تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
کد خبر: ۴۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
اطلاع رسانی ناقص در حوزه سلامت بعنوان حساس ترین بخش جامعه بدون توجه به صدمات احتمالی وارده به سایر بخش ها از جمله صنعت، به طور حتم مشکلاتی را برای جامعه به خصوص تولیدکنندگان ایجاد خواهد کرد، همانطور که عدم آگاهی بخشی صحیح و به موقع در خصوص عدم استفاده از محصولات ناسالم همین تبعات را بلکه سنگین تر در حوزه سلامت به دنبال خواهد داشت.
تدبیر24:شاید این نخستین و به طور حتم آخرین بار نیز نباشد که اخبار متناقضی از بخش های مختلف حوزه سلامت در کشورمان مبنی بر آلودگی نوع خاصی از مواد غذایی مورد استفاده مردم به جامعه رسوخ می کند، از خبر احتمال وجود سرب در مرغ های کشتار تهران از سوی یک مسوول شهری پایتخت که هنوز داغ است، تا وجود روغن پالم بعنوان روغنی مضر در لبنیات که اواسط تابستان سال جاری از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی عنوان شد.

وزیر بهداشت دولت یازدهم که سیاست پیشگیری را بسیار اثرگذارتر و کم هزینه تر از درمان می داند در مردادماه جاری با بیان آنکه مجوز واردات روغن مضر پالم مربوط به وزارت صنعت و قرار است در یک دوره معین ابتدا به 30 و سپس به 15 درصد کاهش یابد، در ارتباط با وجود 12 درصدی روغن پالم در محصولات ماست برخی از شرکت های لبنی اعلام خطر کرد.

سیدحسن هاشمی در آن برهه ضمن تاکید بر افزایش هرچه بیشتر نظارت بر تولید مواد غذایی، شرکت های متخلف تولید کننده مواد لبنی را به منظور رد هرگونه اتهام از همه شرکت های تولید محصولات لبنی، تهدید به افشای نام کرد، موضوعی که البته هیچگاه اتفاق نیافتاد.

البته پیش تر نیز مسائلی همچون اعلام آلودگی هشت نوع از برنج های وارداتی از کشورهای هند و پاکستان به سرب و همچنین ماده سمی آرسنیک از سوی رییس موسسه استاندارد تهران و در ادامه شایعه و بسط این مسئله به برنج های ایرانی علاوه بر ایجاد نگرانی در بین مردم، بسیاری از برنجکاران شمالی را که بیشترین نقش را در تامین برنج های ایرانی ایفا می کنند، نگران کرده بود.

شاید واکنش عزت الله یوسفیان ملا نماینده آمل و لاریجان در مجلس بدنبال شایعه آلودگی برنج های شمال نیز در ادامه این اتفاقات خالی از لطف نباشد.

وی گفت: کسانی که آلودگی برنج ایرانی را مطرح کردند تنها قصد دامن زدن به واردات را داشته و دست آنها با واردکنندگان و قاچاقچیان برنج خارجی برای کسب سود بیشتر در یک کاسه است.

آلودگی آب تهران به نیترات نیز که البته از سوی عده ای که در عین حال تعدادی دیگر آن را تکذیب و برخی تائید می کنند و موضوعاتی از این دست از جمله خبرهایی است که هر از چندگاهی موجبات ذهن مشغولی و نگرانی مردم را فراهم کرده است.

خبرهایی که بلافاصله با واکنش های مثبت و منفی برخی از مسوولان مواجه و این بحث و جدل ها در ادامه علاوه بر اینکه به تدریج در مردم دلهره و ترس از مصرف ماده غذایی خاص ایجاد می کند، موجبات لطمه شدید و جبران ناپذیر به بخش صنعت کشور را فراهم خواهد کرد، به طوری که تکذیب خبر نیز به هیچ وجه نگرانی ایجاد شده در جامعه را برطرف نخواهد کرد.

برپایه این گزارش، بحث سلامت به خصوص سلامت در تغذیه در دنیای امروز به جهت اثربخشی مستقیم مباحث مطروحه بر جسم انسان یکی از بخش های حساس و مهم اجتماعی محسوب می شود، بالطبع رویکرد اطلاع رسانی صحیح در این بخش نیز همواره نسبت به سایر حوزه ها به جهت تاثیر فراوان بر جامعه مخاطبین از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

اینکه گهگاهی با هشدارهای ناقص در حوزه سلامت، بخش اقتصاد صنعت مورد صدمات جدی قرار گرفته و یا اینکه کتمان حقایق مربوط به وجود برخی مشکلات در صنعت تغذیه، حوزه سلامت مردم مورد تهدید جدی واقع شده، از جمله مسائلی است که سال ها مورد مناقشه بسیاری از صاحبنظران دو حوزه سلامت و صنعت کشور بوده است.

البته موضوع آگاهی بخشی سریع و مستقیم به عموم جامعه در حوزه سلامت مانند سیاستی که در حال حاضر از سوی وزارت بهداشت دنبال می شود و یا اظهارات هشدارگونه سایر مسوولان از جمله اظهارات اخیر رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مبنی بر وجود بیش از استاندارد سرب در گوشت سفید مرغ، به همان میزان که مخالفان خاص خود را داراست، از موافقانی نیز برخوردار است.

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس که از جمله موافقان سیاست فعلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اطلاع رسانی شفاف و خبررسانی مستقیم و بدون درنگ در حوزه سلامت به مردم است، معتقد است: تحت عنوان مصلحت اندیشی به هیچ عنوان نباید سلامت جامعه به خطر بیافتد.

نعمت الله منوچهری در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: سیاست فعلی وزیر بهداشت در واقع برپایه پیشگیری بنا نهاده شده و این سیاست به مراتب کم هزینه تر و مناسب تر از درمان است.

وی افزود: عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور حتم تاثیر فراوانی در بهبود سلامت مردم خواهد داشت و سلامت مردم را به هیچ وجه نباید فدای مصالح و مسائل اقتصادی کرد.

نماینده مردم پاوه و جوانرود با بیان اینکه، نعمات امنیت و سلامت براساس آموزه های دینی در واقع دو نعمت تفکیک ناپذیر از یکدیگرند، گفت: همانطور که مردم باید در جریان مخاطرات امنیتی قرار گیرند، در حوزه سلامت نیز باید هشدارهای لازم به موقع به آنان داده شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، در عین حال با بیان اینکه، هشدارهای مربوط به عدم سلامت برخی از کالاها و مواد غذایی باید بسیار شفاف و بدون ایجاد استرس در جامعه باشد، گفت: اینگونه اطلاع رسانی ها باید همراه با اسم و نوع محصول باشد تا بعنوان عاملی بازدارنده نتایج مطلوبی را به دنبال داشته باشد.

اما در عین حال برخی دیگر از جمله عبدالرحمان رستمیان دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است، مسائل مربوط به بخش سلامت مردم که نیازمند بررسی بیشتر از سوی مراجع ذیصلاح است و هنوز نتایج آن قطعیت نیافته، به هیچ عنوان نباید رسانه ای شود.

عبدالرحمان رستمیان در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی با انتقاداز اظهار نظر گنگ و دارای ابهام برخی افراد غیرمسوول در ارتباط با احتمال وجود آلودگی در یک نوع ماده غذایی مورد استفاده مردم، این مسئله را تنها باعث ایجاد ذهنیت منفی در بین مردم و همچنین لطمه به صنعت کشور دانست.

وی در عین اینکه از منتقدان رویکرد اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه سلامت است، تنها مرجع اعلام رسمی وجود هر نوع آلودگی در محصولات غذایی را تنها حوزه های زیرمجموعه این وزارتخانه دانسته و معتقد است: اینگونه اظهارات غیرکارشناسانه و غیرمستند از سوی افراد غیرمسوول علاوه بر اینکه ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول خواهد کرد، برخی صنایع را با خطر تعطیلی مواجه خواهد ساخت.

به اعتقاد نماینده مردم دامغان در مجلس، سخنان ابهام آمیز اخیر یک مقام مسوول در امور شهری در خصوص وجود مشکل در نمونه آزمایش شده گوشت مرغ بعنوان یک ماده غذایی پرمصرف در جامعه از میان بخش اعظمی از جامعه آماری این بخش صنعتی کشور که اتفاقا مربوط به سال های گذشته نیز می باشد، به هیج وجه قابل تعمیم به تمام تولیدات این صنعت نیست.

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: هیچ مقام اجرایی نباید موضوعات مرتبط با سلامت مردم را که واقعی نیست و یا نیازمند اقدامات کارشناسانه و بررسی علمی بیشتر است را رسانه ای و در جامعه ابهام ایجاد کند.

وی اظهار داشت: اخبار مربوط به حوزه سلامت جامعه از حساسیت ویژه ای برخوردار است که حتی در صورت صحت نیز باید تمام جوانب آن پیش از در جریان قرار دادن مردم سنجیده شود.

رستمیان ضمن تاکید بر ضرورت نظارت و کنترل ویژه دستگاه های نظارتی بر موادغذایی مورد استفاده مردم به ویژه گوشت های وارداتی، گفت: جریمه های بازدارنده از سوی دستگاه های نظارتی مرتبط با عملکرد بخش های مرتبط با سلامت مردم به منظور جلوگیری از تکرار اینگونه مسائل بسیار ضروری است.

اما مدیرعامل اتحادیه مرغداری سراسر کشور نیز که حسابی از نحوه اطلاع رسانی و ادعای رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مبنی بر وجود سرب در گوشت سفید مرغ گله مند است، در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، از مصاحبه غیرکارشناسی برخی از افراد غیرمسوول در زمینه مواد غذایی انتفاد کرد و این نوع اطلاع رسانی را تنها باعث تشویش اذهان عمومی دانست.

همایون دارابی با اشاره به مصاحبه اخیر رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مبنی آلوده بودن گوشت سفید مرغ تولیدی در کشورمان به سرب، تصریح کرد: متاسفانه در شرایطی که تولیدکنندگان مرغ به دلیل بالا بودن هزینه های تولید با انواع و اقسام مشکلات روبرو هستند، انتشار اینگونه اخبار غیرواقعی تنها فعالان این صنف را دلسرد و برای صنعت ایجاد مشکل می کند.

وی با اشاره به وجود 23 هزار واحد مرغداری فعال در کشور و همچنین توان صادراتی ایجاد شده در این صنعت، به تلاش های صورت گرفته به منظور بازکردن درب های صادرات این محصول از سوی برخی از مدیران بخش های سیاسی و اقتصادی کشورمان از جمله سفارت ایران در روسیه اشاره کرد گفت: متاسفانه اظهارات نسنجیده و غیرکارشناسی افراد غیرمسوول می تواند برای صنعت مرغداری کشور مشکل ساز باشد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور تاکید کرد: این اظهارات غیرمسوولانه در حالی صورت می گیرد که برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق تنها از کشور ایران مرغ وارد می کنند.

دارابی با اشاره به اینکه مرغ تولید در داخل کشور محدود به یک منطقه و استان خاص نیست و حتی نهاده مرغ نیز از چند کشور مختلف از جمله آرژانتین، برزیل، روسیه و اوکراین تامین می شود، گفت: هنگامی که طبق روش های علمی نمونه ای از یک گروه از جامعه آماری مورد آزمایش قرار می گیرد، نتیجه حاصله تنها معرف همان گروه خواهد بود و نسبت دادن آن به کل جامعه آماری اقدامی بس نسنجیده است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر جلوگیری از شایعه پراکنی برخی از افراد که در ادامه دامنه آن به تائید و تکذیب برخی از مسوولان نیز کشیده خواهد شد، پیشنهاد کرد: پیش از انتشار هرگونه اطلاع رسانی در زمنیه آلوده بودن برخی محصولات غذایی که با سلامت مردم نیز در ارتباط است، این مسئله از سوی مراجع ذیصلاح از جمله اداره نظارت وزارت بهداشت و کمیسیون های بهداشت مجلس شورای اسلامی پیگیری و پس از قطعیت با ذکر نام و مشخصات دقیق اطلاع رسانی عمومی صورت گیرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها