تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
کد خبر: ۲۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
قلم در بیان شخصیت و ابعاد وجودی‌اش عاجز می‌ماند و زبان در توصیف عظمتش در می‌ماند. روح‌الله الموسوی‌الخمینی را می‌گویم ؛همو که خلف صالحش بحق «معمار انقلاب ایران» نامیدش و گفت: «این انقلاب بی‌نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.»
تدبیر24:قلم در بیان شخصیت و ابعاد وجودی‌اش عاجز می‌ماند و زبان در توصیف عظمتش در می‌ماند. روح‌الله الموسوی‌الخمینی را می‌گویم ؛همو که خلف صالحش بحق «معمار انقلاب ایران» نامیدش و گفت: «این انقلاب بی‌نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.»

مهدی فضائلی در سرمقاله امروز روزنامه جام جم نوشت؛

قلم در بیان شخصیت و ابعاد وجودی‌اش عاجز می‌ماند و زبان در توصیف عظمتش در می‌ماند. روح‌الله الموسوی‌الخمینی را می‌گویم ؛همو که خلف صالحش بحق «معمار انقلاب ایران» نامیدش و گفت: «این انقلاب بی‌نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.»

اگر می خواهیم انقلاب اسلامی بماند، باید خمینی و مکتب او را بشناسیم و الا از مسیری که او معماری و طراحی کرده است نه تنها باز می مانیم که منحرف می شویم و دست هایی در کار است که چنین شود!

توصیف امام در این مجال نمی گنجد و از عهده این قلم خارج است؛ در عین حال این یادداشت تلاش می کند فقط چند بعد از مکتب امام را در چهار محور «مردم و محرومان»، «اسلام و دشمنانش»، «ولایت فقیه» و «مبارزه» به اختصار بازخوانی کند.

1 ـ نگاه و اعتقاد امام به مردم، به خصوص محرومان و پابرهنگان از ارکان مهم مکتب امام است؛ و همین نگاه ویژگی مردمی بودن انقلاب اسلامی ایران و تمایز با همه انقلاب های مطرح را رقم زد. به این جملات که نمونه ای از انبوه فرمایشات ایشان در این باره است توجه کنید:

«ما بنای بر این نداریم که یک تحمیلی به ملتمان بکنیم. و اسلام به ما اجازه نداده است که دیکتاتوری بکنیم. ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هرطور رأی داد ما هم از آنها تبعیت می کنیم.... اساس این است که، مسأله دست من و امثال من نیست و دست ملت است.»

و در جای دیگری خطاب به مسئولان چنین می فرمایند: «باید جوری باشید که مردم مثل مادر شما را در آغوش بگیرند... هر روزی برای مملکت مشکل پیدا شود... حلّالش خود این مردم هستند... این باید حفظ بشود تا حفظ بشویم. تا کشورتان حفظ بشود.»

حضرت روح الله، نگاهش به محرومان نیز چنین بود: «خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور با پشت کردن به دفاع از محرومین در رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار شوند. معاذالله که این با سیره و روش انبیاء و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم السلام سازگار نیست.»

و در جای دیگر می فرمایند: «ما مجددا می گوییم یک موی سر این کوخ نشینان و شهیددادگان به همه کاخ و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارند.»

معمار انقلاب اسلامی خود را خادم مردم می دانست و فرمود:«من با مردم ایران برادر هستم و خود را خادم و سرباز آنان می دانم.»

2 ـ معمار انقلاب اسلامی، اسلام را منفک از سیاست قبول نداشت و به اسلام و احکام اسلامی ایمان راسخ داشت. جملات ایشان در این باره آن قدر فراوان است که انسان در انتخاب دچار مشکل می شود. به این نمونه ها توجه کنید:

«والله اسلام تمامش سیاست است» و در جای دیگر می فرماید: «دین اسلام یک دین سیاسی است که همه چیزش سیاست است، حتی عبادتش.»

امام خمینی(ره) پیشرفت کشور را در گرو اجرای احکام اسلام می دانست و می فرمود:«هر کشوری که به قوانین اسلام عمل نماید، بدون شک از پیشرفته ترین کشورها خواهد شد» و یا «احکام اسلام احکامی است که بسیار مترقی است، و متضمن آزادی ها و استقلال و ترقیات.»

معمار انقلاب اسلامی همچنین درباره مصلحت اسلام متصلب و قاطع بود تا جایی که خطاب به نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی فرمودند: «همه تان هم اگر چنانچه یک چیزی بگویید برخلاف مصالح اسلام باشد، وکیل نیستید، از شما قبول نیست، مقبول نیست، ما به دیوار می زنیم حرفی که برخلاف مصالح اسلام باشد.»

ایشان همچنین درباره دشمنان اسلام و دشمنی آنها به دفعات صحبت کردند؛ از جمله می فرمایند:«نـکـتـه مهمی کـه همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران، تا کی و کجا ما را تحمّل می کنند؟ و تا چه مرزی، اسـتقلال و آزادی ها را قبول دارند؟ به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت ها، و ارزش های معنوی و الهی مان نمی شناسند. و به گفته قرآن کریم، هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمی دارند مگر این که شما را از دینتان برگردانند.»

در مکتب امام، آمریکا، مصداق اتم و اکمل دشمنی با اسلام ناب محمدی(ص) است، بنابراین در جملات امام به وفور درباره این دشمن شماره یک مطلب وجود دارد. از جمله این که: «ما تا آخر عمر علیه دولت آمریکا مبارزه می کنیم.» یا «اگر آمریکا و اسرائیل(لااله الااللّه) بگویند مـا قبول نداریم؛ چرا که آنها می خواهند سرِ ما کلاه بگذارند.» یا این عبارت که «خدا نیاورد آن روز را(که ایران) گرایش پیدا کند به آمریکا.» و سرانجام این عبارت هشداردهنده که «یک جریانی در کار است کـه آن جریان، انسان را از این معنی می ترساند بخواهد به طور خزنده، این کشور را باز هُل بدهد به طرف آمریکا.»

3 ـ یکی از مهم ترین محورهای اندیشه معمار انقلاب اسلامی، موضوع ولایت مطلقه فقیه است که نظریه حکومت اسلامی و سیاسی بودن اسلام، متاثر از آن است. دیدگاه های امام خمینی در این باره که حتی احساس می شود به واسطه برخی ملاحظات تمام و کمال مطرح نشده است تکان دهنده و بسیار در خور توجه است.

به عنوان نمونه امام آنچه در قانون اساسی آمده است را ناقص و به دلیل برخی ملاحظات ارزیابی کرده و فرموده اند: «ولو به نظر من (قانون اساسی) یک مقداری ناقص است و روحانیت بیشتر از این در اسلام اختیارات دارند و آقایان برای این که با این روشنفکرها مخالفت نکنند، یک مقدار کوتاه آمدند. این که در قانون اساسی است، این بعضی شئون ولایت فقیه است نه همه شئون آن... این را قرارش داده اند با آن همه قیودی که همه اش قیود یک چیزی بوده است که خب قرار داده اند ما هم تابعیم، لکن این مساله نیست، مساله بالاتر از این است.» و در جای دیگر می فرمایند: «حکومت که شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله است، یکی از احکام اولیه است و مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است... حکومت می تواند هر امری را چه عبادی و چه غیرعبادی، که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند... و بالاتر از این هم مسائلی است که مزاحمت نمی کنم.»

4 ـ آخرین ویژگی که در این مجال باید در اندیشه و مکتب امام خمینی(ره) به آن توجه داشت، عنصر مبارزه و خستگی ناپذیری ایشان در پیگیری اهداف انقلاب اسلامی است.

معمار انقلاب اسلامی از زمانی که نهضت را آغاز کردند تا زمان عروج ملکوتی خود، لحظه ای از اهداف انقلاب و ادامه مبارزه برای تحقق آنها از پا ننشست و این را در قول و عمل به اثبات رساند. شاید همین یک جمله گویای این ویژگی حضرت روح الله باشد: «ما می‏ گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم... ما تصمیم داریم پرچم «لااله الاالله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم.»
منبع: تابناک
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها