تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
کد خبر: ۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۸
محمد طاهری در خرداد نوشت :
تدبیر24 : دریاچه زیبای " ارومیه"  كه زمانی بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان بعد از بحرالمیت به شمار می رفت با 102 جزیره كوچك وبزرگ و طولی در حدود 130 تا 140 كیلومتر و عرضی بین 15 تا 50 كیلومتر با سطح آبی به عمق متوسط 6 متر که در عمیق ترین نقطه به25 متر می رسید به بزرگترین زیستگاه طبیعی "آرتمییا " مشهور بود . اما امروزه در حال خشكیدن است و تاسف بار است که بگوییم؛ کارشناسان پیش بینی کرده اند ؛ علیرغم وجود 21 رودخانه و 39 مسیل تغذیه كننده از جمله زرینه رود ، سیمینه رود، گادار، باراندوز، شهر چای،نازلو و زولا،  این دریاچه تا چند سال دیگر كاملاً خشك خواهد شد . این در حالی است كه دریاچه ارومیه به دلیل ویژگیهای طبیعی و اكولوژیكی به عنوان ذخیره گاه بیوسفر در برنامه انسان و كره مسكون سازمان یونسكو معرفی و به ثبت رسیده است .


تمام ویژگی طبیعی و اکولوژیکی به دنبال بی مهریهای مسئولین در سالهای اخیر رو به نابودی و خشک شدن گرویده و با مرگ دست و پنجه نرم میکندو طبق آمار نسبت به 15 سال گذشته حدودیک سوم آب این دریاچه خشک شده است.


از سوی دیگر پراکنده شدن ریزگردهای نمکی از دیگر زیانهای خشک شدن دریاچه ارومیه به شمار میرود که به گواه کارشناسان زندگی شهروندان شهرهای آذربایجان از جمله تبریز و ارومیه را با خطرات جدی مواجه ساخته تا آنجا که در صورت تداوم این شرایط شهرهای برگ آذربایجان محکوم به تخلیه از سکنه خواهند بود.


همچنین طوفانهای نمکی علاوه بر آثار تخریبی غیر قابل انکار بر زندگی مردم استان آذربایجان غربی و استانهای مجاور آن و حتی استانهای غربی و شمالی کشور بر کشاورزی منطقه نیز تاثیر سوء داشته و بدلیل شوری بیش از حد آب و رسوب گرد و غبار طوفانهای نمکی تهدیدی جدی برای مزارع و باغات منطقه بشمار میرود.


با توجه به تمام نگرانی ها و دغدغه های یاد شده اینجانب دو ماه پیش از برگزاری انتخابات خردادماه خدمت جناب آقای روحانی رسیده و در حضور آقای مهندس نعمت زاده و دکتر واعظی خطرات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه را به استحضار ایشان رسانده و طرحی نیز برای احیای دریاچه ارومیه  تقدیم ایشان شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. همچنین طبق دستور آقای دکتر روحانی قرار شد موضوع پی گیری شود که در این رابطه سایتی تحت عنوان urmiacampaign.com جهت نجات دریاچه ارومیه ایجاد و نسبت به عوارض و خطرات ناشی از خشک شدن دریاچه هشدار داده شد.


اهمیت موضوع احیای دریاچه ارومیه تا آنجا بود که آقای دکترحسن روحانی در سفر پیش از برگزاری انتخابات به ارومیه در جمع مردم آذربایجان  با بیان این‌که نخواهیم گذاشت دریاچه ارومیه خشک شود، گفت: "من به شما قول می‌دهم که اگر بار مسوولیت اجرایی کشور را بر دوش من قرار دادید، در اولین روز دولت، حل مشکل دریاچه ارومیه در دستور کار قرار خواهد گرفت. "


حسن روحانی در جمع هواداران خود در ورزشگاه شهید آهندوست ارومیه در جواب فریاد هواداران خود مبنی بر این‌که دریاچه ارومیه احیا باید گردد، اظهار کرد: "در مرکز مطالعات استراتژیک مدت‌هاست کارگروه ویژه‌ای برای حل مشکل دریاچه ارومیه تشکیل شده و اولین بررسی‌ها به ما می‌گوید اگر خدای ناکرده دریاچه ارومیه خشک شود، زیست 14 میلیون نفر در معرض خطر قرار خواهد گرفت و آن‌وقت ریزگردهای نمک تمام زمین‌های کشاورزی کشور را نابود خواهد کرد. "


روحانی آن روز به مردم ارومیه قول داد که در اولین  روز کاری دولت جدید حل مشکل دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار دهد و تاکید کرد که ": من به شما قول می‌دهم در دولت تدبیر و امید، احیای دریاچه ارومیه، جزء اولین برنامه‌هایمان باشد. "


روز یکشنبه 27 مرداد ماه نخستین جلسه هیات دولت دولت تدبیر و امید برگزار شد و رییس جمهور در نخستین روز به وعده داده شده در شعارهای انتخاباتی خود جامه عمل پوشاند . در این جلسه که بیش از سه ساعت طول کشید، بعداز اظهارات روحانی و قرائت منشور اخلاقی دولت، تصمیمات و مصوباتی مهم اتخاذ شد که از جمله آنها برای بهبود وضعیت معیشت مردم و نجات دریاچه ارومیه است.


در این جلسه، هیات دولت مصوب کرد که کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شود.


این کارگروه ماموریت یافت با استفاده از سوابق مطالعات و اقدامات قبلی به عمل آمده در این زمینه و بررسیَ‌های تخصصی و میدانی بیشتر، ظرف ۲ ماه راهکارهای نجات دریاچه ارومیه را تدوین و جهت تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارائه کند.


شاید باور خوش قول بودن از سوی رییس جمهوری که مسئولیت دولتی پر از مشکل را پذیرفته ، برای ما که سالهای گذشته را با وعده های به سرانجام نرسیده و خیل بدقولی ها سپری کرده ایم کمی مشکل باشد.اما وفا به عهد رییس جمهور در نخستین روز کاری هیات دولت بارقه امید را دل مسئولان، مردم ایران و مردم شهرهای آذربایجان دمید.


 در این بین باز باید انتخاب به حق شایسته آقای دکتر حسن روحانی برای کلید داری دولت تدبیر و امید را به حماسه آفرینان 24 خرداد هزارباره تبریک گفت که مردی برای" وفای به عهدها "به میدان آمده و امید است تحقق وعده ها و وفای به قولهای داده شده در مراحل اجرایی و در خصوص تما م موارد بین المللی ، ملی و کشوری تدوام یابد. در پایان خوشا به حال وزرایی که با چنین رییس جمهوری کار می کنند و خوشا به حال مردمی که چنین رییس جمهوری دارند. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها