تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۴۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰
مدير مرکز ملي مطالعات و تحقيقات درياي خزر از کاهش یک متری سطح آب دریای خزر در 19 سال اخیر خبر داد و گفت: خشکسالی ها، کاهش آبدهی رود ولگا و افت بارش ها؛ 3 دلیل عمده این پدیده هستند.
تدبیر24: جواد ملک درباره وضعیت تراز آب دريای خزر گفت: کاهش یک متری تراز آب دریای خزر طی 19 سال اخیر را نمی‏​‌توان به‌ عنوان افت‌ و خیزهای معمولی دریا دانست و احتمال ادامه کاهش تراز آب به‌ عنوان دور جدیدی از ویژگی ‏‌های نوسانی دریای خزر را نباید از نظر دور داشت. 
 
مدير مرکز ملي مطالعات و تحقيقات درياي خزر از ورود دريای خزر به دور جديد ويژگي‌ هاي نوساني خبر داد و اظهارداشت: براساس تحلیل داده‌ های دریافتی از ایستگاه‌ های ترازسنجی مستقر در بندر انزلی، بندر نوشهر، بندر اميرآباد و بندرترکمن (آشوراده)، میانگین تراز آب دریای خزر در سال آبی گذشته (93-1392) برابر 26.67- متر است که در مقایسه با سال آبی پیش از آن 8 سانتیمتر و در قیاس با 4 سال پیش 42 سانتیمتر کاهش نشان می‌دهد. 
 
وي با اشاره به آخرين وضعيت نوسان‌ ها و ميانگين تراز آب درياي خزر در سال آبي گذشته (93-1392) بيان داشت:‌ از جمله دلایل کاهش تراز آب را می‌توان ادامه تاثیر خشکسالی سال‌ های پیش در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و در نتیجه کاهش آبدهی رودخانه‏‌ های منتهی به دریای خزر به‌ ویژه رودخانه ولگا دانست. 
 
ملک اضافه كرد: دبی رودخانه ولگا در مجموع سال ‏‌های 2010 تا 2012 میلادی حدود 80 درصد میانگین درازمدت این رودخانه بوده و در سال 2013 میلادی، آبدهی رودخانه ولگا 7 درصد بالاتر از حد نرمال گزارش شده اما در بهار سال 2014 میلادی و در دوره پُرآبی، آبدهی رودخانه ولگا 70 درصد دبی نرمال در این دوره گزارش شده است. 
 
وي با تاكيد بر لزوم تهيه نقشه حد بستر و حريم درياي خزر اظهارداشت: با توجه به اعلام حد بستر دریای خزر (تراز 24.7- متر) از سوی وزارت نیرو و لزوم حفظ و حراست آن از سوی سازمان‌ هاي مسئول در استان‌ هاي شمالي کشور، لازم است پروژه تهیه نقشه حد بستر و حریم دریای خزر و علامتگذاری سواحل با جدیت اجرا شود زيرا به‌ دلیل کاهش تراز آب دریا تجاوزها به حریم دریا افزایش خواهد یافت. 
 
این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: ضروری است تمام طرح‌ ها و برنامه ‏‌های راهبردی دولت در سواحل جنوبی دریای خزر با توجه به ویژگی‌ های نوسانی دریای خزر و روند کاهش تراز آب در سال‌ های اخیر، مهندسی و عملیاتی شوند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها