: معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکید رییس جمهور مبنی بر تسریع در روند احداث خط آهن چابهار، گفت: تکمیل این پروژه از اولویتهای شرکت ساخت و توسعه است و پیشبینی میشود در صورت تامین اعتبار حدفاصل ایرانشهر تا چابهار به طول 300 کیلومتر تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری برسد
تدبیر24: معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکید رییس جمهور مبنی بر تسریع در روند احداث خط آهن چابهار، گفت: تکمیل این پروژه از اولویتهای شرکت ساخت و توسعه است و پیشبینی میشود در صورت تامین اعتبار حدفاصل ایرانشهر تا چابهار به طول 300 کیلومتر تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری برسد.
علی نورزاد در بازدید از راهآهن ایرانشهر- چابهار با اشاره به اهمیت این خط آهن در توسعه شرق کشور گفت: ساخت خط آهن چابهار- زاهدان موجب ارتباط شبکه ریلی کشور از طریق بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و کریدور بینالمللی شمال- جنوب با آبهای آزاد، اقیانوس هند و آبهای بینالمللی میشود و تحولی عظیم در ترانزیت بار به ویژه برای کشورهای آسیای میانه به همراه خواهد داشت.
نورزاد با تاکید بر اهمیت توسعه شبکه ریلی و اتصال به کشورهای همسایه گفت: این خط آهن موجب احداث مسیر جدید تمام ریلی در کریدور ترانزیت بینالمللی شمال- جنوب میشود که پیش نیاز تکمیل کریدور ترانزیتی تمام ریلی شرق کشور جهت اتصال کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد جنوب است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور این پروژه را بزرگترین طرح ریلی کشور به طول 610 کیلومتر دانست و افزود: راهآهن چابهار- زهدان از اسکله شهید بهشتی آغاز و با عبور از شهرستانهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان منتهی میشود و دارای پنج ایستگاه مسافری و تشکیلاتی، 25 ایستگاه درجه 3 در طول مسیر است.
وی توسعه زیرساختهای حمل و نقل در مناطق محروم را بسیار حایز اهمیت دانست و افزود: شرکت ساخت با برنامهریزیهای مدون در چارچوب سیاستهای دولت یازدهم مبنی بر توسعه مناطق محروم در تکمیل هرچه سریعتر طرحهای راه و راهآهن به ویژه در استان سیستان و بلوچستان تلاش ویژه دارد و با اتصال این خط آهن به زاهدان و از طریق میرجاوه شبکه ریلی این استان را به خط سراسری و کشورهای پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه متصل خواهد کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از این خط آهن حدفاصل چابهار- ایرانشهر اظهار کرد: این خط آهن به طول 300 کیلومتر در چهار قطعه در حال انجام است که دارای پیشرفت فیزیکی 5.3 درصد در کل و 7 درصد در بخش زیرسازی است.
بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، اعتبار هزینه شده در سال 1394 سه هزار میلیارد ریال از محل منابع عمومی و هزار و 810 میلیارد ریال از محل سایر منابع بوده است. هم چنین برای احداث این پروژه در بخش زیرسازی تاکنون هزار و 380 میلیارد ریال هزینه شده است و پیشبینی میشود برای تکمیل آن 45 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.