تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
کد خبر: ۳۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه تهران
حداقل از روحاني تاكنون در عرصه قدرت استفاده ابزاري از دين و خصوصا بهره‌گيري از مكتب ايراني آشفته ديده نشده، از اين‌رو مي‌توان اميدوار بود كه در دولت او به دين و ارزش‌هاي بنيادين مردم به دليل . . .
تدبیر24: 1-‌ روحاني، شخصيتي عقلگرا، معتدل و در عين حال پيچيده است. پيچيدگي او شايد به ساليان دراز تجربه‌هاي زيسته در عرصه مسائل امنيتي و ديپلماتيك برمي‌گردد.

2-‌ روحاني و دولت او برخلاف دولت قبل، به دنبال هياهو، جنجال و اقدامات بي‌محتوا و پر سر و صدا نيست. از اين‌رو با نوعي تاني، احتياط و به زعم برخي محافظه‌كاري در اقدامات او روبه‌رو مي‌شويم.

3-‌ روحاني پوپوليست و آنارشيست نيست. حضورش را در قدرت با وعده‌هاي عجيب و غريب آغاز نكرده است. هر چند هنگام انتخابات وعده‌هايي را در مسائل داخلي و خارجي داده است كه به نظر مي‌رسد تلاش خود را مصروف آن داشته كه در حد مقدورات عمل كند. شايد مراجعه به آن وعده‌ها كمكي براي تحقق زمانبندي آن بشود.

4-‌ حداقل از روحاني تاكنون در عرصه قدرت استفاده ابزاري از دين و خصوصا بهره‌گيري از مكتب ايراني آشفته ديده نشده، از اين‌رو مي‌توان اميدوار بود كه در دولت او به دين و ارزش‌هاي بنيادين مردم به دليل عدم بهره‌برداري بي‌حد و حصر و سوءاستفاده از ارزش‌ها، آسيبي نرسد و اين خود از دستاوردهاي اين دولت است.

5- روحاني در اين مدت سعي نكرد كمدي رابين‌هود را بازي كند. شاهد بوديم كه در پي دولت پاك وعده داده شده در دوره گذشته چه فسادي به دليل از هم‌گسيختگي اقتصادي و آسيب ديدن دستگاه‌هاي برنامه‌ريزي و نظارتي در جامعه ما جاري و ساري شد. هردم از اين باغ بري و تازه‌تر از تازه‌تري در اثر انباشت ثروت جريانات ناشناخته و فقر عظيم دهك‌هاي پايين جامعه به گوش مي‌رسد. اين نيز يكي از دستاوردهاي روحاني و دولت اوست كه به تراژدي رابين هود پايان داد و سعي كرد تا دولت را به جاي شعارزدگي در مسير برنامه‌ريزي و بهره‌گيري از تجارب و انباشت گذشته قرار دهد.

6-‌ روحاني سر دعوا و جنگ با عالم و آدم ندارد. از اين‌رو در همين مدت‌ كوتاه تلاش كرد تا با استفاده از ديپلماسي حرفه‌يي و گفت‌وگوي با حوصله با جهان، تصويري كه از جامعه ايران فرهيخته مخدوش شده بود را بازسازي كند و در عين حال بر جايگاه ديپلماسي عزت و حكمت تاكيد ورزيد. اين ديپلماسي تاكنون از استقلال و عزت ايران كه حاصل صدها هزار خون شهيد است كوتاه نيامده است. اين عرصه از فعاليت‌هاي دولت را براي جامعه ايراني بايد قدر دانست و به حمايت و تقويت هرچه بيشتر آن پرداخت.

همه ما شاهديم كه خاورميانه در آتش افراط‌گرايي، ظلم و ستم دوگانه اسراييل و داعش و سازشكاري‌هاي مفرط برخي از رهبران كشورهاي اسلامي مي‌سوزد.

رنج دمادم مردم فلسطين و غزه، عراق و سوريه بر جان هر انسان آزاده‌يي سنگيني مي‌كند و روحاني كار سختي براي مديريت عاقلانه، عزتمدار آرامش‌بخش و تاثيرگذار در منطقه در پيش دارد و اين امر ميسر نمي‌شود مگر با يك عزم ملي، رجوع به افكار عمومي جامعه و پذيرش سلايق و جريانات سياسي معتقد به يك ايران سربلند، آرام، مرفه، معنوي و مستقل و الگويي براي جهان اسلام و جامعه جهاني.

7- مساله معيشت و رفاه عمومي يكي از چالش‌هاي مهم دولت روحاني است. بن‌‌مايه‌هاي اقتصاد كشور آسيب‌هاي اساسي ديده است. مهم‌تر از بن‌مايه‌هاي اقتصادي، اعتماد عمومي به عنوان مهم‌ترين سرمايه اجتماعي است كه در عرصه اقتصادي دچار خدشه شده است. براساس آموزه‌هاي ديني به خصوص انديشه‌هاي بلند اميرالمومنين (ع) در نهج‌البلاغه و تجارب علمي، جامعه بدون رفع نيازهاي اوليه و عدالت اجتماعي نمي‌تواند جامعه‌يي معنوي، اخلاقي، قانونگرا و پيشرو باشد. اين كار سخت را بايد با حوصله و بهره‌گيري از نظام‌هاي دانش بنيان جبران كرد.

8- گسيختگي ارتباط دانشگاه با توسعه ملي از جمله عواقب زيانباري بود كه در دولت قبلي ايجاد شد. تنها راه مسير توسعه پايدار در يك كشور ايجاد پيوند ميان توسعه علمي با توسعه ملي است و اين امر ميسر نمي‌شود مگر با توجه ويژه به مديريت علمي دانشگاه‌هاي كشور. دانشگاه زماني مي‌تواند نقش خود را در حل معضلات جامعه خصوصا معضلات اجتماعي (نه صرفا افزايش تعداد مقالات اندوخته شده در ژورنال‌هاي علمي خارجي) ايفا كند كه بر اساس ضوابط علمي و مناسبات آكادميك ارائه شود. افشاي صدها بورسيه رانتي خود حكايت از نوع ديگري از اداره دانشگاه در گذشته دارد. دولت روحاني دانشگاه را نه به مثابه يك ابزار بلكه به مانند يك شبكه قوي با كيفيت متعلق به منافع ملي و ديني فرض كند كه در اين زمينه تلاش‌هايي كرده است و در اين صورت جهش علمي كشور، جامعه ايراني را در يك فرآيند معقول زماني در رفاه، عدالت اجتماعي، معنويت و بهره‌گيري از خرد جمعي و در نهايت يك الگوي قابل ارائه براي جهان اسلام و جهانيان روبه‌رو خواهد ساخت.

9- آنگونه كه روحاني گفته است او نيامده است تا مردم را به زور به بهشت ببرد و تاكنون نيز چنين عمل كرده است و اميدواريم همچنين بر اين گفته خود پايبند باشد. اين جمله آقاي روحاني، گفته‌يي از شهيد بهشتي كه در 15 اسفند سال 57 در روزنامه اطلاعات به چاپ رسيده است را به ياد مي‌اندازد. «به مردم ايران فرصت بدهيد تا آگاهانه و آزادانه خود را بر مبناي معيارهاي اسلامي بسازند. زمينه‌سازي كنيد براي رشد اسلام ولي بر مردم چيزي را تحميل نكنيد. انسان بالفطره خواهان آزادي است اما برخلاف قرآن مبادا مسلمان بودن و مسلمان زيستن را بر مردم تحميل كنيد. اگر كرديد آنها عليه اين تحميل‌تان طغيان خواهند كرد». اما يك توصيه براي روحاني و دولت او از زبان نوراني صادق اهل بيت (ع): جامعه امروز ما بيش از خشم به مدارا و بيش از انتقام به بخشش و رصد نياز دارد و آنچه كه دولتمردان مي‌كنند به سرعت در روح و جان جامعه‌ ساري و جاري مي‌شود. شيخ صدوق در امالي خود آورده است مردي خدمت امام صادق (ع) آمد عرض كرد يابن رسول‌الله من را از مكارم اخلاق مطلع ساز. حضرت فرمود: گذشت از كسي كه به تو ظلم كرده و پيوند با آنكه از تو ببرد و بخشش به كسي كه تو را محروم كند و حق‌گويي اگرچه به زيان تو باشد از اين رو گذشت و مدارا و بيان حق آنگونه كه هست راهگشاي جامعه ما خواهد بود. بنا بر آنچه گفته شد چرا بايد از روحاني و دولت او حمايت كرد. بايد توجه داشت همواره كج‌انديشان، عوامفريبان، افراط‌گرايان، آنارشيست‌ها، در اثر غفلت، فقر، ضعف، تحمل و مدارا و سوءاستفاده از احساسات و كاهش عقلانيت جامعه در راهند. نبايد دچار غفلت شد و به خواب رفت. جامعه ما در طول تاريخ خود همواره با اين آسيب‌ها روبه‌رو بوده است پس بايد از تدبير، اميد و عقلانيت كه شعار اين دولت است حمايت كرد.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها