تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۱۴۹۷۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰
محمدباقر فرهند کارشناس مسائل سیاسی
هدف امروز سیاست صرفا رضایت مندی انسان نیست ، بلکه می بایست به مدیریت کیفیت زندگی ، برنامه ریزی راهبردی و ... نیز توام با رعایت حقوق انسانی توجه ویژه داشت و دقت فراوان نمود که مبادا . . . .

تدبیر24 : در این مطلب خیلی نمی خواهم علمی و تخصصی به موضوع وارد شویم ؛ چرا که اساسا ورود به مقوله پوپولیسم خیلی علمی نیست ، مدلی رفتاری در حوزه رفتار شناسی سیاسیمتولیان سیاست و حکوت در جواع محسوب می شود . داشتم فکر می کردم که بیچاره احمدی نژاد ! اینقدر به او پوپولیسم ، مردم فریب ، عوام گرا ، شهروند گول زن و ... گفتیم که یادمان رفت پوپولیسم دیگر رفتار یک فرد نیست بلکه نماد دنیای به شدت مصرف گرا و رسانه ای امروزی است . نگاهی که باعث می شود حقیقت آنطورکه باید و شایسته است خود را نشان ندهد و به تعبیری رسانه ها دست به ساختن دنیایی برای ما کنند که خلق واقعیات مجازی را متبلور ساخته است .

امروزه جامعه شناسی سیاسی مدرن خود را فرزند بی زمانی و بی مکانی ناشی از ادبیات جهانی شدن می داند و در این راستا رسانه ها از بازیگران اصلی حوزه عمومی زندگی مطلوب انسان ها محسوب می شوند. حضور و فعالیت رسانه ها باعث گردیده تا حوزه سیاست به مفهوم سنتی آن دستخوش دگرگونی های بنیادین شده و دیگر جامعه برای ورود به عرصه های سیاسی نیازی به صورت جدی احزاب ، تربیت نخبگان و ... احساس ننماید و عملا از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی ( دیدگاه کاستلز) هویت های خود را دنبال کرده و وزن کشی قدرت را به رخ بکشند.

در این مسیر ماهیت ضد سیاست جامعه شناسی سیاسی مدرن ، عامه پسندی ، پوپولیسم ، ساده شدن ، دوری از ویژگی های اخلاقی در سیاست ، نگرش روزمره و مصرفی به اقدامات سیاسی در جامعه ، فعال شدن نهادهای خدماتی و رفاهی و عملا عدم کنترل دولت در فعالیت های اصلی جریان زندگی انسان می باشد . رفتار سیاسیون برای جلب رضایت صرف روزمره مردم طراحی می شود و برنامه ریزی بلند مدت ، راهبردی جای خود را به رفتاری پوپولیستی با هدف اقناع افکار عمومی از طریق ابزار رسانه ها می دهد . این نگاه باعث به وجود آمدن نوعی انقلاب خاموش( اینگلهارت ) ، عقلانیت ابزاری ( هابرماس ) و انسان تک ساحتی ( ماکوزه ) شده و عملا همه زندگی انسان امروزی را تحت تاثیر خود قرار داده است . با این نگاه است که رسانه ها را می توان عاملی برای تقویت محیط پوپولیستی دانست واز هر تریبونی برای اقناع صرف افکار عمومی و تولید کردن حقیقت های خودساخته و نه اصلی در محیط مجازی بهره برداری کرد.

بسیاری از دولتمردان در جهان و از جمله در ایران به واسطه همین تغییرات سطحی نگر شده و تحلیل ها و تصمیماتشان از این منظر قابل ارزیابی حرفه ای می باشد . از طرفی این رفتار به مرور موجبات انفعال سیاسی جامعه را فراهم می کند و علی رغم کار ویژه لحظه ای باعث کاهش سرمایه اجتماعی اعتماد و نهایتا مشارکت خواهد شد . رفتارهای پوپولیستی ممکن است در کوتاه مدت مرحمی برای دردهای جامعه مخاطب باشد اما در بلند مدت منجر به بروز بحران های عظیم سیاسی- اجتماعی ، فشارها و استرس ها ، ترس و نگرانی های مکرر در زندگی اجتماعی و ... است.


به بیان بهتر رفتارهای پوپولیستی حوزه امید به مردم سالاری را در قالب سطحی نگری و عوام زدگی نگه داشته و اساسا آن حس خوب با هم بودن در ادبیات دموکراسی شکل نگرفته و جامعه مدنی در کشورهای نظیر ایران که هنوز به درستی قوام و بنا نشده در نطفه خفه می شود . مدیران سیاسی جامعه به نظر نمی بایست به عقلانیت نگاهی ابزاری داشته و عقل جامعه را رسانه ها تعریف نمایند . هرچند که رسانه ها در دنیای فنآوری اطلاعات و ارتباطات ابزاری موثر برای مدیریت محسوب می شوند اما محور قرار دادن انان اقدامی بس خطرناک در تقویت فضای سیاست زدگی و عوام فریبی محسوب و تعریف می شود و از منظر فعالین سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی که نگاهی علمی را دنبال می کنند ، عین نفی آزادی و زوال حوزه عمومی و خصوصی شهروندان می باشد . رفتار پوپولستی برخی عملا خرد و عقلانیت را به زیر سوال میبرد ، همانطوریکه عقلاء قوم از رفتار قبلی دولت نگرانی خود را بارها وبارها ابراز داشته اند .

هدف امروز سیاست صرفا رضایت مندی انسان نیست ، بلکه می بایست به مدیریت کیفیت زندگی ، برنامه ریزی راهبردی و ... نیز توام با رعایت حقوق انسانی توجه ویژه داشت و دقت فراوان نمود که مبادا دولتی که با شعار تدبیر و امید توانسته است اعتماد حداقل نیمی از جامعه رای دهنده را به سوی خود جلب کند ، در همین ابتدای راه دچار پوپولسیت و عوام زدگی شده و در بیراهه عقلانیت ابزاری صرف ، ناشی از رفتارهای رسانه ای به دور از شناخت از مولفه های سواد رسانه ای و سرمایه اجتماعی عمل نماید .

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۴
سلیمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
0
1
سلام - مطلب بسیار حرفه ای است - فقط دوستان رسانه تدبیر کمی ان را اصلاح کنید در اشتباهات املایی و تایپی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
0
1
از غلطهای املایی معلومه که خیلی علمیه
روستایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
0
0
ناشناس حرف بی ربط می زنه بابا - باید سایت تدبیر 24 مطلب را ویراستاری بکنه و غلط املایی را درست کنه و گرنه نویسنده که قرار نیست هرکاری که وظیفه سایته را انجا بده ... این مطلب بدون اغراق زیبا و علمی است .
محمدباقر فرهند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
0
0
بنده به عنوان نویسنده از دیدگاه ها ، انتقادات و محبت های شما بسیار سپاسگزارم - در خصوص غلط های املایی نیز حق با دوستان است و علاوه بر ضرورت دقت بیشتر بنده ، به نظر مجموعه مدیریت سایت نیز می تواند نسبت به ویراستاری اقدام نماید . علی ایحال ابتدا وظیفه بنده است .... ارادتمندم
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها