رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به شیوههای جدید بازرسی از فعالیت این مدارس، گفت: از بازرسی سنتی که کنترل قیممآبانه بر فعالیت مدارس داشت خارج شدهایم.
تدبیر24»مجتبی زینیوند در گردهمایی آموزشی ناظران میدانی مدارس غیردولتی، اظهار
کرد: جایگاه ویژه آموزش و پرورش در پیشرفت جوامع باعث شده است تا توجه جدی
به معلم و دانشآموز در اولویت باشد و برای تعالی آنها قوانین خاصی وضع
کنند.
وی افزود: یکی از جلوههای مشارکت مردم در آموزش و پرورش
شکلگیری مدارس غیردولتی است و بدون شک مشارکت مردم در این عرصه با فراز و
نشیب، حب و بغض و اظهارات نسنجیده درباره فعالیت مؤسسان مدارس غیردولتی
همراه بوده اما تمام این اظهار نظرات باعث بالندگی و رشد مؤسسان شده است.
رئیس
سازمان مدارس غیردولتی گفت: با دستور وزیر آموزش و پرورش حفظ و ارتبای
جایگاه مشارکت مردم و تدوین قوانین نظاممند برای نظارت بر مدارس غیردولتی
با هدف جلب رضایت مخاطبان و افزایش کمی و کیفی مدارس مدنظر است و اصلاح
روشها بدون نظارت و بازرسی جدی ممکن نیست.
زینیوند ادامه داد:
افزایش کیفیت در گرو نظارت جدی در تمام برنامههاست و در سیاستهای راهبردی
دستورالعمل نظارت جامع که در قالب نرمافزار به استانها ابلاغ شده است 4
سطح ارزیابی مؤسس، ارزیابی مناطق، ارزیابی استان و ارزیابی نهایی مدنظر است
و بهگونهای برنامهریزی شده که در طول سال تحصیلی مدرسه مورد بررسی مدیر
قرار گرفته و بازرسان سازمان مدارس غیردولتی حداقل یک بار از تمام مدارس
بازدید داشته باشند.
وی مطرح کرد: هدف نظارت مدیریت، کنترل، هدایت و
انجام اصلاحات در برنامههاست و سطح نظارت در مناطق به 4 سطح وزارت توسط
ناظران مناطق، ناظران استانی، ناظران مقیم و سازمان مدارس غیردولتی تعیین
شده است. البته تلاش کردهایم تا از روش بازرسی سنتی که کنترل قیممآبانه
در برنامهها و فعالیتهای مدارس داشت، خارج شده و از بازرسی جدید استفاده
کنیم.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: در بازرسی جدید ناظران
به کمک مدارس غیردولتی میآیند تا اعتقاد به قانون و قانون گرایی در مدارس
پررنگ شود. به تناسب تعداد مدارس در استانها ناظر مقیم تعریف کردهایم و
انتخاب ناظر با مدیرکل آموزش و پرورش استان است و اگر او متوجه خطایی در
مدرسه شود مدیرکل منطقه، استان و رئیس سازمان مدارس غیردولتی امکان رویت
گزارش او را دارند.