تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۳۲۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
علی تاجرنیا نماینده سابق مجلس
برخی نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع سیاسی برخورد می‌کنند و به‌دنبال اهداف دیگری غیر از وظایف و رسالت‌هایی هستند که وزارت آموزش‌عالی به‌عهده دارد. اگر همه بندهای استیضاح مرور شود نتیجه . . .
تدبیر24: استیضاح وزیر رویکردی سیاسی و به‌منظور دخالت در فعالیت‌های دولت است. در میان 51 امضا برای استیضاح وزیر علوم  بیش از همه نام نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری دیده می‌شود. گروهی که از روز نخست تشکیل دولت، روبه‌روی دولت صف‌آرایی کرده بود. صف‌آرایی‌هایی که حالا در یکسالگی دولت به استیضاح رسیده است. با توجه به اینکه یک بار هم وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری رای نیاورده بود عملا استقرار وزیر علوم کمتر از 10 ماه طول کشیده و این زمان فرصت کافی برای ارزیابی عملکرد یک وزیر نیست که تصمیم بگیرند او را مورد استیضاح قرار دهند. تصور می‌شود شیوه‌ای برای بحث استیضاح به‌خصوص وزیر علوم که معمول شده است به نوعی شیوه امتیازگیری و دخالت در قوه مجریه است.

در ساختار موجود در کشور استقلال قوا وجود دارد پس طبیعتا قوه مجریه دارای شأن اجرایی و نقش مجلس نقش نظارتی است. اینکه از وزیر علوم خواسته شود یکسری افراد را به مسئولیت دانشگاه‌ها نگمارد یا سعی شود که با دادن امتیازاتی از استیضاح صرف‌نظر شود و بعد وزیر علوم زیر بار آن امتیازات نرود، نشان‌دهنده آن است که برخی نمایندگان مجلس شأن نظارتی و قانونگذاری خود را فراموش کرده و از اهرم نظارت و استیضاح استفاده می‌کند تا در امور اجرایی دخالت کند. مجلس در نطق خود برای  استیضاح وزیر علوم دلایلی عنوان کرد که اتفاقا جزو  نقاط قوت ایشان محسوب می‌شود. قوانین موجود کشور به هیچ وجه هیچ فردی را از تحصیل محروم نکرده است. اما در دولت گذشته بدعتی گذاشته شد که دانشجویان از تحصیل دوران تکمیلی محروم شوند و درحال حاضر از آن جلوگیری شده، این نکته قوت است و جلوی بی قانونی گذشته گرفته شده است.

بورسیه‌های بی‌حدوحصر در گذشته و نامتناسب با شرایط دانشگاه‌ها که امروز به‌صورت قانونی جلوی آنها گرفته شده است. مخصوصا جلوگیری از استخدام‌های فله‌ای یکسری افراد به‌عنوان عضو هیات علمی که این موارد هم شأن دانشگاه را پایین می‌آورد و هم متناسب با استانداردهای آموزشی  کشور نیستند بلکه بحث‌هایی است که به‌دلیل برخورد مناسب وزارت علوم با آنها باید ایشان را تشویق کرد. اینکه چرا استیضاح صورت می‌گیرد، برخی نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع سیاسی برخورد می‌کنند و به‌دنبال اهداف دیگری غیر از وظایف و رسالت‌هایی هستند که وزارت آموزش‌عالی به‌عهده دارد. اگر همه بندهای استیضاح مرور شود نتیجه حاصل خواهد شد که عمده دلیل استیضاح با رویکردهای سیاسی است. برخی نمایندگان مجلس نهم جایگاه پارلمان و نمایندگی مجلس را آن‌طور که باید حفظ نکرده درحالی که از کنار اختلاس‌های مالی گذشتند.

همگان شاهد بودند افراد بدون طی کردن مدارج علمی و قانونی برای هیات علمی معرفی شدند و اخیرا هم متوجه شده‌اند برخی از همین نمایندگان یا اطرافیان آنها جز کسانی هستند که در معرض بورس‌های غیرقانونی قرار دارند. این موارد نشان می‌دهد که نگرانی این نمایندگان برای استیضاح پیش از اینکه نگرانی برای کشور و آموزش‌عالی در این کشور باشد بیشتر نگرانی از بابت منافع خود آنهاست. افرادی که عقلای مجلس هستند و حرمت و جایگاه مجلس برای آنها مهم است باید مراقبت کنند که این نهاد نظارتی و مهم در کشور به‌درستی وظیفه نمایندگی مردم را ایفا کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها