تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
کد خبر: ۵۰۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
آفت زنجره این روزها نخلستان‌های شرق و جنوب کرمان را یکی پس از دیگری در معرض نابودی قرار داده و بی‌رحمانه اقتصاد این مناطق را فلج کرده است.
  تدبیر24 از شرق کرمان خبر می‌رسد با گستردگی این آفت در بسیاری از نخلستان‌های شرق استان کرمان شامل بم، ریگان، فهرج، نرماشیر و بروات، نخلستان‌های جنوب و شرق را یکی پس از دیگری در سیطره نابودی قرار داده است.
این حشره (زنجره) با تراوشاتی که روی شاخه و برگ‌های درختان می‌گذارد مانع جذب نور خورشید می‌شود و زمینه را برای رشد قارچ ساپروفیت یا فوماژین که دوده سیاه رنگی بر شاخه و برگ‌های درختان باقی می‌گذارد را فراهم می کند که وجود این دوده‌ها باعث دریافت نکردن نور خورشید برای انجام عمل فتوسنتز می‌شود و فرآیند کلروفیل سازی در اندام هوایی درخت انجام نمی‌شود و در نهایت این مولفه‌ها باعث ضعیف شدن درخت و کاهش محصول می‌شود.
این در حالیست که استان کرمان با دارا بودن نخستین سطح زیر کشت نخلستان‌ها در کشور، دومین تولید کننده خرما در کشور محسوب می‌شود و در کنار آسیب جدی و نگران‌کننده زنجره به اقتصاد تک‌محصولی کشاورزی مردم منطقه، افت شدید قیمت خرما، فروش نرفتن خرما و باقی‌ماندن بخش قابل توجهی از محصول درجه یک و دو سال گذشته در سردخانه‌ها و حضور دلالان و عدم پوشش مناسب بیمه بر مشکلات کشاورزان افزوده و امروز با وجود وعده‌های مکرری که در خصوص برطرف کردن مشکلات باغداران بمی و سایر شهرستان‌ها داده شد، کشاورزان همچنان با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کنند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان نرماشیر با هشدار درباره گسترش آفت زنجره خرما ‌از آلوده شدن 10 هزار هکتار از نخیلات بم و نرماشیر خبر می‌دهد و می‌گوید: در چند سال گذشته سمپاشی باغات به صورت هوایی انجام می‌شد که در سال گذشته این سمپاشی انجام نشد و سبب طغیانی شدن آفت در نخیلات شهرستان‌های بم و نرماشیر شد.

"کریم‌زاده" می‌گوید: این آفت حشره‌ای است که حالت مکنده دارد و از شیره نباتات تغذیه می‌کند تراوشات بزاقی روی شاخه و برگ درختان می‌گذارد که این تراوشات مانع جذب نور خورشید می‌شود و باعث از بین رفتن نباتات می‌گردد که این حشرات سالی یک بار و در اردیبهشت ماه تخم‌گذاری می‌کنند.

وی می‌افزاید: متاسفانه کشاورزان شهرستان بم نخلستان‌های خود را در حالی در آستانه نابودی توسط آفت زنجره می‌بینند که در سال‌های گذشته نیز با توجه به اینکه ریزش خرما و خشکیدگی خوشه‌های خرما را داشتند، متضرر شدند و محصول باقی‌مانده آنها با قیمت اندکی به فروش رفت.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نرماشیر با بیان اینکه بسیاری از نخلستان‌های شرق کرمان مملو از زنجره است؛ ادامه می‌دهد: مروجین کشاورزی آموزش‌های مقابله با این آفت را ارائه می‌کنند اما اعتباری برای مبارزه با این آفت اختصاص داده نشده و این در شرایطی است که خرما، کالای اقتصاد تک محصولی هزاران خانواده شرق کرمان محسوب می‌شود.

وی به کشاورزان توصیه می‌کند با استفاده از تله و نوارهای زرد پیشروی این حشره را کندتر کنند.

کریم‌زاده با بیان اینکه زنجره خرما از یک سو و از سوی دیگر پدیده خشکیدگی خوشه‌های خرما ضررهای هنگفتی به کشاورزان وارد کرده است، می‌گوید: نرماشیر 150هزارهکتار نخلستان دارد و سالانه بیش از 75 هزار تن خرما از نوع مضافتی تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برای مبارزه با این آفت باید همه کشاورزان با طرح و برنامه‌های جهاد کشاورزی همکاری کنند، زیرا در صورتی که بعضی از نخلستان‌ها به توصیه‌ها و مراقبت‌های لازم توجه نکنند، ریشه‌کنی این آفت دشوار است و با توجه به این که این آفت فراگیر شده و مختص شهرستان نرماشیر نیست و اکنون همه خرماداران با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، باید به طور کلی برنامه‌ریزی و اعتبارات خاصی در نظر گرفته شود.

و اما معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با حضور در شهرستان بم ‌ به منظور راه‌های مبارزه با آفات خرمای شرق استان کرمان می‌گوید: زنجره خرما یکی از آفات چند ساله نخلستان‌های نرماشیر در استان کرمان است که در حال گسترش بوده و موجب کاهش کمی و کیفی محصول خرما در این منطقه شده و ریشه کنی آن، عزم ملی کشاورزان را می‌طلبد.

طهماسبی می‌گوید: برای مبارزه با آفت زنجره طی سال‌های گذشته اقدامات زیادی از جمله سم‌پاشی هوایی انجام شده که این اقدام برای گذر از بحران مفید بوده است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: در نقاطی که کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان در زمینه سم‌پاشی و هرس درختان عمل کردند، آفت کاهش یافته، اما در مورد مبارزه جدی با این آفت نیاز است که همه کشاورزان در یک زمان مشخص نسبت به سم‌پاشی اقدام کنند.

وی درباره آفت خشکیدگی خوشه خرما نیز می‌افزاید: علل و عوامل آفت خشکیدگی خوشه خرما به طور جدی در دست بررسی است و کارشناسان سعی دارند با ریشه‌یابی دقیق موضوع راه‌های مبارزه با آن را شناسایی کنند.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه می‌دهد: وزارت جهاد کشاورزی در حمایت و پرداخت تسهیلات بلاعوض و قرض‌الحسنه برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های کشاورزی به‌ویژه دستگاه‌های سمپاشی هیچ محدودیتی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان نیز از تدوین برنامه‌ای پنج ساله برای مبارزه با انواع آفات در نخلستان‌های استان خبر می‌دهد.

عباس سعیدی می‌گوید: یکی از دغدغه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان مبارزه با آفت زنجره خرماست که مکاتبات متعددی در این زمینه با وزارتخانه انجام و جلسات متعددی نیز در بم، کرمان و تهران داشتیم.

وی می‌افزاید: همه مسائل مربوط به زنجره خرما از جمله آموزش، ترویج و کارهای عملیاتی را در قالب یک برنامه پنج ساله تدوین کردیم که در صورت تامین اعتبار موارد مطرح شده انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان می‌گوید: این برنامه پنج ساله به منظور مقابله با آفت زنجره خرما، کرم خراط، بیماری خشکیدگی خوشه خرما و سایر آفات و بیماری‌ها تدوین شده است.

عیدی ادامه می‌دهد: در این برنامه پنج ساله، برنامه‌ریزی بر اجرای مبارزه غیرشیمیایی، تغذیه، هرس باغات، رعایت الگوی کشت، اصلاح باغات و در صورت لزوم مبارزه شیمیایی انجام شده است.

وی می‌گوید: در این راستا، با توجه به ضرورت‌های پیش آمده در نظر داریم با حضور کشاورزان کارگاه‌های آموزشی را به صورت الگویی در مناطق استراتژیک برگزار و آموزش‌های لازم به صورت عملی برای کشاورزان انجام گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان می‌گوید: باغداران می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های فنی و مشاوره‌ای و شرکت در دوره‌های آموزشی که جهاد کشاورزی در این زمینه برگزار می‌کند با بهترین و موثرترین روش‌های مبارزه با آفات آشنا شوند. البته مبارزه غیرشیمیایی، تغذیه صحیح و به موقع، هرس و آموزش استفاده صحیح از کودها من جمله سولفات پتاسیم می‌تواند در زمین‌گیر کردن این آفت موثر باشد.

وی با بیان اینکه پشتیبانی، آموزش، تدارکات و معرفی جهت دریافت تسهیلات بانکی به عهده سازمان جهاد کشاورزی است، می‌گوید: در صورتی‌که در مبارزه با آفات، باغداران سهیم باشند به نتیجه خواهیم رسید و این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین شغل مردم شهرستان‌های شرق کرمان کشاورزی است و در این میان تولید خرما، اهمیت ویژه‌ای دارد اقتصاد خانوارها در این شهرستان‌ها تابع مستقیمی از برداشت محصول خرماست، اقتصاد این منطقه به خرما وابسته است و فعالیت در این حوزه می‌تواند موجب رشد منطقه شود، علاوه بر ماندن محصول خرما در سردخانه‌ها بروز آفت زنجره خرما نیز از دیگر مشکلات کشاورزان جنوب استان است و به‌علت خسارت‌های شدید نخل‌داران و صدمه شدید به اقتصاد مردم منطقه، هزاران خانوار کشاورز در جنوب و شرق کرمان با مشکلات اقتصادی فراوانی در شرق کشور مواجه شده‌ و نگرانی از وجود بحران اجتماعی در این مناطق وجود دارد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها