تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
کد خبر: ۳۱۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
نگاه تایم به توافق اخیر نفتی ایران و روسیه
تایم نوشته است که توافق اخیر نفتی علاوه بر سهولت فروش نفت برای ایران باعث افزایش وزن روسیه در بازار جهانی انرژی خواهد شد اما ایران باید مراقب آن باشد زیرا ایران و روسیه دربازار انرژی رقیب یکدیگرند. تحریم های غرب به دوکشور کمک کرده تا تفاوتهای خود را کنار بگذارند اگرچه جزئیات این توافق نفتی هنوز مشخص نشده است
تدبیر24: توافق اخیر نفتی تهران و مسکو از دید رسانه های غربی چون تایم به عنوان فرصتی برای پوتین  در جهت  تلافی تحریم های آمریکا و متحدانش تلقی شده است.

به گزارشپیام نو زمانی که اولین تحریم های غرب علیه روسیه اعمال شد ولادیمیر پوتین به آمریکا و اروپا هشدار داد که این رفتار بدون پاسخ نخواهد ماند. حالا تایم توافق نفتی ایران و مسکو را تلافی تحریم های غرب از سوی روسیه می داند.  پوتین برای تلافی کردن تحریم های غرب واردات مواد غذایی از کشورهای اروپایی را ممنوع کرد این ممنوعیت باعث خسارت های میلیاردی به شرکت های بین المللی شده است. یکی دیگر از برخوردهای تلافی جویانه روسیه با آمریکا اعطای سه سال اجازه اقامت به ادوارد اسنودن در مسکو بود. اسنودن افشاگر جاسوسی های آمریکا در کشورهای مختلف جهان خود را آماده محاکمه در آمریکا می کرد ولی تصمیم جدید مسکو باعث خشم واشنگتن شد.

یکی از مهمترین انتقام های مسکو از غرب امضای توافق نفتی با ایران بود . این توافق اجازه فروش نفت ایران به روسیه و همکاریهای مسکو با تهران در زمینه تجهیزات تکنولوژی و حفاری است و راهی برای عبور ایران از تحریم های غرب. دیپلماسی غرب علیه برنامه هسته ای ایران سالها باعث انزوای اقتصاد ایران شده بود ولی اکنون ایران به ابزاری برای تلاشهای تلافی جویانه روسیه تبدیل شده است.

رابطه ایران روسیه در مذاکرات هسته ای

تایم نوشته است که روسیه از سال ۲۰۰۶ به عنوان یکی از شش کشور گروه ۱+۵ در پرونده هسته ای ایران حضور داشته است . به دنبال توافق موقت ژنو مذاکرات هسته ای ادامه یافت و مهلت دستیابی به توافق جامع تا ماه نوامبر تمدید شد. تحلیلگر تایم معتقد است تاخیر در رسیدن به توافق جامع در این فاصله باعث جلب توجه ایران به سوی مسکو شد و تاکتیک ها و تقاضاهای غربی از ایران درجریان مراحل مذاکراتی در وین باعث شد مقامات ایران به سوی توافق نفت در برابر غذا با مسکو جذب شوند. به گفته یک مقام روسی ، درخواست توافق نفتی جزئی از تلاش های روسیه برای تشکیل اتحادی از کشورهای ایران ، چین ، ونزوئلا، کوبا در مقابل رقبای غربی اش و عکس العملی به تحریم های آمریکا و اروپا بوده است که  با نزدیک شدن به مهلت ۲۰ جولای این درخواست روسیه به یک فرصت تبدیل شد.

ایران در ابتدا نسبت به امضای این توافق تعجیل نداشت با توجه به این امر که روسیه در گذشته نسبت به قراردادهای همکاری با ایران عقب نشینی کرده بود. در سال ۲۰۱۰ تحت فشار آمریکا و اروپا، روسیه از انجام قرارداد فروش سیستم دفاع ضدموشکی s-300 سرباز زد.

پوتین با استفاده ابزاری ایران با غرب مبارزه می کند

تایم نوشته است که توافق اخیر نفتی علاوه بر سهولت فروش نفت برای ایران باعث افزایش وزن روسیه در بازار جهانی انرژی خواهد شد  اما ایران باید مراقب آن باشد زیرا ایران و روسیه دربازار انرژی رقیب یکدیگرند. تحریم های غرب به دوکشور کمک کرده تا تفاوتهای خود را کنار بگذارند اگرچه جزئیات این توافق نفتی هنوز مشخص نشده است ولی با این وجود دست ایران را در دور آتی مذاکرات ۱+۵ پرتر می کند و باعث می شود با اعتماد به نفس بیشتری مذاکره کند. تایم معتقد است با وجود رشد روابط روسیه و ایران این توافق با با یک نقطه ضعف روبروست به این صورت که درصورت دستیابی ایران و۱+۵ به توافق ، تحریم ها علیه ایران برداشته خواهد شد و انزوای ایران در بازار انرژی پایان خواهد یافت. این موضوع  باعث می شود تمایل ایران به توافق نقتی با روسیه کاهش یابد.

درحالیکه قرارداد نفتی روسیه به ایران فرصت عبور از تحریم های غرب را می دهد اما این توافق نمی تواند به به طورکامل ایران را  از قفل تحریم ها برهاند. ایران نیازمند برداشتن کامل تحریم ها برای فروش مستقیم ذخایر نفت و گاز به اروپا است و البته درصورت بروز این امر ضربه سختی به سلطه روسیه بر بازار انرژی اروپا خواهد خورد. بنابراین با توجه به تحریم های غربی؛ روسیه می تواند ایران را به عنوان کشوری منزوی و رانده شده از بازار جهانی انرژی به عنوان برگ برنده نگه دارد و امکان دارد پوتین برای انجام این کار از هر ابزاری استفاده کند از جمله کارشکنی در مذاکرات هسته ای.

برچسب ها: تدبیر24 ، روسیه ، توافق
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها