تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
کد خبر: ۲۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
هفته دیپلماسی پرترافیک تهران؛
دولتمردان ایران هفته جاری، روزهای پرکار و شلوغی در عرصه دیپلماسی و روابط خارجی داشتند، روزهای شلوغی که با سفر دو روزه نخست وزیر پاکستان به تهران آغاز و با سفر تیم مذاکره کننده هسته ای به وین رو به اتمام است.
تدبیر24: علاوه بر آغاز دور تازه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین با عنوان «وین 4» و سفر «محمد نواز شریف» نخست وزیر پاکستان به تهران که بسیاری از رسانه های خارجی از آن به عنوان نقطه عطفی در روابط تهران - اسلام آباد نام برده اند، سفر رییس مجلس اسلوونی و سفر معاون اقتصادی نخست وزیر عراق به تهران نیز صورت گرفت و ریاض از «ظریف» رسما دعوت کرد تا به عربستان سعودی برود، از شرق کره زمین نیز خبر آمد که پکن، «حسن روحانی» را برای شرکت در اجلاس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا موسوم به سیکا دعوت کرده است.

در حالی که تنها کمتر از 10 ماه از آغاز فعالیت دولت یازدهم سپری می شود، سیاست های دولت روحانی مبنی بر تنش زدایی و برقراری روابط دوستانه با همه کشورهای جهان به استثنای رژیم غاصب صهیونیستی و به ویژه همسایگان، بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و نیز رویکرد جدید جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 سبب شد، تا قفل هایی که در هشت سال گذشته بر دروازه های روابط اقتصادی - سیاسی تهران با بسیاری از پایتخت های جهان زده شده بود، به تدریج گشوده شود.

سفر نواز شریف به تهران

«محمد نوازشریف» نخست وزیر پاکستان روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران در تهران ملاقات کرد.

امضای 9 سند همکاری در زمینه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و همکاری های مرزی، حصول توافق هایی در زمینه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، برطرف شدن برخی سوء تفام ها میان دو کشور و اراده جدی دولت نواز شریف برای گسترش بیش از پیش روابط و همکاری ها در همه زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران، بخشی از دستاوردهای سفر نواز شریف به تهران بود.

نخست وزیر پاکستان در این سفر، روابط کشورش با ایران را راهبردی خواند و تاکید کرد که روابط دوستانه و برادرانه اسلام آباد - تهران استوارتر از گذشته ادامه خواهد یافت، بدون آنکه کوچکترین تاثیری از برخی شیطنت های خارجی و تحولات منطقه ای و بین المللی بپذیرد.

ظریف و تیم هسته ای در وین

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در هفته پر ترافیک دیپلماسی کشور، روز گذشته همراه تیم مذاکراه کننده هسته ای و برای انجام یکی از حساس ترین مراحل روند مذاکرات با گروه 1+5 عازم وین شد.

مقدمات این دور از مذاکرات، در شام کاری شب گذشته ظریف و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نفر شماره یک گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران، انجام شد و قرار است ایران و طرف های مقابل از امروز وارد تهیه پیش نویس متن توافق جامع و نهایی شوند.

دو طرف پیش بینی کرده اند در صورتی که مانع جدی در مسیر مذاکرات ایجاد نشود، می توانند در پایان تیرماه سال جاری به توافق نهایی دست یافت.

دعوت سعودالفیصل از ظریف

روز گذشته شاهزاده سعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی ضمن اعلام خبر دعوت ریاض از وزیر امور خارجه ایران، تصریح کرد که کشورش آماده مذاکره با ایران برای بهبود بخشیدن به روابط دو جانبه است.

تمایل عربستان سعودی برای بهبود روابط با ایران، بدون تردید حاصل رویکرد دولت روحانی در زدودن تنش ها با همه کشورهای جهان و به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان منطقه و احساس نیاز ریاض به تقویت روابط با ایران به عنوان یکی از قدرتمندترین و باثبات ترین کشورهای منطقه است.

در پی دعوت روز گذشته سعودالفیصل از ظریف، حسین امبرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران نیز تایید کرد که دیدار وزیران امور خارجه ایران و عربستان سعودی در دستور کار است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم در منطقه هستند، گفت: از مذاکره و ملاقات برای کمک به حل مشکلات منطقه، رفع سوء تفاهمات و توسعه بیشتر مناسبات دو جانبه استقبال می کنیم.

گرچه برخی کارشناسان سفر اخیر نواز شریف به تهران را در دعوت ریاض از وزیر امور خارجه ایران موثر می دانند، اما باید در نظر داشت که زمینه های بهبود روابط تهران - ریاض مدتها پیش از انجام سفر نخست وزیر پاکستان به تهران فراهم شده بود و دیدار سفیر جدید عربستان سعودی در تهران با آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که نزدیک به یک ماه پیش انجام شد، یکی از نشانه های آغاز روند بهبود مناسبات تهران - ریاض پیش از سفر نواز شریف به تهران است.

پاکستان نیز پیشتر اعلام کرده بود که حاضر به میانجی گری میان ایران و عربستان سعودی است که این اعلام آمادگی از سوی پاکستان، بدون تردید نشان از حسن نیت این کشور مسلمان دارد.

دعوت پکن از روحانی برای حضور در نشست «سیکا»

وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه هفته جاری اعلام کرد که «شی جین پینگ» رییس جمهوری این کشور از حسن روحانی و ولادیمیر پوتین همتایان ایرانی و روس خود و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل برای حضور در چهارمین کنفرانس همکاری و اعتمادسازی آسیا موسوم به «سیکا» در شانگهای دعوت کرد.

این کنفرانس روزهای 30 و 31 اردیبهشت ماه جاری در شانگهای برگزار می شود و فرصتی طلایی برای انجام دیدارها و گفت و گوهای دوجانبه و چند جانبه با سران کشورهای چین و روسیه، دبیرکل سازمان ملل و مقامات عالی سایر کشورهای شرکت کننده در این اجلاس خواهد بود.

سفر رییس مجلس اسلوونی به تهران

در هفته ای که روزهای پایانی را سپری می کنیم، رییس مجلس اسلوونی نیز میهمان مقامات جمهوری اسلامی ایران بود.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار این مقام عالی اسلوونی، گسترش روابط دو کشور را موجب نزدیک تر شدن روابط مناطق بالکان و خاورمیانه دانست و تاکید کرد: برنامه دولت برقراری روابط نزدیک تر با همه کشورهایی است که با ایران منافع مشترک دارند.

رییس جمهوری به کاهش روابط ایران و اتحادیه اروپا در سال های گذشته تحت تاثیر تحریم های بی حاصلی که به ضرر هر دو طرف بود، اشاره کرد و گفت: با تفاهمات و توافقات ماه های اخیر روابط ایران و اتحادیه اروپایی رو به گسترش بوده و فضای مناسبی برای توسعه روابط در زمینه های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی ایجاد شده است.

سفر معاون اقتصادی نخست وزیر عراق به تهران

«نوری شاویس» معاون اقتصادی نخست وزیر عراق نیز روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری به تهران سفر کرد و ضمن دیدار با مقامات جمهوری اسلام ایران، بر ضرورت تقویت بیش از پیش مناسبات دو کشور به ویژه در زمینه های اقتصادی تاکید کرد.

تهران در هفته ها و ماه های گذشته نیز میزبان بسیاری از هیات های سیاسی و اقتصادی و مقامات عالی رتبه از کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی و عربی بود.

گشایش هایی که در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و موفقیت های تاریخی که تاکنون در روند مذاکرات ماه های اخیر ایران و گروه 1+5 حاصل شده است، زمینه را برای رفع بخشی از تحریم ها علیه ایران فراهم کرده است.

اکنون، همه چشم ها به وین دوخته شده؛ جایی که مذاکرات هسته ای وارد مرحله حساس آغاز پیش نویس متن توافق جامع میان ایران و گروه 1+5 شده و شمارش معکوس برای نهایی شدن «توافق قرن» در تیرماه سال جاری و در پی آن رفع همه تحریم های ظالمانه علیه ایران آغاز شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها