزه های گوناگون فرهنگی کردند.
دوره ی دوم
سال های 1347-1357 برنامه ریزی فرهنگی در قالب برنامه ریزی پیوسته صورت پذیرفت.در سال 1347 شورای عالی فرهنگ و هنر وقت,مبادرت به تهیه متنی در زمینه سیاست فرهنگی کشور کرد که پس از بحث و گفت و گوی کارشناسان و صاحب نظران در سال بعد به تصویب رسید و ملاک تصمیم گیری در تمام عرصه های فرهنگی شد.
دوره سوم
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1363 شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالی ترین مرجع سیاست گذاری و مدیریت فرهنگی,تشکیل گردید و اصول سیاست فرهنگی کشور با هدف سامان دهی امور فرهنگی از جمله شاخص های فرهنگی به تصویب رسید.
ضرورت مدل فرهنگی برای برنامه ریزی فرهنگی:
ضرورت دست یابی به مدل فرهنگی بنا به ضرورت عقلی و عینی قابل اثبات است.به ضرورت عقلی این که بدون وجود روشی که قدرت سنجش نسبت بین امور و هماهنگ سازی آن ها را به برنامه ریز بدهد,انتظار تصمیم گیری هماهنگ و تکامل یافته از آن بی مورد است و به ضرورت عینی آن که نداشتن برداشت عمیقی از فرهنگ و فعالیت فرهنگی,جدی نگرفتن انقلاب و اصلاح فرهنگی جامعه,پرداختن به توسعه کمی محصولات فرهنگی بدون محاسبه جدی تاثیر فرهنگی آن,نپرداختن به تغییر ساختارهای فرهنگی و روش های اداره فرهنگ,نداشتن تصویر روشن و نظام مند از عوامل فرهنگی,مشخص نبودن میزان نقش افرینی لازم دولت,نهادهای مردمی و خانواده درامر فرهنگ و ده ها ضرورت عینی از این قبیل,گواه ضرورت دست یابی به مدل فرهنگی برای سامان دهی و تعالی فرهنگی جامعه است.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: