تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
کد خبر: ۴۲۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
بودجه 94 تکلیف یارانه ثروتمندان را مشخص می‌کند
در حالی که صبح یکشنبه رئیس جمهور لایحه بودجه سال 94 کل کشور را به مجلس ارائه می کند اخبار مختلفی مبنی بر آینده قانون هدفمندی یارانه ها مطرح شده است.
تدبیر24: از آذرماه سال 89 تا کنون که قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شد تا کنون همه ساله همزمان با تدوین قانون بوده سالانه کل کشور گمانه زنی های مختلفی درباره اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها در مجلس مطرح می شود و امسال نیز همزمان با فرا رسیدن فصل بوده نویسی اخباری مبنی بر ورود دولت به فاز سوم قانون هدفمندی یارانه ها مطرح شده است.

در شرایطی که در سال 89 مقرر شد قانون هدفمندی یارانه ها در 5 سال وطی 5 مرحله اجرایی شود اما پس از گذشت 3 سال از اجرای فاز نخست آن دولت اردیبهشت سال جاری با افزایش رسمی قیمت حامل های انرژی وارد فاز دوم هدفمندی شد و هم اکنون با گذشت 9 ماه از سال 93 شایعاتی مبنی بر اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه ها مطرح شده است.

این در حالی است که در ابتدای سال و همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مسئولان دولتی اعلام کردند نحوه پرداخت یارانه نقدی اصلاح خواهد شد و یارانه نقدی به ثروتمندان تعلق نمی گیرد.

در همین رابطه حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در گفت و گو با نامه نیوز اعلام کرد آقای روحانی با توجه به حاشیه‌هایی که ممکن است این حذف ایجاد کند و امکان این معنا که شاید نتوانیم حذف کامل را انجام دهیم، کمی احتیاط کردند. امیدواریم در لایحه بودجه سال آینده بتوانیم از این جهت هدفمندی را به شیوه مناسب خود اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه نظر دولت این است که افرادی که وضعیت مالی مناسبی دارند یارانه نگیرند و فقط در مورد نحوه اجرایی آن بحث وجود دارد تاکید کرد برخی دوستان دولت می‌گویند راه اجرای درست این حذف مهیاست، برخی دیگر از دوستان در این زمینه شبهه دارند و همین شاید باعث می‌شود آقای رئیس جمهور به تصمیم نرسند.

پورمحمدی اعلام کرد امیدوارم تا ابتدای سال آینده که بودجه اجرایی می‌شود به راهکاری عملی برسیم و این جداسازی و حذف انجام شود.

همچنین وزیر اقتصاد چندی پیش از نهایی شدن شناسایی 10 میلیون نفر از اغنیا و ثروتمندان به منظور حذف یارانه نقدی آنها خبرداده و اعلام کرده بود که این افراد به زودی و آرام آرام از فهرست یارانه بگیران حذف می شوند و لیست جدید یارانه بگیران به زودی نهایی می شود.

طیب نیا گفته است برای اجرای تکلیف مجلس به منظور حذف یارانه بگیران ثروتمند، کمیته‌ای در ستاد هدفمندی یارانه‌ها با محوریت وزارت رفاه تشکیل شده تا برای اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه‌ها اقدام لازم را صورت دهد.

وی در عین حال تاکید کرد به مردم اطمینان می‌دهیم حذف احتمالی افراد پردرآمد قطعا پس از بررسی‌های دقیق و با اطلاع‌رسانی فراگیر به همه مردم صورت خواهد گرفت و همان​طور که دولت تاکنون نشان داده است تصمیم‌های خلق‌الساعه که در جامعه ایجاد التهاب خواهد کرد، در این دولت جایی ندارد.

همچنین علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از شناسایی اغنیا طی ماه‌های آتی خبر داد و گفته است تا پایان سال تصمیم‌گیری‌ها بر اساس شناسایی خانوارها انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یارانه نقدی پردرآمدها در آینده نزدیک حذف خواهد شد، اعلام کرده است یکی از مشکلاتی که در بخش یارانه‌های نقدی با آن روبه‌رو هستیم ضعف در شناسایی خانوارهاست که قرار شده بانک اطلاعاتی با همکاری دستگاه‌ها تشکیل شود و به‌طور حتم ظرف ماه‌های آتی درصد خطاها کاسته خواهد شد و در این صورت می‌توانیم تعداد دقیق نیازمندان و افرادی را که باید به آنها یارانه تعلق گیرد، شناسایی کنیم.

وی در عین حال با اعلام اینکه 5 تا 6 میلیون فرد پُردرآمد داریم که میزان ثروت آنها با میزان ثروت پولداران یا ثروتمندان در کشورهایی مثل آمریکا چندان تفاوتی ندارد، گفته است ما در اجرای برنامه یارانه 7 میلیون نفر فقیر را شناسایی کرده‌ایم؛ ضمن اینکه در آینده‌ای نزدیک میزان این 7 میلیون نفر به 10 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

اما در حالی که بحث ورود به فاز سوم قانون هدفمندی یارانه ها هم اکنون مطرح شده است غلامرضا مصباحی‌مقدم گفته است بودجه دولت شامل یک ماده واحده، ردیف‌ها و جداول خواهد بود که بودجه سهل و آسان خواهد بود و طبعاً سال آینده نیازمند برداشتن گام بعدی هدفمندی یارانه‌ها هستیم.

به گفته مصباحی مقدم فرصت برای اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها از دست رفته است و این چند سال فرصت خوبی بود، اما شیوه اجرا به گونه‌ای بود که با وقفه روبرو شد.شیوه اجرا خیلی آهسته و کند است و قانون درصدد این بود که طی 5 سال به آزاد‌سازی حامل‌های انرژی برسیم و درآمدی که به دست می‌آید، در 3 بخش باز توزیع بشود و پایان 93 سال آخر اجرا باشد.

وی در خصوص اینکه سال آینده اجرای هدفمندی یارانه‌ها در بودجه پیش‌بینی می‌شود، گفته است حتماً خواهند آورد و منتظر هستیم که پیش‌بینی شود، چرا که اگر قانون متوقف بماند، به مثابه ساختمانی نیمه‌کاره زیر برف زمستان است.

همچنین غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اکنون ظرفیت اجرای فاز سوم هدفمندی وجود ندارد، به دولت توصیه کرده است تا به جای افزایش درآمد، به فکر کاهش هزینه ها از طریق ابزار حذف اقشار مرفه از دریافت یارانه نقدی باشد .

جعفرزاده در رابطه با گمانه زنی های موجود مبنی بر احتمال اجرای فاز سوم قانون هدفمندی طی سال آینده، گفته است اجرای فاز سوم هدفمندی در شرایط کنونی غیر منطقی است، چراکه اکنون بسیاری از برنامه ها در نیمه راه بوده و اجرای گام بعدی به هیچ عنوان منطقی نیست .

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که ضرورت اجرای فاز سوم قانون هدفمندی چیست؟ می گوید مجلس به هیچ عنوان موافق این اقدام نیست، چرا که دولت به تعهدات خود در تبصره 21 قانون عمل نکرده و هم اکنون بخش اعظم قانون هدفمندی روی زمین مانده است .
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها