تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۱۰۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
یک استاد حقوق با اشاره به موضوع تورم قوانین در کشور گفت: قانون نویسی با قانون گذاری تفاوت دارد و در پارلمان‌های کشورهای پیشرفته قانون‌نویسی به دانشگاه‌ها و گروه‌های تخصصی سپرده می‌شود و سپس نمایندگان آن را در صحن بررسی می کنند.
تدبیر24»عباس شیخ الاسلام در برنامه "بررسی قانون اساسی و چالش‌های آن" که در بنیاد امید ایرانیان برگزار شد، با بیان این مطلب که تورم قوانین در کشور را قبول دارم، اظهار کرد: موضوع مهمی که کشورها اتفاق افتاده تفاوت بین قانون نویسی و قانون گذاری است که متاسفانه در کشور ما هنوز وجود ندارد.

وی افزود: نماینده مردم ممکن است رشته اش کشاورزی باشد و اطلاعات حقوقی نداشته باشد و اصلا در برخی کشورها ممکن است نماینده مردم نوشتن هم بلد نباشد که مشکلی ندارد چراکه او نماینده مردم است و مردم او را قبول دارند اما یک تفکر در پارلمان های دنیا وجود دارد که در کشور ما ضعیف است و آن جدا کردن امر قانون گذاری از قانون نویسی است و قانون نویسی به گروه های تخصصی و دانشگاه ها در خارج از پارلمان سپرده می شود.

رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با اشاره به دو عبارت طرح و لایحه ادامه داد: طرح در خیلی از کشورها از بین رفته و نماینده ها دیگر فرصت این کارها را ندارند و طرح را به دانشگاه ها سفارش می دهند و گروه های تخصصی خارج از دانشگاه پس از بررسی فشرده و دقیق یک موضوع طرح را به مجلس ارائه می دهند تا در صحن تصویب شود.

شیخ الاسلام بیان کرد: البته این مشکل فقط به مجلس شورای اسلامی مربوط نمی‌شود و در شوراهای شهر و روستا هم این مشکل وجود دارد. بسیاری از قوانین در کشور وجود دارد که بنا به عدم کار تخصصی بر روی آن ها سبب بروز مشکلاتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: رفع این مشکلات با همین سیستم مجلس شورای اسلامی امکان پذیر است اما به نهضت قانون گذاری قوی و پالایش قوانین نیاز داریم.

این استاد حقوق اظهار کرد: دو نظام سیاسی بزرگ در دنیا تحت عنوان نظام های ریاستی و پارلمانی مطرح است. نظام ما پس از اصلاحات قانون اساسی تقریبا ریاستی شد و دیگر نخست وزیر نداریم و رییس جمهورمان هم صوری نیست.

شیخ الاسلام با اشاره به برخی مصادیق قانون اساسی درخصوص احزاب و مطبوعات عنوان کرد: در دنیا تنها چهار کشور هستند که باید برای مطبوعات مجوز دریافت کنند و سایر کشورها سیستم ثبتی دارند. در قانون اساسی ما هم چنین مسئله ای عنوان نشده اما در قانون مطبوعات بیان شده که مطبوعات می بایست مجوز دریافت کنند. همچنین در مورد احزاب هم چنین مسئله ای وجود دارد. می بایست شرایط کمی باشد و شرط بگذاریم.

وی افزود: همچنین احزاب در کشور قوی نیستند و مدیران نیروهای خود را دیمی انتخاب می کنند اما در کشورها دیگر احزاب برنامه می دهند و درصورتی که نیروهایشان طبق برنامه عمل نکند با آن فرد برخورد می کنند.

شیخ الاسلام با بیان این مطلب که برخی اصول کلی قانون اساسی مصیبتی برای کشور شده که بعضی نیروهای توانمند بوسیله آن کنار می‌روند، خاطرنشان کرد: هرکس می تواند تفسیر خود را از اصول قانون اساسی ارائه دهد اما تفسیر از قانون اساسی نباید مخالف با نظر عقلا و اکثریت باشد.

رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد ادامه داد: چنان‌چه نهادی تفسیری خلاف تفسیر حقوقدان ها انجام دهد اگرچه قدرت داشته باشد اما مشروعیتش از بین می‌رود. مشروعیت هم به زور و تفنگ نیست و به منطق و استدلال است.

وی خاطرنشان کرد: نظام ها زمانی رو به سراشیبی می روند که مبنای تفسیرشان بجای منطق و عقل، قدرت می شود. هر نهادی بعنوان مثال شورای نگهبان، برای این که بخواهد تفسیرهایش منطقی باشد باید از نظرات تمامی متخصصین استفاده کند.

شیخ الاسلام با اشاره به روند تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط امام راحل(ره) و تغییر قانون اساسی خاطرنشان کرد: تغییر قانون اساسی مسئله ای عجیب نیست و برخی کشورها پس از سپری شدن مدتی قانون اساسی خود را مطابق نیازهایشان تغییر می‌دهند و نباید بعنوان یک خط قرمز و متن مقدس بر شمرده شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از انتقادات امام خمینی(ره) این بود که قانون مشروطه را پدران ما وضع کردند و این قانون پاسخگوی ما نیست.اندیشه ها عوض می شود و جوان تر ها شاید اعتقادهای قدیمی ها را نداشته باشند و می بایست قوانین متناسب با نیازهایمان به روز شود.

وی اظهار کرد: نقد قانون با قانون شکنی تفاوت دارد و این به معنای تزلزل قانون اساسی نیست. اصلاح طلبی که ما به آن اعتقاد داریم و افتخار می کنیم همین است که در عین اعتقاد به چارچوب ها دونقد به قانون اساسی داریم و یکی این است که قانون اساسی اشکالاتی دارد که می بایست رفع شود و نقد دیگر این که همین قانون اساسی به طور کامل اجرا نمی شود. تفاوت مهم اصلاحات با انقلاب همین است که چارچوب ها را قبول داریم اما معتقد به اصلاح برخی مشکلات هستیم.

این استاد دانشگاه گفت: نقد قانون در مجامع دانشجویی می بایست مطرح شود و اصلاح پذیری قانون اساسی حتی در خود قانون اساسی هم مطرح شده اما باید توجه داشت که تمام مشکلات به قانون بر نمی گردد. گاهی یه قانون بد اگر خوب بد اجرا شود سالیان سال اجرا خواهد شد اما اگر قانون خوب هم بد اجرا شود بلافاصله قانون خراب می شود. بخش مهمی از قوانین به فرهنگ افراد جامعه بر میگردد و نباید تمام مشکلات را به قانون ربط دهیم و گاهی خودمان مقصر هستیم.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها